В англосаксонських краях у свято св. Стефана відзначають «Boxing Day». Хіба ж цей святий мученик мав щось спільне з боксом? Із чим пов’язана ця традиція?
У другий день Різдвяних свят, 26 грудня, Католицька Церква згадує св. Стефана, диякона, першого мученика, про якого нам розповідає Новий Завіт. Із Діянь апостолів ми дізнаємося що Стефан був одним із семи служителів (дияконів) молодої Церкви, кого вибрали для опіки над вдовами та вбогими (Діян 6, 1‑6).
Його харизматичні проповіді не тільки відкривали людські серця на Бога-Любов, але й викликали спротив юдейської старшини. До Синедріону представили фальшивих свідків і звинуватили диякона Стефана у блюзнірстві проти Храму і Закону. Після судилища натовп вивів молодого диякона за місто і там, поблизу Дамаських воріт, його каменували за віру в Христа. Тому в день спомину Первомученика Римської Церкви католики моляться за переслідуваних християн усього світу.
Похорон св. Стефана. Філіппо Ліппі, фреска в монастирі Прато, 1452-1466
Культ першого диякона-мученика розвинувся одразу після його смерті. Однак через гоніння на християн, початком яких стала саме його смерть, а потім також унаслідок нападу римлян на Єрусалим та інших нещасть, про його гріб забули. Тільки у 415 році св. Лукіан, палестинський священник, мав сон, у якому побачив Гамалиїла — вчителя св. Павла, а той вказав на місце поховання св. Стефана у Кафар-Гамалі (тобто в «Гамалиїловому селі», бо Гамалиїл, як праведний учитель, не засудив Ісуса на смерть, а убитого диякона Христового поховав на своїй землі). На цьому місці єпископ Єрусалима на ім’я Йоан збудував муровану базиліку, а потім другу — на тому місці, де Стефан був каменований.
Після знайдення тлінних останків святого його мощі опинилися в Константинополі, а 560 року дісталися Рима, де знайшли свій спочинок у базиліці св. Лаврентія-за-мурами.
В іконографії св. Стефана зображають найчастіше під час сцени каменування, або ж як молодого диякона в далматиці, а його атрибути — пальмова гілка, книга Євангелія, каміння.
У державі Каролінгів, а потім по інших західних та північних країнах, св. Стефан став покровителем коней; тому 26 грудня донині в багатьох католицьких храмах освячують овес. Це має символізувати як каміння, що падало на першого мученика, так і турботу селян про добрі врожаї.
То що таке Boxing Day?
У Великій Британії та деяких країнах Британської співдружності сьогодні відзначають «Boxing Day», але це пов’язано не зі спортом, а зі словом «ящик, коробка» — box. Це нагадування про стару традицію, коли слуги та рознощики, такі як доставщики вугілля або листоноші, на Різдво отримували подарунки, запаковані в коробочки. На сьогодні цей звичай виглядає так, що всілякого роду доставщики, а також служба вивозу сміття, отримують спеціальні «чайові».
Окрім того, що працівники всіляких служб доставки в цей день отримують у Британії спеціальні подаруночки, Boxing Day має ще одне значення і пов’язується безпосередньо зі св. Стефаном і його дияконським служінням біднякам і вдовам. У пам’ять про це служіння святого в цей день, на другий день Різдвяних свят, по храмах відкривають коробки, в які збирають пожертви для допомоги вбогим і потребуючим. І саме в цей день зібрані кошти роздають біднякам, на честь диякона Стефана.
Нині щораз більше в країнах англосаксонської культури поширюється звичай, щоб у Boxing Day вибратися на кінні перегони, футбольний матч або регбі, чи на якісь інші спортивні змагання — «бо святий Стефан був також покровителем коней і візників».
Первомученик, грецькою — Протомартир, є покровителем візничих, конюхів, фурманів, жокеїв, мулярів, кравців, каменярів, ткачів, теслярів, бондарів. Його взивають при головному болю, сечокам’яній хворобі, кольках і одержимості, а також у молитві про добру смерть.