Інтерв’ю

Роль Церкви — бути поруч

29 Жовтня 2015, 15:25 1800
Гудзяк

Завершився Синод католицьких єпископів на тему «Покликання і місія сім’ї у Церкві та сучасному світі». Про перебіг, головні питання Синоду та перспективу втілення його рішень розмовляємо з його учасником — владикою Борисом Ґудзяком, єпископом Паризької єпархії Володимира Великого для українців візантійського обряду у Франції, країнах Бенілюксу та Швейцарії.  

— Преосвященний владико, для початку розкажіть, будь ласка, що ж це за такий церковний орган — Синод єпископів, яка його структура та основні завдання?

— Історія Синоду єпископів розпочалася після Другого Ватиканського Собору, який був скликаний на початку 60‑х років минулого століття папою Йоаном ХХІІІ. Власне, 1965 року на відкритті останньої сесії цього Собору вже наступний папа, Павло VI оголосив своє рішення про створення Синоду єпископів. Отже, цього року святкуємо 50 річницю Синоду єпископів.

Слово «синод» із грецької означає «іти разом», а отже, головна характеристика цієї інституції — спільність, колегіальність. Таким чином, Синод це місце зустрічі єпископів на чолі з Папою Римським. Під час цієї зустрічі вони обмінюються інформацією та досвідом, щоб разом шукати пасторальних рішень важливих питань, які стосуються життя Церви та світу, такі як священство, єпископство, подружжя. Були Синоди, які розглядали також болісні соціальні питання Африки чи Близького Сходу. Предмет обговорення Синоду залежить від типу асамблеї: чи це чергова, чи позачергова, чи спеціальна. Цього року ми мали 14‑ту асамблею чергового Синоду. Від початку заснування це вже 27‑ма синодальна зустріч католицьких єпископів, на трьох із яких обговорювали власне питання сім’ї.

— Яку ж роль відіграє Синод єпископів при Папі Римському?  

— Варто пам’ятати, що Синод єпископів у Римі є консультативним, а не законодавчим органом. Документ, який видається наприкінці такого Синоду, можна вважати свого роду порадами для Папи Римського, на підставі яких Вселенський Архиєрей може видати Апостольське послання чи енцикліку.

Важливість Синоду полягає ще й у тому, що в ньому беруть участь єпископи усього світу, які представляють різноманіття культур та соціальних контекстів. Це особлива нагода — як для Папи Римського, так і для всіх членів Синоду — відчути вселенськість Церкви, краще зрозуміти питання, що турбують людство на різних континентах.

Темою цьогорічного чергового Синоду було «Покликання і місія сім’ї у Церкві та сучасному світі». Питання сім’ї — багаторівневе, включає багато вимірів та аспектів, тим паче, якщо візьмемо до уваги виклики та кризи сьогодення.

— Ви вперше брали участь у Синоді. Які Ваші враження від його перебігу?

— Для мене ці три тижні були і школою, і духовними вправами. Синод супроводжувався постійною молитвою, на якій були присутні отці Синоду, мужі Церкви з великим духовним досвідом. Цікаво було почути думку експертів-богословів, а особливо представлення сімейних пар, яких на Синоді було більше двох десятків. Їхня присутність і доповіді були даром для Синоду: адже, погодьтеся, говорити про сім’ю без сімей, без їхнього голосу, мабуть, неправильно і не надто ефективно. Тому вони були не просто слухачами, а й активними дорадниками отцям Синоду. Загальна кількість учасників сягала 345 осіб.

— Розкажіть, будь ласка, як виглядала праця Синоду. 

