Свобода волі — це не лише великий дар від Бога, який свідчить про Його безмежну доброту та довіру до нас.
У житті бувають ситуації, коли свобода волі перетворюється на справжнє випробування, щоб не сказати — на тортури. Переважно так стається тоді, коли ми опиняємося перед вибором, який, як нам здається, неможливо зробити в очевидно «хороший» спосіб.
Пропонуємо вашій увазі п’ять перевірених часом фільмів про людей, які у своєму житті опинялися у таких ситуаціях і, зрештою, змогли знайти з них вихід.
1.«Ангели з брудними обличчями» (1938)
Ця гангстерська драма з Гамфрі Богартом у головній ролі — один із безсмертних символів «старого доброго Голлівуду». Але цінність цієї стрічки не лише у зірковому акторському складі чи майстерній роботі оскароносного режисера Майкла Кертіса. Вона торкається таких важливих тем, як свобода обирати свій шлях, цінність людських стосунків і можливість зробити правильний моральний вибір навіть перебуваючи на самому дні життя.
Роккі і Джеррі — вуличні хлопчиська і нерозлучні друзі, що разом потрапляють до спецшколи після провальної спроби крадіжки. Але за цих однакових життєвих умов вони обирають різні шляхи: Роккі йде далі злочинною стежкою, поки не стає відомим гангстером, тоді як Джеррі вирішує покінчити з минулим і стає священником, щоб рятувати душі інших безталанних дітей. Помітивши, що його товариш дитинства є кумиром і натхненником його підопічних, яких він намагається вберегти від слизької доріжки злочинності, Джеррі просить Роккі не втягувати дітей у кримінальні оборудки, втім це марна справа. Набравшись духу, священник вирішує вступити у відкритий бій зі злочинністю у місті — і, насамперед, у його владних колах, — заради майбутнього дітей, про що чесно попереджає свого друга. З цього моменту гангстер і священник опиняються у вирі подій, що ведуть до драматичної розв’язки…
2.«Касабланка» (1942)
Ще один фільм Майкла Кертіса — і ще одна класика світового кінематографу, яку часто включають до різноманітних списків «кращих стрічок усіх часів і народів». Цього разу перед нами воєнна драма, події якої розгортаються у марокканському місті Касабланка під час Другої світової війни, яке на той момент перебувало під контролем колабораціоністського французького уряду.
Головний герой фільму — Рік, розчарований у житті цинік-американець, власник нічного клубу і грального дому, що користується популярністю серед найрізнокалібернішої публіки: нацисти і колаборанти, біженці та злочинці. Хто би міг подумати, що велике і зачерствіле его Ріка буде змушене поступитися місцем вищій меті? Мимоволі чоловік стає ключовою дійовою особою у життєвій драмі, яка ставить його перед серйозним вибором між власними пораненими почуттями та об’єктивним добром, адже життя зводить його з колишньою коханою та її теперішнім чоловіком, членом Руху Опору, які відчайдушно потребують документів для виїзду з Касабланки, щоб продовжити боротьбу з нацизмом…
3.«Стромболі, земля Божа» (1950)
Ця кіноісторія від видатного італійського режисера Роберто Росселіні розповідає про непросте життя литовської біженки на ім’я Карін. Під час Другої світової війни вона опиняється в італійському таборі для військовополонених. Щоб отримати право легально залишитися в Італії, жінка зважується на шлюб із місцевим рибалкою Антоніо, який забирає її з собою на малонаселений острів Стромболі. Карін непросто пристосуватися до нових умов — вона звикла до міського життя, однак з усіх сил намагається адаптуватися, поки через незнання не порушує місцевого звичаю, чим налаштовує проти себе мешканців острова, а чоловік жорстоко б’є її через безпідставні ревнощі.
Дізнавшись про свою вагітність, жінка вирішує втекти з острова, але дорогою розуміє, що неадекватно оцінила власні можливості: її шлях пролягає гірськими хребтами, повз активний вулкан. Хоча до цього часу Карін вважала себе атеїсткою, у мить відчаю вона схиляється перед Богом і благає Його допомогти їй та захистити її ненароджену дитину…
4.«Ніч у Мод» (1969)
Цей фільм входить до кіноциклу «Казки з мораллю» французького режисера Еріка Ромера, одного з найвидатніших представників «нової хвилі».
Головний герой цієї історії — Жан-Луї, інженер-холостяк і відданий католик, що отримує роботу у новому місці, де він нікого не знає. Відвідуючи недільну Месу, він помічає у церкві гарну біляву дівчину, і хоча нічого про неї не знає, раптом вирішує, що саме вона має стати його дружиною.
Випадково зустрівши у кафе старого знайомого — переконаного марксиста, що викладає в університеті, Жан-Луї приймає його запрошення разом піти у гості до його подруги, вродливої розлученої жінки. Заметіль стає на заваді планам чоловіка повернутися ночувати додому — адже він мешкає у гірській місцевості, і дорога може бути надто небезпечною. Мод пропонує Жанові-Луї залишитися у неї до ранку… і розділити з нею постіль, адже у її домі є лише одне двоспальне ліжко. Від розмов про любов, про релігію та про минуле жінка намагається перейти до справи, спокусивши чоловіка, який твердо стоїть на тому, що секс можливий лише у шлюбі. Чи вдасться йому встояти, і якими будуть наслідки цієї пригоди?
5.«Три кольори: синій» (1993)
Цей фільм — перший із трилогії знаменитого польського режисера Кшиштофа Кесльовського «Три кольори».
Жюлі — жінка, яка у свої 33 роки, здається, втратила все. Вона вижила у жахливій автокатастрофі, але втратила у ній чоловіка, який був видатним композитором, та п’ятирічну доньку. У відчаї жінка намагається накласти на себе руки, але щось стримує її від цього вчинку. Обірвавши всі зв’язки з попереднім життям, Жюлі спалює фотографії, що зберігали її щасливе минуле, і навіть партитуру незакінченого твору її чоловіка, після чого переїздить жити з тихого передмістя до гамірного Парижа. Однак виявляється, що від спогадів утекти не так вже й просто. То тут то там її переслідують привиди минулого, які не дають її рані зарубцюватися. На додачу до всього, Жюлі довідується, що її коханий чоловік зраджував їй, а його коханка зараз носить його дитину…