Роздуми про роль чоловіків у історії Різдва можуть допомогти нам зрозуміти нашу власну роль у історії Спасіння.
Євангелія від Матея і Луки містять дещо різні оповіді про народження Ісуса. Разом вони висвітлюють різні його важливі аспекти.
Зазначені нижче особи з’являються у одній або кількох євангельських розповідях.
Святий Йосиф
«Пішов також і Йосиф з Галилеї, з міста Назарету в Юдею, в місто Давида, що зветься Вифлеєм, бо він походив з дому й роду Давида, 5 щоб записатися з Марією, зарученою своєю, що була вагітна» (Лк 2, 4-5).
Святий Йосиф відіграє центральну роль в історії Різдва. Він одружується з Марією і піклується про Неї, дбає про Ісуса, рятує Його від царя Ірода і служить люблячим батьком Божественному Немовляті.
Святий Давид
«Родовід Ісуса Христа, сина Давида, сина Авраама» (Мт 1, 1).
У своєму Євангелії святий Матей справді доводить, що Ісус походить із царського роду Давида, показуючи, що прихід Ісуса — це сповнення старозавітних пророцтв. (І так, царя Давида вважають святим!)
Святий Авраам
«Родовід Ісуса Христа, сина Давида, сина Авраама» (Мт 1, 1).
Святий Матей описує всю родинну генеалогію Ісуса, щоб укорінити історію Ісуса у юдейській спадщині. Він робить це, щоб показати центральне місце Ісуса в історії спасіння, а також щоб допомогти Його послідовникам зрозуміти нашу роль дітей Авраама, які, як обіцяв Бог, будуть численними «як зорі на небі» (Бут 26, 4). (І так, він також вважається святим).
Волхви
«Коли Ісус народився у Вифлеємі Юдейськім, за днів Ірода царя, мудреці прийшли в Єрусалим зо Сходу і спитали: “Де цар юдейський, що оце народився? Бо ми бачили його зорю на сході й прийшли йому поклонитись”» (Мт 2, 1-2).
Технічно відомі як святий Каспар, святий Мельхіор і святий Балтазар, ці люди відкрили Ісуса як Царя, Бога і Людину через свої принесені дари. Як язичники, вони також показують, що Ісусове послання стосується всіх народів.
Святий Захарія
«І попросивши табличку, він написав: “Йоан – його ім’я.” Всі тому дивувались. Тієї ж хвилини відкрились його уста і язик розв’язався, і він почав говорити та благословити Бога» (Лк 1, 63-64).
Захарія — джерело приголомшливо прекрасної пісні Захарії, виголошеної після народження його сина, Йоана Хрестителя, після того, як його здатність говорити була чудесним чином відновлена.
Йоан Хреститель
«І як почула Єлисавета привіт Марії, здригнулася дитина в її лоні, і Єлисавета сповнилася Святим Духом і викликнула голосом сильним: “Благословенна ти між жінками й благословен плід лона твого”» (Лк 1, 41-42).
Немовля в утробі Єлисавети — це святий Йоан Хреститель. Йоан відіграє ключову роль у різдвяній історії не лише як немовля, але й як останній із пророків, який передрік прихід Спасителя.
Святий Симеон
«А був в Єрусалимі чоловік на ім’я Симеон; чоловік той, праведний та побожний, очікував утіхи Ізраїля, і Дух Святий був на ньому. Йому було відкрито Святим Духом, що не бачитиме смерти перш, ніж побачить Христа Господа» (Лк 2, 25-26).
Симеон визнав Немовля Ісуса довгоочікуваним Месією, коли батьки привели Його до храму. Він терпляче чекав на виконання Божої обітниці, і коли прийшов Спаситель, одразу впізнав його.
Святі Матей і Лука
Ці двоє ранніх учнів Христа — автори різдвяних історій, записаних у Святому Письмі. Без них ми б не знали би так багато про перше Різдво.
Пророк Ісая
Перший із головних пророків Старого Завіту, святий Ісая виголосив пророцтва про Месію, які є важливою частиною різдвяної історії. Святий Матей наголошує на тому, як Божа обітниця визволення за часів Ісаї сповнилася в народженні Ісуса, у якому Бог перебуває зі своїм народом.
Читайте також: Ким був Ісая, і що означає для нас його послання?