— Ми працювали достатньо інтенсивно. Наради, пленарні засідання починалися о дев’ятій ранку і закінчували о сьомій вечора, з перервою на обід. Окрім того, передбачалася праця у малих групах: чотири англомовні, три італомовні, три франкомовні, дві іспаномовні, та одна німецькомовна. Це і були п’ять офіційних мов Синоду. Упродовж пленарних засідань кожен мав змогу виступити однією з зазначених мов із регламентом у три хвилини. Подальші обговорення відбувалися вже у малих групах. Наприклад, наша мала англомовна група налічувала 29 учасників, із яких 21 єпископ. Загалом ми представляли 20 країн — усі континенти: Австралія і Нова Зеландія, Африка, Західна і Східна Європа, Південна й Північна Америки, також Азія, від Лівану до Індії, Бангладешу та Філіппін. Такий формат праці дозволяв краще заглибитися в суть питань, а відтак і чіткіше відпрацювати відповідні пасторальні рішення.

З пошаною і молитвою, з відчуттям богословських тонкощів, учасники Синоду зробили чимало пропозицій щодо остаточного документу. Хоча багато їх зазначали, що робочий документ не був достатньо добре відредагований. Спочатку Отці і члени Синоду внесли 300 пропозицій шляхом своїх пленарних виступів. Відтак, у малих групах було сформульовано ще 1200 пропозицій і поправок до робочого документа. Багато з них були інтегровані в текст, який нам представили в середу останнього тижня сесії. У четвер визріло ще 250 реакцій на вже оновлену версію. Знову багато пропозицій було враховано. У суботу Отці Синоду остаточно проголосували кожен із 94 параграфів окремо. Більшість позицій прийнято великою більшістю голосів, у деяких випадках майже одноголосно, і лише щодо декількох із них було більше число негативних голосів.

— Навколо яких питань виникало найбільше дискусій? 

— Основна тематична лінія, яка була в центрі обговорення на Синоді і яка, відповідно, пронизує увесь документ, — це пошук відповіді на питання, як Церква сьогодні може допомогти сім’ї, зважаючи на всі виклики сучасності. Як Церква може супроводжати сім’ю у її звивистому життєвому паломництві. Взагалі Синод підкреслював радість сім’ї та гарні приклади християнського родинного життя. Добрі родини є прикладом і вчителями сімейного життя. Вони свідчать, що християнська сім’я можлива, навіть за трудних обставин. Чимало дискусій велося щодо питання розлучених і повторно одружених, щодо їхнього місця у Церкві; розмірковували, як вийти назустріч тим, хто певним чином канонічно обмежений, тобто не може приступати до Причастя. Окрім того, великої уваги надали обговоренню економічної та соціальної ситуації сучасних сімей в цілому світі. Порушувалося також питання насильства та воєн, від яких сьогодні потерпають мільйони людей. Синод звернув увагу на насильство у сім’ї, сирітство, вдівство, окрему роль чоловіка, жінки, дідусів та бабусь. Окремо Синод акцентував питання святості, молитви, Святого Письма, примирення і прощення у сім’ї.

— У світових медіа чітко було відчутно певне напруження навколо цьогорічного Синоду, присвяченого питанню сім’ї. Дедалі частіше озвучувалися думки, що в Католицькій Церкві назрівають революційні зміни, наприклад — щодо морального вчення про сім’ю. Ваш коментар щодо такої позиції масмедій.

— Преса, аналізуючи роботу Синоду, часто протиставляла питання правди і милосердя. Проте цього протиставлення не може бути. Всі Отці Синоду добре розуміють, що немає милосердя без правди і немає правди без милосердя.

Хотів би наголосити, що поодинокі теми, які порушувано в ЗМІ, не повинні затемнити сотні інших важливих аспектів і викликів, які стосуються сімейного життя сьогодні. Наприклад, проблема бідності, бездомності, еміграції, війни, вимушений виїзд зі свого дому та зі своєї країни. Сьогодні близько трьох мільярдів (а це майже половина людства!) живе з бюджетом менше ніж 2 долари на день, 100 мільйонів людей — бездомні, 150 мільйонів — сироти, 60 мільйонів — біженці, серед яких є багато українців. Це все важкі реалії, які безпосередньо впливають на інститут сім’ї сьогодні. Тому великої уваги на Синоді приділялося саме обговоренню економічної та соціальної долі людства. Зрештою, наприкінці Синоду був представлений документ щодо війни в Іраку, Сирії, на Близькому Сході, в Африці та в Україні.

