Інтерв’ю

Життєві рішення. Реколекції з Біблією у руці

19 Вересня 2017, 16:45 1173

У Львові-Брюховичах тривають восьмиденні реколекції Lectio divina, організовані у рамках курсу духовної віднови для монахинь.

У них взяли участь понад 100 сестер із різних чернечих згромаджень, римо і греко-католицьких. Реколекції провів о. Пьотр Сленчка зі Згромадження Отців Сальваторіанів, який приїхав із Центру духовної формації сальваторіанів у місцевості Тшебіня (Польща).

 

— У чому полягають реколекції Lectio divina?

— Можливо, я поясню сам вираз Lectio divina, бо в християнській традиції він використовується вже дуже давно і означає Боже читання, тобто молитву, будовану на тексті Святого Писання. Основою таких реколекцій є віра в те, що Бог до нас промовляє. Коли Бог промовляє до людини, тоді людина хоче слухати Бога, якщо в Нього вірить. Діалог між Богом і людиною триває століттями, і записом того діалогу є саме Святе Писання, з якого ми сьогодні користаємо для нашої віри. У реколекціях Lectio divina намагаємося створити такий простір, щоб легше могти почути Господа Бога.

— Що творить атмосферу реколекцій?

— Передусім «вихід у пустелю» — так ми це називаємо, тобто цілковите мовчання впродовж восьми днів. Коли людина, яка переживає реколекції, зберігає мовчання, то протягом дня розмовляє лише 20 хвилин із духівником і має час для особистої молитви. Ми пропонуємо конкретні кроки такої молитви. Починаємо її від lectio, тобто особистого читання Святого Писання. Завжди вранці, кожен учасник має цілу годину часу для читання визначеного фрагменту Біблії. Далі є вступ до медитації: meditatio —другий етап. Тоді уже прочитаний текст ми застосовуємо до свого життя. Бог говорить до кожного з нас. У медитації ми намагаємося побачити, що цей текст говорить мені про моє життя. Після медитації, яка теж триває годину, настає вступ в oratio. Це означає такий етап, коли я, почувши голос Господній, починаю Йому відповідати. Його Слово мене торкнулося, я бачу, що саме це Слово освітило в моєму житті, й хочу відповісти на це Слово. Найчастіше ми переживаємо час такої молитви перед Пресвятими Дарами. Формою oratio є також Свята Меса. Увечері ми маємо час для четвертого етапу, яким є contemplatio: збирання плодів цілого дня. Тоді вся група зустрічається перед Пресвятими Дарами. Цей етап триває близько 45 хвилин.

— Чи можуть у таких реколекціях, окрім духовних та богопосвячених осіб, брати участь також миряни?

— Ми спостерігаємо «весну зацікавлення» Божим Словом із боку мирян. Дуже багато людей, які мають працю, повинні спланувати свою відпустку для часу реколекцій. Вони приїжджають на «8 днів пустелі» і високо цінують цю нагоду. Продовжують чергові етапи молитви Lectio divina. Ми пропонуємо так звану Дорогу учня, тобто починаємо з Євангелія від святого Марка, щоби стати учнем Ісуса. На другий рік існує можливість реколекцій, основаних на Євангелії від святого Матея, тобто реколекції про спільноту, перебування у спільноті учнів. Потім є реколекції з Євангелієм від св. Луки, під час яких ми вчимося глибше читати історію свого життя. Завершенням є, звісно, Євангеліє від св. Йоана, щоб навчитися споглядати Господа Бога у Слові.

Цими днями в Україні обидві Ради вищих настоятельок жіночих згромаджень (греко-католицька і римо-католицька) попросили провести курс духовної віднови для монахинь, і частиною того курсу є саме восьмиденні реколекції Lectio divina.

— Є багато мирян, які б хотіли на щодень жити Божим Словом, але не знають, як це зробити. Наприклад, вони побоюються, чи належним чином зрозуміють біблійні тексти, або чи витривають у регулярному читанні цих текстів?

— Я завжди намагаюся підійти до суті нашої віри. Якщо ми віримо, що Господь промовляє до людини, наприклад, говорив до Авраама, — то Він не передав йому якогось богословського трактату, але знайшов таку дорогу, щоб Авраам зрозумів Його голос. Він говорив до пророків, а вони той голос Бога змогли зрозуміти. Отже, Святе Писання призначене для всіх. Слово передане в такий спосіб, що кожен знайде в ньому поживу.

А дивлячись на це з практичного боку, то людині, яка хоче молитися Словом Божим, я би порадив мати власний примірник Святого Писання. Дуже важливо, щоби в тому Святому Писанні відзначати собі деякі речі під час молитви, щоби в такий спосіб бачити, як протягом років розвивається моя молитва.

Другою порадою, яку я міг би дати, буде шукання коментарів до Святого Писання, яких сьогодні є дуже багато в інтернеті, або ж у формі книжкових публікацій. Богослови та екзегети виконують працю, якої ми не можемо виконати, бо не знаємо грецької чи єврейської мови. Це їхнє служіння в Церкві для нас. Вони роблять приготування тексту, щоб, не знаючи оригінальних мов, ми могли користуватися Святим Письмом.

Особливо в цій дорозі Lectio divina ми стараємося дотриматися ретельності у підході до Слова. Ми, радше, відроджуємо такий підхід, щоб відкривати Святе Письмо на певному місці і витягувати одне речення або фрагмент, яким Господь має промовити до мене. Ми намагаємося читати Слово в контексті, так як це було передане редактором чи натхненним автором, наприклад, у Євангелії. Щоб це зробити, ми повинні прочитати фрагменти до і після вказаного, взяти до уваги контекст, прочитати коментарі. Особливо ж перший етап — lectio — полягає в прийнятті Слова, так, як воно було нам передане. Не історію власного життя, а те, як редактор тексту передає об’явлену істину. А потім, як ми вже маємо Святе Писання і вміємо користуватися коментарями, то Слово Боже починає формувати стиль нашого життя. Коли я молюся, то за якийсь час маю таке відчуття, що день без Святого Писання неповний. Що це Слово починає формувати стиль життя.

Я дуже часто повторюю на реколекціях, що Lectio divina це не метод молитви. Цей метод не відірваний від нашого життя: це стиль життя, який випливає з віри в те, що Господь до нас промовляє. І таким каналом та шляхом є Слово Боже.

Розмовляв о. Маріуш Кравєц SSP
Переклад:
 Андрій Чорний
Фо
то: Ірина Рудь

На студію + щомісячний борг
Зібрано Залишилося зібрати
56324грн
16768грн
Потрібно зібрати
73092грн
Залишилося
5днів
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

4149 4978 3481 8017

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: