Питання-відповідь

Щиро про Церкву. Якими мають бути стосунки між духовенством і мирянами?

18 Квітня 2023, 16:30 3180

CREDO розпочинає цикл розмов «Щиро про Церкву». 

У контексті підготовки до наступного синодального етапу, що розпочнеться в жовтні 2023 р., розмірковуватимемо над запитаннями, які РКЦ в Україні представила на Європейській асамблеї Синоду: про стосунки священників і мирян; про те, як миряни і духовенство бачать священство; про клерикалізм та антиклерикалізм; про наші очікування і побажання та інше.

З єпископом-помічником Київсько-Житомирської дієцезії, президентом місії «Карітас-Спес Україна», головою Комісії церковного права та координатором синодальних праць в Україні, владикою Олександром Язловецьким і теологинею, маріологинею, проректоркою Інституту Богословських наук, докторкою Іриною Сашко розмовляла головна редакторка CREDO Юлія Завадська.

Нагадаємо, що єпископ Олександр Язловецький, пані Ірина Сашко та пані Юлія Завадська представляли делегацію єпископату РКЦ в Україні на континентальному етапі Синоду, що відбувався 6‑12 лютого 2023 р. у Празі.

Сьогодні мова піде про клерикалізм у Церкві.

 

Церква — Тіло Христове чи корпорація?

Часто доводиться чути про те, що Церква — це не тільки духовенство, це — всі ми, що ми — одне Тіло Христове. Але насправді часто відбувається так: священник вирішує, а вірні повинні слухатися. Тож Церква Христова — це Тіло, де всі члени важливі, чи це — корпорація, яка має директора, менеджерів, жорстку ієрархію?

Пані Ірина Сашко вважає, що сучасні українці, зокрема католики, стають антитринітарним суспільством. Ми втрачаємо відчуття і розуміння Церкви як койнонії, бо комунікація  це ще не сопричастя, а інформація — це ще не глибокі сенси.Нам набагато легше мислити категоріями структур, аніж категоріями сопричастя; тому легше розділяти: це — клір, а це — миряни. І поки ми мислитимемо в цих категоріях, — доти між нами буде тертя.

Натомість єпископ Олександр Язловецький вважає, що певний поділ у Церкві має бути, хоч би для того, щоб розуміти, яка в кого роль у Церкві. І це не повинно викликати напружень між християнами. Навіть у церковному праві є кілька поділів: на духовенство, богопосвячених, мирян; чи просто — духовенство і миряни.

Щодо того, хто в Церкві керує. Церква навчає: хочемо ми чи ні, Господь так створив Церкву, що дав їй пастирів — сам бувши пастирем, призначив 12 апостолів. Кожен священник, який навчається в семінарії, знає, що перед ним стоїть потрійна місія: навчати Божий люд, освячувати його, уділяючи таїнства, і керувати Церквою. Але це не означає, що миряни не можуть брати участі в цих трьох функціях. Навпаки, вони можуть і мають допомагати священникам. Проте головний тягар все ж таки лежить на духовенстві.

 

Які мають бути стосунки між священником та мирянами?

На думку мирян, у нашій церковній спільноті є дві крайності: «або “ноги мити й воду пити”, або бавитися у “сильно-модно-молодіжно”, коли просто нівелюється будь-яка субординація, — а це веде до того, що священнослужителів мають за ніщо» (з листа читачки).

Також вірянам бракує душпастирства, здорових пастирських стосунків, духовних наставників, із якими можна відкрито, чесно і щиро поговорити — зокрема, на гострі теми; отримати пораду і підтримку.

Така проблема справді є, погоджується Ірина Сашко і цитує папу Бенедикта XVI. Він говорив про людей, які мають апостольське спадкоємство — тобто про єпископів і священників, — що це спадкоємство чинить із них живу присутність Слова, яка передається через постать свідка. Це дуже важливо для нас і дуже важливо для того, щоб розуміти, ким є священник.

Щодо стосунків священників і мирян, то це проблема обох сторін і питання радше особистої духовної культури людини. Замало семінарійної формації, має бути ще й формація особиста: людська, духовна, інтелектуальна. Священник не повинен про це забувати або після свячень думати, що він вже повністю сформований. Так само з боку мирян: якщо людина забагато собі дозволяє, не має почуття субординації, культури, якщо людина невихована, то, звісно, будуть непорозуміння.

