Апостольське священиче братерство, міцно вкорінене в духовному житті та в конкретному милосерді до потребуючих — такою є харизма отців-театинців, які цими днями проводять у Римі свій 164 Генеральний Капітул.
Приймаючи її учасників на аудієнції, Папа Франциск пригадав про приклад їхнього засновника, який сприяв розвитку Церкви — повідомляє Vatican News.
У суботу, 15 січня 2022 р., Папа Франциск прийняв на аудієнції учасників 164 Генерального Капітулу Ордену Регулярних Клириків Божого Провидіння, відомого також як Орден Театинців, що був заснований 1524 року святим Каетаном Тієнським. Найбільшого розвитку цей орден досяг у XVII столітті. В Україні театинці здійснювали свою місію у XVII-XVIIІ ст. у Львові та Городенці.
«Друге навернення» святих
Посилаючись на тему Генерального Капітулу, «Театинці для місії», Святіший Отець пригадав, що харизмою їхнього ордену є «апостольське священиче братерство, міцно вкорінене в духовному житті та в конкретному милосерді до потребуючих». Папа зазначив, що в житті святих, так само як і в житті їхнього засновника, часто настає момент, який можна назвати «другим наверненням», тобто, коли людина, яка вже і перед тим провадить добре життя, стає святою. Цей «стрибок» сприяє зростанню не лише тієї святої особи, але й всієї Церкви, тому варто проаналізувати духовний динамізм, з яким вони втілювали Євангеліє, щоб, наслідуючи їхній приклад, пристосовувати його до сучасних обставин.
Подібну мету поставили перед собою учасники Генерального Капітулу театинців: «Актуалізувати театинську харизму, аби відповісти на сучасні виклики, ґрунтуючись на власній ідентичності».
Починати реформу з себе
Коментуючи поняття ідентичності, Єпископ Рима підкреслив, що реформу потрібно починати з себе. Коли святий Каетан Тієнський прибув до Рима, щоб працювати у Римській Курії, він побачив занепад церковного життя. Але він не зневірився, і продовжуючи своє служіння, відвідував ораторій Божественної Любові, плекаючи молитву та свій духовний розвиток, а також відвідував хворих у лікарнях. «Таким має бути шлях, — наголосив Папа, — починаючи з себе, глибше і послідовніше жити Євангелієм. Усі святі вказують нам цей шлях. Вони — справжні реформатори Церкви. Точніше, це Святий Дух формує і реформує Церкву, і робить це через Боже Слово та через святих, які втілюють це слово в життя».
Піклуватися одні про одних
Наступник святого Петра поділився також думками про єдність, що є однією з тем Генерального Капітулу театинців. Посилаючись вкотре на життєпис святого Каетана, він зауважив, що Святий Дух спонукав його йти не самостійно, а «покликав створити спільноту звичайних священнослужителів для того, щоб жити Євангелієм в апостольський спосіб».
Папа вказав також на важливість турботи одні про одних в спільноті, бо як він зазначив в Апостольському напоумленні про святість «Gaudete et Exsultate», спільнота, «в якій люди піклуються одні про одних та творять відкритий простір для євангелізації, є місцем присутності Воскреслого, який освячує її згідно із задумом Отця » (145). Святіший Отець застеріг їх також від пліткування та створення закритих груп.
Місія для Церкви, що є «польовим госпіталем»
Коментуючи поняття «місії», ключовим для отців-театинців, Папа Франциск підкреслив, що, згідно з харизмою свого засновника, вони не покликані до місії ad gentes у вузькому значенні цього слова, тобто вирушати на місійні терени, щоб звіщати Христа тим, які Його ще не пізнали. Святий Каетан Тієнський євангелізував Рим, Венецію, Неаполь, і робив це, насамперед, через свідчення життя та діла милосердя. Папа додав, що разом зі своїми послідовниками цей святий служив Церкві, яка є немов польовим госпіталем. В цьому контексті він закликав отців-театинців наслідувати своїх засновників «у слухняності Святому Духові, без жорстких схем», але міцно вкоріненими у молитві, адорації, спільнотовому житті, братерському милосерді, вбогості та служінні бідним. «Усе це — з апостольським серцем, із добрим, євангельським прагненням шукати передусім Царства Божого», — наголосив він.