Святий Дух — таємниця для багатьох католиків. Часто ця Особа Святої Трійці є найважчою для повного розуміння.
Навіть серед святих було багато тих, хто не міг повною мірою осягнути таємницю Святого Духа. Тому Католицька Церква зверталася до різноманітних символів, щоби за їхньою допомогою описати Його дію.
Ці символи, закорінені у Святому Письмі, дозволяють нам зазирнути у приховану роботу Заступника.
1.Вода
«Символ води вказує на дію Святого Духа під час Хрещення, бо після прикликання Святого Духа вона стає діючим таїнственним знаком нового народження: як і наше перше природне народження дозрівало у воді, так і хрещальна вода реально означає, що наше народження до життя Божого дане нам у Святому Дусі. Але як ми хрестилися в одному Дусі, так ми були напоєні одним лише Духом; отже, Дух особисто є також живою Водою, яка випливає з Ісуса розп’ятого як зі свого джерела і витріскає в нас на життя вічне» (ККЦ, 694).
2.Помазання
«Символізм помазання олією також означає Святого Духа, настільки, що стає навіть Його синонімом. У християнському втаємниченні воно є сакраментальним знаком таїнства Конфірмації, яке у Східних Церквах слушно називається Миропомазанням. Але щоб зрозуміти всю його силу, треба повернутися до першого помазання, учиненого Святим Духом, яким було помазання Ісуса. Христос (“Месія” по-єврейськи) означає “помазаний” Духом Божим» (ККЦ, 695).
3.Вогонь
«Тимчасом як вода означає народження і плідність Життя, даного у Святому Дусі, вогонь символізує перетворювальну енергію дій Святого Духа. Пророк Ілля, який “постав як вогонь, і слово його смолоскипом палало”, своєю молитвою стягає вогонь з неба на жертву на горі Кармель — прообраз вогню Святого Духа, що перетворює все, до чого Він торкнеться. Іван Хреститель, який перед Господом “ітиме з духом та силою Іллі”, звіщає Христа як Того, хто буде хрестити Духом Святим і вогнем, тим Духом, про якого Ісус скаже: “Вогонь прийшов Я кинути на землю — і як Я прагну, щоб він уже розгорівся»”. У вигляді язиків, “мов вогонь”, Святий Дух спочиває на учнях вранці дня П’ятидесятниці і наповнює їх Собою. Духовна традиція зберігає цей символізм вогню як особливо яскраве вираження дії Святого Духа: “Духа не гасіте”» (ККЦ, 696).
4-5.Хмара і світло
«Ці два символи нероздільні в явліннях Святого Духа. […] Ці образи були сповнені Христом у Святому Дусі. Цей Дух зійшов на Діву Марію й “отінив” її, щоб Вона зачала й народила Ісуса. На горі Преображення Святий Дух — у тій хмарі, яка насунулась й огорнула” Ісуса, Мойсея та Іллю, Петра, Якова й Івана, і залунав голос із хмари: “Це Син Мій улюблений, слухайте Його!” Врешті, та ж хмара взяла Його [Христа] з-перед очей їх у день Його Вознесіння і об’явить Сина Людського у Його славі в день другого Приходу» (ККЦ, 697).
6.Печать
«Печать є символом, близьким до помазання. Саме Христа “Бог Отець назнаменував”, і в ньому Отець і нас позначає також Своєю печаттю. Образ печаті (σφραγĩδος), який вказує на незнищенну дію помазання Святим Духом у таїнствах Хрещення, Миропомазання і Рукоположення, використовується у деяких богословських традиціях для вираження незгладимого знака, який витискається цими трьома Таїнствами, які не можуть бути повторені» (ККЦ, 698).
7.Рука
«Покладанням рук Ісус оздоровлював хворих і благословив дітей. У Його ім’я апостоли роблять це саме. Більше того, покладанням рук через апостолів дається Святий Дух. Лист до Євреїв покладання рук зараховує до числа “основних елементів” учення Ісуса. Цей знак всемогутнього вилиття Святого Духа Церква зберегла в Епіклезах святих Таїнств» (ККЦ, 699).
8.Перст
«”…Я Божим перстом виганяю бісів”, — говорить Ісус. Якщо Закон Божий написаний на кам’яних таблицях “перстом Божим”, то “лист Христа”, доручений апостолам, написаний “Духом Бога живого не на камінних таблицях, а на тілесних таблицях серця”. У гімні “Vеnі Сгеаtог Sріrіtus” Святий Дух закликається як “перст правиці Отця”» (ККЦ, 700).
9.Голуб
«Наприкінці потопу (символізм якого торкається Хрещення) голуб, що його випустив Ной, повертається зі свіжою галузкою з оливкового дерева у дзьобі — на знак того, що на землі можна знову жити. Коли Христос виходить з води після свого Хрещення, Святий Дух у вигляді голуба сходить і перебуває на Ньому. Дух сходить і перебуває в очищеному серці охрещених. У деяких церквах Святі Дари зберігаються у металевому посуді у вигляді голуба, підвішеному над вівтарем. Символ голуба для означення Святого Духа є традиційним у християнській іконографії» (ККЦ, 701).
Джерело: Aleteia