Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія».
Перш ніж від’їхати, чоловік зібрав своїх слуг і передав їм своє майно. Ймовірно, він віддав весь свій маєток, без залишку. У всякому випадку, про якісь вилучення не говориться. Навпаки, сказано, що він дав їм всю exousia, тобто повну владу (Мк 13,34). Щодо конкретних людей, то кожен отримав за здібністю його. І від’їхав (Мт 25,15).
Бог доручив людям все своє надбання, і в цьому акті криється незбагненна довіра. Бог вклав людям у руки все, чим володіє, ‒ більшого Він просто не міг би дати, ‒ і в результаті разом з повнотою іншої власності людство отримало і самого Бога. І хоча все дійсно було віддано, але лише як належне йому майно, яке було довірено їм у розпорядження. І оскільки вони не можуть очікувати від нього чогось більшого, Його дар затінив Його самого.
Хто в дарі визнає подателя, точно знає, що розпоряджатися цим майном слід лише так, як розпорядився би податель. У початковому акті передачі в розпорядження є великодушність, і він є плідний для особи, яка приймає. Вона може відплатити тільки шляхом відповідного великодушного та плідного розпорядження цим даром. Як важливо, щоб слуги, які розпоряджалися майном, розпізнали цю злитість дару і заклику до плідної діяльності, адже заклик потрудитися безпосередньо випливає з великодушності господаря. Отже, слуги ні в якому разі не повинні тепер відрізняти “повну передачу” від “тимчасового давання”. Що це є так, можна переконатись, звернувшись до істини, яка міститься в цій притчі: наше буття з усіма його можливостями ‒ це доручене нам майно, і воно надане остаточно до такого ступеня, що зворотне повернення є неможливе. В той же час доручення ‒ це не дар, а лише дане в борг з Божої скарбниці (нею є все буття). Отже, з отриманим володінням треба чинити відповідно до його природи. Отже, наше буття ‒ це і справжній невід’ємний дар, і водночас ми отримали цей дар в позику. Хто зрозумів це, тому легко вловити також і сутність природи Дарувальника, який від’їхав, який зник, але якого все-таки цілком можна розпізнати за характеристиками буття, яке нам подароване.
Ганс Урс фон Бальтазар
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com