Високо на узгір’ї Юдейської пустелі стоїть стародавня фортеця, яку збудував цар Александр Яннай. Через довгі сотні років її перетворив на християнський монастир св.Євтимій.
Майже все, що нам відомо про фортецю Масада, ми знаємо завдяки юдейському історику Йосифу Флавію. На самому вершечку плоскогір’я над Мертвим морем стоїть фортеця. Її збудував другий цар Юдеї, Александр Яннай, у І столітті до нашої ери (тобто щонайменше за 2100 років до того, як Норман Джуїсон вирішив знімати в цих руїнах «Ісус Христос – суперзірка»).
Масада — «твердиня»
Слово «масада» (мацеда) буквально означає «фортеця, твердиня, укріплення». По смерті свого батька Антипатра, засновника династії Іродіанів, Ірод Великий здобув невелику попервах фортецю і оголосив її своєю. Потім він звелів там збудувати велику фортецю і два палаци, в яких би міг сховатися в разі бунту. Бо після того, як завершилися дні династії Хасмонеїв і до влади прийшли Іродіани, настали часи бурхливої боротьби за владу.
Але велика облога Масади ще тільки мала настати: кількома десятиліттями пізніше, на початку Юдейської війни (66-73 роки).
Якщо дуже коротко — то після того, як римляни знищили Другий храм, група повстанців (сикаріїв — найрадикальніші юдейські противники Риму) втекли з Єрусалима й осіли у Масаді. Луцій Флавій Сильва, тодішній губернатор Юдеї, тримав фортецю в облозі два чи три місяці. Зрештою десятий римський легіон пробився крізь браму, здобуваючи Масаду в 73 році нашої ери. Йосиф Флавій записав, правдоподібно на підставі доступних йому свідчень солдатів, що коли римляни увійшли до фортеці — побачили, що її захисники скоїли масове самогубство. Могло також бути так, що вони повбивали одні одних, до не бажали бути захопленими римським військом. За даними Йосифа Флавія, було знайдено майже тисячу тіл.
Востаннє Масада була заселена в ранній візантійський період, коли тут збудували християнський храм і монастир. Він був відомий як Монастир Марда, його замешкали візантійські монахи з Юдейської пустелі (деякі джерела пишуть, що цей монастир заснував у IV столітті св.Євтимій). За іншими даними, в часи св.Євтимія ця пустельня вже посіла місце Єгипту, ставши на деякий час центром християнського монастицизму.
Переклад CREDO за: Даніель Еспарса, Aleteia