Організатори Синоду єпископів «Задля синодальної Церкви: сопричастя участь і місія» заперечують закиди, нібито новий робочий документ створено на користь ліберальних католиків, і відкидають припущення про будь-які змови чи заздалегідь визначений порядок денний.
Нагадаємо, що вчора, 20 червня, Ватикан опублікував «Instrumentum laboris», тобто робочий документ, який стане ключовим на Генеральній асамблеї Синоду, що відбудеться у Римі у жовтні 2023 та у жовтні 2024 року. Ознайомившись із новим документом, критики зазначили, що хоча він і закликає до «Церкви, що приймає різноманітність», проте може поглибити вже наявні розбіжності, бо його положення виглядають такими, що просувають ліберальний порядок денний.
Спілкуючись із журналістами з нагоди презентації документа, кардинал Жан-Клод Оллеріш SJ, архієпископ Люксембурга і ключовий лідер Синоду про синодальність, сказав: «У нас немає порядку денного».
«Ми не мали конспіративної зустрічі з якимись людьми для того, щоб придумати, як ми могли би додати якісь прогресивні моменти. Це дуже погані уявлення деяких людей», — сказав він, підкресливши, що Синод складався з «досвіду слухання» на дієцезіяльному, національному та континентальному рівнях.
Оллеріш наполягає, що зміст підготовчого тексту Синоду, це не компіляція того, «що, на нашу думку, повинно увійти в цей документ», а радше відображає «те, що було сказано людьми, і ми повинні бути вірними своїй місії, і ми намагаємося бути їй вірними».
На презентації був також присутній Генеральний секретар Синоду, кардинал Маріо Грек. Коли його спитали, як би він відповів католикам, що вважають, що робочий документ Синоду незбалансований, а тому ризикує поглибити наявні суперечки, Грек застеріг від ризику «не бачити лісу за деревами».
«Якщо ми будемо вирішувати окремі питання, то це неможливе завдання. Мета синодального процесу — допомогти Церкві краще пізнати себе, — сказав він. — Тут немає партії А і партії Б, прогресистів і консерваторів. Ми можемо обійтися без цих відмінностей».
«Ми святий люд Божий, допоможіть нам об’єднатися, а не розділитися», — сказав він, наголошуючи на необхідності бути відкритими до натхнення Святого Духа, який, за його словами, «може допомогти нам знайти відповідь на труднощі, які здаються непереборними».
«Якщо об’єднатися і почути один одного, ми зможемо вирішити багато питань. Якщо ми діятимемо як один Божий люд, незважаючи на розбіжності, нам буде що запропонувати світові», — сказав він.
Багато хто звернув увагу, що документ згадує про рукоположення жінок у диякони, ЛГБТК+, довколишнє середовище і мігрантів, але при цьому не передбачає обговорення абортів, одностатевих «шлюбів» та евтаназії: слова «аборт» і «евтаназія» не згадуються у ньому взагалі, натомість слово «шлюб» згадується лише тричі, в контексті розлучених і повторно одружених розлучених і того, як діяти у випадку міжконфесійних і полігамних шлюбів.
Відповідаючи на цю критику, кардинал Оллеріш сказав, що він абсолютно проти абортів, але що Синод не стосується конкретних питань, таких як аборти, гомосексуалізм, шлюб чи розлучення, оскільки він присвячений «синодальності». Він також зазначив, що документ торкається низки інших проблем, таких як расизм, трайбалізм, класова дискримінація, культурні забобони, дискримінація людей з обмеженими можливостями, бідність, мігранти та біженці, діти вулиці та торгівля людьми.
«Але хоч це є у тексті, це не означає, що це Синод про дітей вулиці або про торгівлю людьми… це є в тексті, оскільки він спирається на синодальність, а люди згадували про це. Що з цим робитимуть єпископи, залишається на їхній розсуд», — сказав Оллеріш, додавши, що Папа Франциск бачив «Instrumentum Laboris» і схвалив текст, який, за його словами, стосується «привітання та спільної подорожі», а не зміни церковного вчення.
Він послався на євангельську історію про Ісуса, який привітав митаря Захарію, що виліз на дерево, щоб побачити Ісуса, зазначивши, що Ісус звернувся до Захарії, і це призвело до його навернення.
«Це не означає, що Христос змінив свій погляд на публічних грішників, — сказав він. — Отже, ми не говоримо про вчення Церкви, це не наше завдання і не наша місія, ми просто говоримо про те, щоб вітати всіх, хто хоче йти з нами. Це щось інше».
Кардинал Грек підтвердив це, сказавши: «Як Церква, ми хочемо створити простір, щоб приймати всіх. Люди справді часто засуджують і поспішають робити припущення. Залишімо суд Господу. Наша місія — допомогти людині побачити Ісуса, і тоді ми побачимо чудеса», — сказав він.
У відповідь на запитання про скандальний німецький «синодальний шлях», кардинал Оллеріш сказав, що Синод не працює як парламент; він є місцем, де можна вислухати одне одного, маючи різні думки.
«Німецький “синодальний шлях” не розглядався як модель для [нашого] синодального процесу, я вважаю, що він досить особливий, — сказав він. — Не даючи оцінку тому, що відбувається у Німеччині, ці дві ситуації дуже, дуже різні».
Він додав, що німецький «синодальний шлях» відображає культурний менталітет, що розвинувся після Другої світової війни, який був «дуже конфронтаційним, їх навчали у школі, що вони повинні протистояти одне одному, бо мовчання не працює».
«Це німецький спосіб діяти, це не шлях Синоду, ми більше [виступаємо] за гармонію», — сказав він.
Кардинал Маріо Грек сказав, що повний список членів і учасників Синоду досі формується, але очікується, що він буде опублікований до кінця поточного місяця.