«Нас у семінарії не вчили, як душпастирювати в умовах війни. Ми, натомість, покликані допомогти майбутнім пастирям приготуватися до нових викликів, які на них чекають, зокрема в тому, що стосується супроводу людей, які пережили втрату близької особи».
На цьому наголошує о. Ігор Бойко, ректор Львівської духовної семінарії Святого Духа (УГКЦ). Нещодавно він року перебував у Римі, де брав участь у пленарній зустрічі Папської академії «За життя». Після завершення асамблеї о. Ігор відповів на запитання Vatican News.
«Я думаю, що молитва — це наша найбільша і найсильніша зброя на сьогодні. Щодня, приходячи до храму о шостій ранку, я завжди починаю з цього: ‘Боже, я не знаю, що в цей день буде, але я Тебе дуже прошу: захищай усіх наших захисників, дай їм силу, дай здоров’я, бережи наші міста й села від ракет і дронів, які будуть сьогодні випущені росіянами на Україну, щоб було якомога менше втрат і якомога менше жертв, якомога менше руйнувань’. Це те, що ми можемо робити, і те, що ми повинні робити», — зокрема, сказав священник.
«У Святому Письмі є багато моментів, коли Господь не відразу реагує на прохання. Жінці, яка мала дочку, опановану злим духом, і яка просить про її оздоровлення, Він не відповідає відразу, а потім навіть каже: ‘Не личить брати хліб у дітей і кидати щенятам’. Мабуть, хтось, таке почувши, міг би піти геть розчарований… Ця війна змушує нас шукати сенси, шукати відповіді на глибші питання, питання існування на землі: до чого Бог мене кличе? для чого це життя мені дане?» — розмірковує о. Ігор Бойко.
Щодо виховання семінаристів під час війни ректор зауважив, що від священників потрібна допомога духовна, а не інша, і це мають розуміти і люди, й самі семінаристи: «Сьогодні є багато людей, які можуть бути у стані депресії. Чи зобов’язана духовна особа надавати допомогу людині в депресії? Мабуть, ні. Але священник також має розуміти свої компетенції: де є та межа, до якої я як душпастир можу надати людині допомогу, коли бачу її страх, переживання, тривогу, — а коли мушу сказати: ‘Я рекомендую Вам звернутися до когось іншого. Ось Вам телефон консультанта, психолога, психотерапевта чи відповідного центру психологічної підтримки’. Ми вчимо семінаристів, що вони мають бути щирими з собою, що вони не можуть брати на себе всі обов’язки».
Людям, які переживають тиск обставин і біль утрат, а також ненависть до ворога, священник рекомендує з цими почуттями працювати. «Якщо я вмію скерувати свої почуття в правильному руслі через діалог, через уникання тієї чи іншої небезпеки, то з цього може вийти щось позитивне. Коли втратив когось і переживаю смуток чи жалобу, то я в тій жалобі можу закритися, можу думати, що це кінець, мати суїцидальні думки… Але я також розумію, що з того смутку, з того жалю, який мене переповнює, може народитися щось прекрасне. Є багато жінок, матерів, які після втрати сина чи чоловіка здатні написати прекрасні книжки про свого чоловіка, здатні писати прекрасні вірші… Треба вміти зрозуміти, що це я керую своїми почуттями. Природна реакція є, але моя поведінка — це відповідь на те, що я буду з цими почуттями робити».
«Коли в 2022 році, в лютому, розпочалося повномасштабне вторгнення, ми призупинили навчання в семінарії, оскільки не знали, як розвиватимуться події. Батьки семінаристів також були стурбовані, тому ми прийняли рішення, що хто хоче — може повернутися додому, а хто хоче — може залишитися в семінарії. І дуже швидко налагодилася тісна волонтерська співпраця: багато семінаристів були задіяні в різних добрих справах, які розпочалися», — згадує ректор.
«Наш волонтаріат був дуже спонтанний, з одного боку, бо ми знали, що просто маємо щось робити; але завжди ставав організованим, бо такі з’являлися потреби. Ця війна зродила новий феномен, якого доти не було в Україні на такому рівні: волонтерство. І дуже, дуже багато молоді, також священники і студенти, хочуть щось робити — щоб почуватися потрібними. Щоб не тільки ‘навчатися й нічого більше’, — додає о. Ігор Бойко. — На мою думку, війна, з одного боку, є злом, але з другого боку, вона розкриває такі риси характеру, як солідарність, допомога іншим: можна свій час присвятити комусь, і це також дуже допомагає багатьом».
Ректор львівської семінарії УГКЦ сам теж став із часом їздити з закордонними волонтерами, наприклад, з Італії чи з Німеччини, переказуючи допомогу поблизу лінії фронту чи на визволених територіях. Він відзначив ще одну рису українців, на яку звернули увагу закордонні волонтери: «Вони бачили радість на обличчях. І запитували: звідки? Ми бачимо повсюди знищені будинки, школи, повсюди міни… Звідки ця радість?» Священник каже, що люди відповіли так, аж це залягло й пам’яті його самого й тих волонтерів: «А що нам залишається робити? Інколи ми плачемо, але інколи й радіти маємо. Коли ви до нас приїжджаєте, це означає, що ми тут не самотні. Те, що ви нам приносите, — дуже добре, і ми це високо цінуємо; але ще більше ми цінуємо вашу близькість, вашу присутність тут, що ви з нами, що ми не покинуті в цих труднощах».
«Я б хотів, — каже священник, — щоб війна закінчилась якнайшвидше, щоб усі люди могли повернутися в Україну й відбудувати її, бо ми можемо відбудувати дуже, дуже прекрасну землю». Отець Ігор послався на шлях Ісуса Христа, який жорстоко страждав на хресті й помер, але потім настало воскресіння. «Життя не закінчується навіть коли ми дуже близько кінця. Я думаю, те саме чекає на Україну. Через такі труднощі ми йдемо до того, що одного дня тут буде прекрасний край, де ми можемо ще багато доброго зробити для цілого світу».