Питання: Влітку мені часто доводиться виїжджати кудись на вихідні, при цьому я не маю можливості брати участь у Месі. Чи є це тяжким гріхом?
Відповідь: Припис брати участь у Службі Божі у недільні та святкові дні є суворим, тобто його невиконання − тяжкий гріх. Щоб мати можливість надалі приступати до Святого Причастя, необхідно піти до сповіді і цей гріх визнати.
Неодноразово згадуючи про обов'язок віруючих брати участь у Літургії в неділі та приписані свята, Катехизм Католицької Церкви стверджує: «Вірні зобов'язані брати участь в Євхаристії у дні приписаних свят, якщо вони не звільнені від цього зобов'язання з серйозної причини (наприклад, хвороба чи догляд за немовлям) або якщо їх священик не зняв з них зобов'язання» (ККЦ 2181). Далі говориться: «Ті, хто свідомо не виконують цього зобов'язання, чинять тяжкий гріх».
У християнстві шанування недільного дня і свят завжди вважалося однією з головних потреб християнського життя. Недільна Літургія − це участь у житті спільноти та свідоцтво віри у воскреслого Господа.
Св. Ігнатій Антіохійський, який жив у II столітті, писав: «Хто не з'являється на (церковному зібранні), тим опанувала гординя, і він вже сам себе засудив».
Помісний Ельвірській собор, що відбувся у IV столітті, приписав: «Хто проживає в місті й не приходить в Церкву протягом трьох неділь, повинен бути відлучений на деякий час» (правило 21 Ельвірського собору).
Те ж саме наказують правила Сардикійського та Агдського соборів (відповідно в IV і VI століттях).
В одному з послань, присвячених недільному дню, − «Dies domini» − Папа Йоан Павло II писав: «Ці постанови помісних Соборів призвели до повсюдного звичаю, обов'язковий характер якого сприймався як щось цілком природне (…) Це законоположення зазвичай розумілося як таке, що накладає серйозне зобов'язання: таке вчення Катехизму Католицької Церкви, − і неважко зрозуміти чому, якщо ми враховуємо, наскільки життєво важлива неділя для християнського життя» (47).
Безумовно, не можна сказати, що порушення автором питання заповіді про шанування недільного дня пояснюється презирством до приписів Церкви чи лінивством. Проте це ознака того, що Господь не знаходиться на першому місці в житті, що ми не любимо Його всім серцем і всіма силами.
Йдеться про перегляд шкали цінностей.
Наведемо приклад нашого майже сучасника − блаженного П'єра Джорджо Фрассаті. Він був захоплений походами в гори. Читаємо в одному з його листів: «Кожен день, який проходить, я пристрасно закохуюся в гори, вони мене чарують»; «Я хотів би проводити в горах цілі дні, споглядаючи в їх чистому повітрі велич Творця». Любов П'єра Джорджо Фрассаті до гір дійсно колосальна. Але якщо походи в гори не гарантували йому можливості участі в Святій Літургії, він відмовлявся від цих прогулянок. Причащання Господа Ісуса Христа було його життєвою потребою, він не міг без цього жити.
Якщо є можливість, то було б чудово поєднувати недільні прогулянки та походи зі Святої Літургією. Звичайно, така можливість є далеко не у всіх і не завжди. Але людина, для якої дійсно любов до Бога знаходиться на першому місці, знайде спосіб провести вихідні так, щоб не позбавляти себе Євхаристії.
Зауважимо, що автор питання говорить саме про «вихідні», а не про неділю. Між цими двома поняттями є велика різниця. «Вихідні» − це дні, вільні від роботи та навчання, призначені для відпочинку, зміцнення сил. Неділя ж − це день Господній, освячений Ним Самим і присвячений Йому. Це має стати орієнтиром для життя християнина.
Наше прагнення провести більше часу з сім'єю, присвятити його ближнім, жодним чином не може суперечити основному змісту дня Господнього. Звичайно, бувають ситуації, коли наші близькі не поділяють нашої віри і не беруть разом з нами участь в Євхаристії. Кожен випадок суто індивідуальний, але любов Бога вартує певних жертв. Навпаки, наша участь у недільній Літургії, наше причащання Христових Тайн, перетворить не лише нас, а й наші відносини з найближчими людьми, навіть якщо вони не повністю або зовсім не поділяють нашу віру.
Зрештою, можна організувати сімейний відпочинок так, щоб мати можливість брати участь у Службі Божі у суботу ввечері або в неділю ввечері − на закінчення дводенного вікенду.
