Провести один день у майстерні Мікеланджело чи Рафаеля — це пропозиція, яку Музеї Ватикану щороку пропонують своїм слухачам, організовуючи майстер-класи з фрескового живопису.
Студенти «можуть дізнатися про копітку роботу художників минулого та навчитися розшифровувати всі ‘знаки’ й ‘сліди’, залишені на розфарбованій штукатурці, що допомагає їм досліджувати старовинні зображення», — пояснює для Vatican News Марко Інноченці зі Студії реставрації живопису та дерев’яних предметів, що діє в Музеях Ватикану.
Праця художника-фрескописця вимагала зосередженості й швидкості, каже працівник Музеїв. Роботи такого типу виконували на фрагментах штукатурки, що звалися «днями», бо їх треба було укласти і розписати за один день, поки штукатурка не висохла.
Ця техніка була відома вже у стародавній Греції, а потім її використовували етруски та римляни. Фрески досягли піку популярності та майстерності в епоху Відродження.
Цікаво, що в сучасних майстернях використовуються не тільки ті самі інструменти, що й за часів Мікеланджело, а й 90% таких самих барвників. «Фарба, яку ми використовуємо, береться не з тюбика, а виробляється з ґрунту: як і в давні часи, його промивають, подрібнюють, а потім переробляють», — пояснює Інноченці. Матеріали для фарб беруть звичайні, зокрема вапняк, річковий пісок і вулканічні породи. Ці надзвичайно вбогі природні матеріали художник зміг правильно використати, щоби створити з них шедевр, — наголошує консерватор.
Цьогорічні майстер-класи відбулися в другій половині травня. Кожен учасник під наглядом консерватора мав змогу підготувати штукатурку, ескіз, а потім намалювати свою фреску. Для студентів, які бачать своє майбутнє в музейній чи реставраційній роботі, це був безцінний досвід.