Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 7 листопада
Що означає: роззброївши начала і власті та інше? Яким чином Господь, народжений без гріха, був ними оточений?
(…) Єдинородний Син Божий і Слово, ставши через своє чоловіколюб’я досконалою Людиною, щоб визволити людську природу від цієї лукавої безвиході, прийняв безгрішність щодо походження від початкового устрою Адама та мав її нетлінною; і від народження, що було впроваджене згодом через гріх в природу, прийняв лише саму здатність відчувати, без гріха. А оскільки, як я казав, лукаві сили через гріх мали певний вплив на Адамову здатність відчувати, залишаючись прихованими в примусовому законі природи, то вони, очевидно, бачачи через тілесність в Спасі природну здатність Адама відчувати й думаючи, що і Господь, як звичайна людина, підкорився необхідності прийняти на себе закон природи, а не діє згідно з власною вільною волею, напали на Нього, маючи надію переконати і впровадити через природні відчуття в Його сприйняття також і неприродні відчуття. У такий спосіб зробити те, що буде їм завгодно. Але Він при першому випробуванні спокусами насолод, дозволивши їм вибудувати свої пастки, роззброїв їх, відкинув від Себе і виключив із Своєї природи та залишився неприступним і недосяжним для них. Звісно ж, Він нам, а не Собі здобув цю перемогу і віддав, як Милосердний, все, що Сам осягнув, тим, заради кого Він і став Людиною. Тому що Він Сам, бувши Богом, Владикою і вільним через природу від всякого відчуття, не мав потреби в спокусі, але допустив її, щоб, привабивши до Себе нашими спокусами лукаву силу, вразити її самим дотиком до Себе, вбиваючи ту, яка надіялася погубити Його, як спочатку погубила Адама. (…)
Отже, Господь, дозволивши відбутись першій спокусі насолодами, знесилив лукаві сили, начала й власті. Далі Він дозволяє їм зробити другий напад і вчинити Йому друге випробування спокусами — через муки й страждання, — щоб зовсім знесиливши в Собі, як це робить вогонь, смертельну отруту їх злості, повністю знищити її в людській природі і роззброїти, відкинувши від Себе під час хресної смерті начала й господства. Залишившись непереможним для страждань і, більше того, появившись страшним для смерті, Господь вигнав з людської природи здатність відчувати страх щодо болю, від якого боягузливо втікала людська воля. Адже раніше людина постійно і проти власного бажання була пригнічена страхом смерті, дотримуючись рабства насолоди у житті.
св. Максим Ісповідник
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com