Префект Дикастерії у справах підтримки єдності християн кардинал Курт Кох неочікувано гостро розкритикував Московського патріарха.
«Це єресь — фальшива доктрина, що патріарх насмілюється легітимізувати жорстоку й абсурдну війну в Україні псевдорелігійними причинами», — сказав кардинал Кох в інтерв’ю для німецького католицького тижневика «Die Tagespost».
На його думку, «применшена оцінка жорстокої війни путіна як “спецоперації” це мовне зловживання. Я змушений це засудити як позицію абсолютно несприйнятну».
«Псевдорелігійне виправдання війни патріархом Кірілом має шокувати кожне екуменічне серце», — зазначив кардинал і додав: «Із християнського погляду, не можна виправдовувати нападницьку війну — лише, щонайбільше, за конкретних умов, захист від несправедливого агресора».
В інтерв’ю кардинал пояснив, як справи дійшли до березневої відеоконференції між Папою Франциском і патріархом Кірілом. Під час розмови в лютому ц.р. він сам запропонував тодішньому голові Відділу зовнішніх церковних зносин Московського патріархату, митрополиту Волоколамському Іларіону (Алфеєву), спільну декларацію Папи і митрополита проти війни в Україні. Незабаром після цієї зустрічі він отримав відповідь, що патріарх не готовий до спільної заяви зі Святішим Отцем. А через тиждень Москва попросила про відеоконференцію з Франциском.
Папа погодився на це, сподіваючись, що зможе посприяти швидкому завершенню війни. Під час тієї розмови він підкреслив, що він, як папа, і сам патріарх теж, не є «священниками держави», але «пастирями люду», і що їхній обов’язок — якнайшвидше покласти край убивствам та нищенню.
Оскільки одразу після цього Московський патріархат оприлюднив заяву, що патріарх вдячний папі за спільні погляди на конфлікт в Україні, «Рим був змушений публічно повідомити, що насправді сказав папа. У різних заявах Святіший Отець сильними словами засудив війну в Україні і багато разів закликав до її завершення», — підкреслив кардинал Кох.
Префект висловлюється з обережністю щодо питання другої зустрічі папи з Кірілом. «Якби така зустріч мала відбутися під час того, як надалі постійно відбуваються воєнні дії, а Кіріл тримався би свого, неможливого для виправдання, обґрунтування війни, то вона [зустріч] була би наражена на серйозні нерозуміння», — зазначив ватиканський «міністр екуменізму». І додав: «Це могло би бути погано витлумачене як підтримка Святішим Отцем позиції патріарха, що завдало би серйозних втрат його моральному авторитетові».
Кардинал Кох сказав, що вдячний Францискові за скасування раніше запланованої на червень зустрічі з патріархом Кірілом у Єрусалимі. Однак він визнав, що «ніколи не модна повністю зачиняти двері, завжди повинна бути відкрита якась щілина».
Префект Дикастерії у справах підтримки єдності християн сказав, що збирався з поважних причин зробити стосунки «Церква-держава» темою католицько-православного діалогу. На його думку, перед лицем факту, що московський патріарх насмілюється легітимізувати війну в Україні на псевдорелігійному ґрунті, виходить на яв основоположна проблема, «що полягає у стосунках між Церквою та державою, які в православ’ї розглядаються і формуються у сенсі симфонії [повної годи та співпраці] між обома дійсностями».
Кардинал Кох нагадав, що на Заході поділ Церкви та криваві конфесійні війни XVI i XVII століть стали однією з причин, чому ідея відмежування Церкви від держави, за одночасного партнерства обох інституцій, набрала такого великого значення. «З другого боку, попри всі ці зміни й переміни, Схід значною мірою тримався традиційного ідеалу симфонії Церкви і держави. Ця велика відмінність досі переважно ігнорувалася в екуменічному діалозі. Однак нинішня ситуація змушує до інтенсивної дискусії на тему різних концепцій взаємостосунків обох суб’єктів», — сказав кардинал.
Ієрарх звернув увагу на те, що православні багато разів ставлять під сумнів суть Католицької Церкви у питанні її вселенськості та папства. «Своєю чергою, ми, католики, мусимо поставити православ’ю запитання про його концепцію автокефалії та канонічної території, зокрема тому, що цю останню концепцію тяжко узгодити з ушануванням релігійної свободи. Ба більше, православні вже більше не можуть дотримуватися власних принципів у діаспорі», — зазначив кардинал Кох.
Головною темою теологічного діалогу поміж Католицькою Церквою і православ’ям уже довгі роки є зв’язок між синодальністю і приматом папства. Під цим кутом зору документ із Равенни від 2007 р. був значущим кроком уперед. У цьому документі було виражено переконання, що синодальність і примат — взаємно залежні і що Церква потребує «protos», Першого, на всіх рівнях свого життя: місцевому, регіональному та вселенському. Факт, що католики і православні можуть разом сказати, що «protos» потрібний також на вселенському рівні, є важливим кроком, пояснив кардинал Кох. Однак, нагадує ієрарх, ця позиція не знайшла підтримки саме Російської православної церкви.
На запитання, чи православ’ю не бракує дуже вже очевидно «управління єдності», хоч би з огляду на те, що Москва відмовляє екуменічному патріархові Константинополя у праві надавати автокефалію, кардинал Кох сказав:
— Митрополит Іларіон багато разів критикував екуменічного патріарха за те, що він поводиться як православний папа. Це безумовно не надто приязне висловлювання щодо нас, католиків, коли слово «папа» вживається як негативне визначення. Те, чи РПЦ визнає почесний примат екуменічного патріарха і його компетенції надавати автокефалію, — не мені оцінювати; це має бути предметом обговорення у лоні православ’я.
Кардинал підкреслив, що Католицька Церква не провадитиме діалогу з окремими Православними Церквами. «Православ’я вирішило провадити діалог із Католицькою Церквою в багатосторонньому порядку, а не двосторонньому. Це рішення для мене є зобов’язувальним», — сказав ієрарх. На його думку, те, в якому складі православні захочуть провадити діалог із Вселенською Церквою на майбутнє, залежить від їхньої відповідальності. Якщо діалог мав би бути проваджений виключно двостороннім чином, то кардинал побоюється, що в лоні православ’я це призвело би до ще більших напружень. «Ми не можемо, і нам не дозволяється, шукати єдності між Католицькою Церквою і православною, ділячи саме православ’я. Зміцнення єдності у православ’ї має бути також і нашою турботою, зокрема у нинішній дуже тяжкій ситуації у світовому православ’ї», — зазначив Префект Дикастерії у справах підтримки єдності християн кардинал Курт Кох.