Ці три рівні формації варто спростити до однієї — як Христос зробив це із заповідями: до любові, вважає єпископ Олександр. Там, де є любов — щира, правдива — до Бога, до людей, там не повинно бути непорозумінь. Аристотель казав, що чеснота — це баланс між крайнощами. Тому, звісно, з одного боку — не потрібно «носити священників на руках», але з іншого боку — священників також не можна «кидати під ноги» — щоб не впасти з клерикалізму в антиклерикалізм. Треба триматися зваженої розумної середини.

 

Чи священник — фахівець в усіх сферах життя?

Часто священник вважається авторитетом в усіх сферах життя: у фізиці, механіці, мові — це також різновид клерикалізму.

Таких ситуацій безліч, — вважає пані Ірина. Наприклад, коли священники вважають, що миряни не можуть бути богословами.

Або інша, на жаль — досить поширена історія. І це, знову ж таки, про культуру — це не про “in persona Christi”», — зазначає пані Ірина. На жаль, деякі священники вважають, що нормально «тикати» всім людям — і парафіянам, і навіть непарафіянам, — незалежно від їхнього віку: чи то молода людина, чи навіть удвічі старша за них; іноді вони дозволяють собі просто відверте хамство. І люди, звісно, почуваються ображеними і приниженими. Постає питання: чому священники вважають, що вони виступають «in persona Christi» в будь-яких ситуаціях: на базарі, в магазині, в сакристії, за кермом, повсюди?

Єпископ Олександр, розуміючи проблему й те, як почуваються люди в такій ситуації, поділився своїм життєвим правилом — у надії, що хтось його прийме за своє: зазвичай люди набагато добріші, ніж ми про них схильні думати. Навіть у тому ж конфесіоналі часто складно зрозуміти, хто стоїть по інший бік ґраток — молода людина чи старша. «Я не беруся виправдовувати всіх священників, тому що, з одного боку, я люблю священників, бо я сам священник і знаю, як це — бути в цій шкурі; я їх розумію, підтримую, молюся за них. А з іншого боку, я розумію, що й вони теж люди», — каже єпископ. Коли отримуєш свячення і можливість діяти «in persona Christi», від імені Христа, то це не впливає на людські риси, вони залишаються, і над собою треба далі працювати. Недобра поведінка є в деяких наших священників, і за неї має бути соромно. Диявол має у своєму арсеналі багато спокус і спокушає нас в усіх сферах.

 

Традиційні схеми святкування — клерикальний поділ

Часто після парафіяльних урочистостей на обід запрошують лише «священників і сестер». Це надзвичайно чітка лінія поділу.

Єпископ Олександр Язловецький каже, що повністю розуміє, як почуваються миряни в такій ситуації: «Зараз духовенство йде на обід, а ви, люд Божий, ‘Гіркі жалі’ починайте». «Можливо, хтось зі мною погодиться, хтось не погодиться; але зізнаюся, що я проти такого поділу на парафіяльних святах чи деінде. Мене це дуже дратує і принижує. І коли мене запрошують на парафіяльні свята, я прошу настоятелів робити стіл для всіх, нехай і скромний», — каже ієрарх. На жаль, не всі з цим погоджуються; також не завжди є така можливість. Єпископ радить священникам: якщо плануєте таку гостину, то краще зробіть її для всіх. Можна все влаштувати за ті самі кошти. Але це — чудова нагода побути з вірянами, поспілкуватися; у людей стільки запитань! У них очі світяться, коли священник підійде до них по‑людськи, порозмовляє, — а не лише з амвона в храмі чи в конфесіоналі. Це нагода подружитися, відповісти на їхні запитання. Тому варто змінювати наші традиційні схеми святкування. Потрібно бути зі своїми вірними, вважає єпископ.

Повністю розмову дивіться тут.

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook
Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com

.

Якщо ви шукаєте платформу для азартних ігор з якісним сервісом, Вавада казино пропонує відмінний вибір ігор та бонусів, що зробить ваш досвід захопливим і прибутковим.

martian wallet is a trusted crypto wallet providing secure storage for digital assets. It offers multi-token support and an easy interface for hassle-free transactions. .

Вавада дарит 100 фриспинов! Нажмите на ссылку, чтобы получить бонус и попробовать свои силы в лучших азартных играх.

slot online