Підводячи підсумок, потрібно все ж зазначити ще раз, що коли католик не бере участі в Святій Літургії в неділі та приписані свята, він здійснює тяжкий гріх. Якщо ми їдемо на вихідні, знаючи, що це буде перешкоджати участі в Євхаристії, цей гріх чинимо свідомо. Його потрібно сповідувати, і маючи його на душі, не можна приступати до Причастя. Зрозуміло, бувають випадки, коли ми плануємо брати участь у недільній Літургії на місці відпочинку, але всупереч нашим очікуванням виявляється, що такої можливості там немає. У такому випадку, хоча йдеться про важку матерію, ми не несемо відповідальності за порушення заповіді й можемо приступати до Святого Причастя на наступній Службі Божій.
На питання читачів відповідає російська служба Радіо Ватикан
Що буде, якщо висповідатися не перед священиком, а перед мирянином?
Чому в минулому Церква схвалювала тортури?
Що Церква говорить про старість?
Чи були пологи Діви Марії безболісними?
Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?
Чому Католицька Церква не визнає розлучення у випадку перелюбу, згідно з Мт.5, 32?
Чому римо-католики, на відміну від православних, не причащаються Кров'ю Христовою?
Чи можливе в Католицькій Церкві розлучення через жорстоке поводження чоловіка з сім’єю?
Чи відлучає від Церкви використання контрацептивів?
Чи допустимі шлюб і народження дітей за наявності важких генетичних захворювань?
Кого буде більше – спасенних чи засуджених?
У чому полягає непогрішність Папи?
Чи будуть відкриті нам всі гріхи людей в Судний день?
Чи існують такі гріхи, які не можуть відпускати усі священики під час сповіді?
Як Церква могла прославити Жанну Д'Арк? Адже вона закликала вбивати англійців
Як християнин повинен ставитися до астрології та гороскопів?
Чому Папа беатифікував хорватського кардинала Степінаца, якого вважають фашистом?
Як Церква ставиться до вакцинації і до знеболювання наркотичними препаратами?
Що поганого в усиновленні дітей одностатевими парами?
Що відбувається під час Хрещення?
Чому католики вшановують святих і їх мощі?
Чи може Католицька Церква в майбутньому дозволити рукоположення жінок?
Як розуміти слова апостола Павла «Немає влади не від Бога»?
Чи можуть чоловік і жінка, розписані тільки в РАГСі, приступати до Сповіді та Причастя?
Чи має реінкарнація відношення до походження людей?
Чи існують особливі випадки, в яких допустиме використання презерватива для католиків?
Чому Бог не зупиняє зло і допускає страждання?
Де проходить межа між правом на оборону та превентивною війною?
Чи буде дійсною Сповідь, якщо почуття каяття «охололо»?
Чи припустимий аборт у випадку аненцефалії?
Чи можна християнинові дотримуватися кашрут?
Чому Церква скасувала заборону відспівувати самогубців?
Чи потрібно прощати тих, хто не просить прощення?
Як перемогти страх «поганої Сповіді»?
Як відрізнити одкровення Бога від диявольських навіювань?
Чи можуть помисли бути таким же гріхом, як і дії?
Навіщо сповідатися з гріхів священикові?
В яких джерелах йдеться про мучеництво апостола Петра в Римі?
Вона – католичка, він – розлучений православний. Чи можливий шлюб?
Звідки взялася дружина у сина Адама і Єви?
Протестанти і апостольське спадкоємство
Хто встановлює день нашої смерті?
Чи може диявол вселитися одночасно в кількох людей?
Чи можна контактувати з померлими родичами?
Чи можна причащатися без попередньої Сповіді?
Чи можна сповідатися у різних священиків?
Чи нормально для християнина боятися смерті?
Чи правда, що Адам прожив 930 років?
Чи правда, що євреї досі очікують прихід Месії?
Чи суперечить християнству психоаналіз Фройда?
Чому важко потрапити відразу в Рай?
Чому Церква за аборт відлучає, а за вбивство – ні?
Що значить – хула на Святого Духа не проститься?
Що означає відлучення від Церкви?
Що сказати людині, яка думає про самогубство?
Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?
Як прийняти Таїнство Хрещення у дорослому віці?
Яка різниця між святими і блаженними, між Отцями Церкви і Вчителями Церкви?
Які обов'язки накладає Таїнство Шлюбу, і чи може їх невиконання стати виправданням для розлучення?
Якщо Бог знає все, то навіщо Він створює людей, які підуть в пекло?