При перегляді іконографічних зображень (різного за регіонами походження) виникає і подив, і веселе (бо живе) здивування від того, що Бог Живий — насправді живий для дуже різних людей. Звісно, слава Богу, що Бог для всіх людей — близький!
Сперечатися про канонічність зображень — справа, мабуть, безнадійна. Візантійська школа, яка визначила канони іконопису для більшості східних християн, створила свою іконографічну мову, що має право на існування, як і будь-яка система символів. Хоча кожній неупередженій людині без довгих пояснень зрозуміло, що Господь Ісус таки був семітом, а не греком із кучерявим волоссям і «єдино правильним» обличчям із темними колами під очима. Натомість «канонічна» для православія ікона — не єдиний спосіб вираження художнього бачення Христа і святих. У строгому розумінні терміну «православ’я», який виник після перемоги над єрессю іконоборства (кінець VIII – початок ІХ століть), кожен, хто правильно славить Бога, є православним. А правильно славити Бога, у тому історичному контексті, з якого це поняття виросло, це також і створювати Його зображення, що заборонялося іконоборцями.
Навіть якщо це зображення показує Господа таким, яким Він є близький кожному конкретному народові…
Ікона аборигенів Австралії. Цікаво, що на ній Христос обороняє темношкірих аборигенів від білих людей.
Негроїдна Діва Марія з Немовлям.
З погляду темношкірих, Володар Всесвіту — такий, як і вони! І взагалі, з чого це ви взяли, що Він був європейцем, як на більшості ваших зображень?
Ікона племені масаї.
Апостол Петро, який благає Господа Ісуса покинути його човен, «бо я людина негідна»…
Розп’яття, Камерун.
Розп’яття, Ботсвана.
В'єтнамська Мадонна з Немовлям.
Японська Мадонна з Немовлям.
«Індійський» Христос.
Ісус витягає з води Петра, який засумнівався. Корея.
Христос і діти. Китай.
Христос на заїрський лад.
Угандійський Ісус.
Святий Йосиф Ремісник навчає Дитя Ісус. Індія.
Такий Ісус на розп'ятті в Кореї.
Ікона "Житіє Христа" по-тайландськи.
А такий Христос на Філіппінах. Може, скоро (як Папа туди поїде) нам покажуть більше особивостей тамтешнього християнства.
Як зрозуміло з сюжету, це Хрещення Господнє. Філіппіни.
Ну і Різдво. Як же без різдвяних ікон. Китай.
Ангел звіщає Добру Новину пастушкам.
Пастушки прийшли до яселок.
Три "китайські" царі прийшли на поклон до Дитятка.
Через 20 років, за певними прогнозами, кількість християн в Азії та Африці перевищить їхню кількість у Європі й Латинській Америці, разом узятих. За нещодавніми підрахунками, загальна чисельність християн в Африці й Азії становить 670 млн. осіб — проти 532 млн. у Європі. Ці зміни неминуче потягнуть за собою переосмислення іконографіки. Європейська цивілізація, яка була збудована на християнстві і принесла його по всьому світу (зі своїми принципами зображень), поступається місцем наступному етапові розвитку людства і його віри. Африканська спільнота християн на сьогодні — третя за чисельністю у світі. Африку активно наздоганяє Азія, де євангелізація крокує дивовижними для європейців темпами. В Індії на 1 075 млрд. населення — майже 67 млн. християн. З Китаєм питання складне, бо там діє розділення на «патріотичну» (провладну, контрольовану) Церкву і Церкву підпільну, але загальний підрахунок також не на користь «старої Європи». На Філіппінах (куди Папа Франциск вибирається найближчими днями) на 84,5 млн. населення християн — 75 млн. Зростає кількість віруючих у Христа в Індонезії та В’єтнамі. До 2025 року чисельність християн в Азії може зрости до 650 млн. осіб.
І хоча в багатьох регіонах християнство сьогодні зазнає гонінь з боку ісламістів, то загальна тенденція така, що в тій само Азії за ХХ століття християнство розвивалося учетверо швидше, ніж зростало саме населення (підрахунки Center for the Study of Global Christianity).
За оцінками World Christian Database, кількість індуїстів, які полишали індуїзм, у 1980-1990 роки становило близько 660 тис. щорічно, і з часом це число зростає. Загалом в Індії християнство щодня приймають до 5 тис. чоловік, тобто до 1,8 млн. осіб щороку. На 1991 рік у Непалі було 50 тис. християн,а на 2008 їх уже налічувалося близько 800 тис.
Як виглядатимуть Христос, Богородиця, Апостоли у наступному столітті? Питання для культурологів.
За матеріалами: Форум А. Кураєва, Блог М. Проскуріна, Photo Qip