Канонізація (лат. canonizatio) – акт, за допомогою якого Церква проголошує померлого члена Церкви святим. У теперішньому часі в Католицькій Церкві урочистий акт кононізіції здійснює Папа Римський; процес зарахування до лику святих має два ступені – беатифікацію (зарахування до лику блаженних) і власне канонізацію, що виносить остаточне судження про святість раніше беатифікованої особи. Канонізація запроваджує офіційне шанування святого в усій Церкві, яке полягає у внесенні його імені в літургійні календарі, в літургійні тексти Міссалу і бревіарій, у можливому посвяченні йому храмів, у шануванні його мощей і сакральних зображень і т.д.
Віруючі ранньохристиянської Церкви шанували мучеників і називали їх святими, тому що вони дали досконалий приклад любові до Христа і вірності Йому, віддаючи життя за Христову віру. Тому перші християни звертались до мучеників з молитвами про заступництво. Місце і час загибелі мученика, а також його мощі й гробниця вшанувались не тільки його родичами, а й усією Церквою, а день його смерті вносився до церковного календаря.
До кінця періоду переслідувань християн у Римській імперії церковне шанування поширилося також на тих, хто, не прийнявши мученицької смерті, показав своїм життям зразок християнської досконалості, на Отців і Вчителів Церкви, видатних місіонерів і тих, хто робив справи справами милосердя, а також на старозавітніх патріархів і пророків.
Починаючи з VI ст., коли з прийняттям Медіоланського едикту шанування мучеників та їх реліквій стало дуже поширеним. Єпископи почали складати каталоги мучеників, організовували і проводили урочисті церемонії перенесення мощей для того, щоби покласти їх під вівтар в одному з храмів, часто присвячених даному святому. На синодах у Франкфурті 794 року і в Майнці 814 року була визначили процедуру, що санкціонувала шанування святих, і встановлені правила дослідження їхнього земного життя і посмертної слави.
З часом вірні з єпископами все частіше почали звертатися до Папи Римського для додання більшої урочистості шануванню місцевих святих. Першим випадком участі Папи в канонізації, який донесла до нас істрія, це канонізація Папою Іваном XV Ульріха Аугсбургского у 993 році. Під час канонізації Франциска Ассизького у 1228 році була випрацьована канонізаційна процедура, яка в основних рисах зберігається і донині.
У 1969 році Папа Павло VI створив Конгрегацію канонізації святих. у 1983 році було завершено перегляд канонізаційних процедур , результатом чого стало оприлюднення Апостольської конституції Івана Павла II «Divinae perfectionis Magister» і правил «Normae servandae», які утворюють чинне законодавство у сфері канонізації.
Відповідно до сучасних норм канонізації., проведення розслідування і кваліфікована думка про святість померлого християнина знову перейшли головним чином до компетенції дієцезіальних (єпархіальних )єпископів і тільки на другому етапі – до компетенції Святого Престолу. Мета дієцезіально (єпархіального) розслідування полягає в тому, щоб зібрати всі можливі свідчення і документи, що стосуються святості або мучеництва кандидата. Єпископ зобов’язаний проінформувати інших єпископів своєї церковної провінції і попросити їх висловити у письмовій формі свою думку з цього питання, сповістити Конгрегацію канонізації святих (яка має дати попередній дозвіл розпочати справу), і створити два органи попереднього розслідування: богословську комісію, мета якої полягає в тому, щоб перевірити відсутність серйозних помилок в опублікованих творах кандидата (якщо такі були), та історичну комісію для оцінки достовірності наданої документації, а у випадку необхідності – і для пошуку інших документів.
Далі повинен бути призначений трибунал під головуванням єпископа або уповноваженої ним особи; головним завданням якого є проведення опитування свідків.
Документація, зібрана в дієцезії (єпархії), передається Конгрегації канонізації святих, яка перевіряє дотримання процедур і видає декрет про їхню дійсність. Після цього справу вивчають консультанти-історики, які повинні висловитися щодо достовірності документації з історичної точки зору. Далі справа передається консультантам- богословам, які оцінюють існування дійсної посмертної слави про святість або мучеництво. Слава про святість – це явище суто релігійного характеру і полягає в глибокому переконанні віруючих в тому, що та чи інша особа, відповідно до свого християнського життя, вже дійсно перебуває в тріумфуючій в Небі Церкві та заступається за людей перед Богом. Потім уся зібрана документація представляється Папі, котрий завершує справу визнанням героїчних чеснот або мученицької смерті кандидата і оприлюдненням відповідного декрету.
Для канонізації потрібно чудо, що сталося після беатифікації і відповідним чином доведене. Процедуру його доведення розпочинає ординарій дієцезії (єпархії) в якій це чудо відбулось. Завдання ординарія полягає в тому, щоб організувати дослідження події експертами відповідної галузі (напр. медичних, якщо йдеться про чудесне зцілення), для збору необхідної документації.створюється спеціальний трибунал. Розслідування у випадку чуда передбачає опитування тільки прямих свідків події, тоді як у розслідуваннях відносно чеснот і мучеництва у випадку необхідності можуть бути вислухані і непрямі свідки, за умови, що вони надійні. Якщзо йдеться про чудесне зцілення, важливе значення мають свідчення лікарів, що лікували людину, яка зцілилась у чудесний спосіб, а також лікарська документація у разі шпиталізації або операції. Далі уся зібрана документація передається Конгрегації канонізації святих. Справу про чудо зававершує папський декрет про визнання його дійсності.
У давнину урочисті обряди канонізації збігалися з перенесенням мощей святого та встановленням їх під вівтарем храму. Починаючи з XIII ст., церемонії папських канонізацій відбувалися, зазвичай, всередині римського собору Св. Петра. Нині такі обряди звершуються на площі св. Петра, щоби якомога більше людей могли взяти в них участь. Під час Апостольських подорожей Папи церемонія канонізації нерідко відбувається в тому місці, звідки походить святий.
Перелік імен святих і блаженних, шанованих Католицькою Церквою, знаходиться в Римському мартиролозі. Оскільки з часу останнього видання Римського мартирологу (2001 рік) були звершені нові канонізації. та беатифікації, треба мати на увазі, що навіть і це видання не дає вичерпної інформації про всіх шанованих в Католицькій Церкві святих.