— Чим же спричинене очікування зміни морального вчення Церкви?

— Гадаю, передусім тим, що воно входить у разючий дисонанс із сучасним радикальним індивідуалізмом, який дедалі частіше стає чи не єдиним критерієм для ухвалення життєво важливих рішень. Сьогодні людина керується такою філософією: важливо, щоб я реалізувався, важливо, щоб мені життя подобалося, важливо, щоб життя було мені приємним. Це все важливі аспекти життя, однак вони уражені отрутою людського егоїзму. Не варто забувати, що наше людське життя набирає своєї повноти лише у стосунках, у самовіддачі. У Бозі три Особи перебувають у постійному діалозі. Так і ми, створені на Його образ і подобу, у своїй «духовній ДНК» маємо потребу взаємин. Відповідно, вольовий, радикальний індивідуалізм, який наголошує на окремішності, автономності індивідів, розмиває зв’язок з іншою особою чи в родині, чи в громаді, чи в суспільстві, чи то в країні, чи в міжнародному контексті. Він становить велику загрозу для сімейного життя. Батьки шукають самореалізації, залишивши дітей осторонь. Чоловік дбає про своє задоволення, забуваючи про дружину, і навпаки. Дедалі більша прірва твориться між поколіннями. Дідусів і бабусь у поважному віці та в кволому стані вважають тягарем, якого можна позбутися, як одноразової посуди; незаплановану дитину абортують. Ми постали перед викликом збереження людської гідності, яка вповні проявляється та розвивається у стосунках, у взаємних зв’язках. Церква в жодному разі не може піти на такі компроміси. Ми покликані зберігати Богом об’явлене передання, але й, звісно, маємо бути відкритими на людину, яка стоїть перед нами, з її ранами та болями. Не просто декларувати принципи, а бути поруч.

— Нещодавно один із римських професорів морального богослов’я Базіліо Петра у своєму блозі зазначив, що на Синоді бракувало перспективи східного богослов’я сім’ї та подружжя. Чи поділяєте Ви думку римського професора?

— Мені важко до кінця погодитися з професором Базіліо Петра, оскільки на Синоді, окрім представників п’ятнадцяти Східних Католицьких Церков, були також делегати і Православних Церков. Наскільки мені відомо, у малих групах таки розмірковували над православними практиками чи особливостями богослов’я. Від нашої Церкви було троє владик. Із 271 присутніх єпископів — це більше ніж один відсоток, хоча наша Церква становить пів-відсотка усіх католиків. Якщо взяти до уваги, що в залі було близько 30 представників Східних Церков, то це майже 10 відсотків від загальної кількості. Тому християнський Схід був присутній на цьому Синоді дуже видимо.

— Можливо, якихось питань не порушили під час Синоду, а варто було б?

— Годі відповісти категорично. Напевно навіть за три тижні не можна порушити всіх сімейних тем, бо сім’я це велика частина людського життя. Синод справді торкнувся дуже багатьох тем. По-перше, він працював на підставі документу, що готувався протягом року. Відтак, обговорення тривало три тижні, де кожен мав змогу висловитися. Було внесено майже 2000 поправок та пропозицій. Очевидно, що всі теми неможливо представити та проаналізувати вичерпно. Думаю, нам ще довго треба буде осмислювати усе представлене, щоби його належно впровадити в життя.

— Все ж, як Ви вбачаєте практичне втілення постанов Синоду, в УГКЦ зокрема?

— Я ще не маю повної стратегії. Наприклад, у Парижі, у своїй єпархії у Франції, Бенілюксі, та Швейцарії, я насамперед хочу зустрітися зі своїми священиками та мирянами, щоб розказати їм, як зараз Вам, про перебіг Синоду, його важливість для нашої Церкви та суспільства загалом. Відтак заохочуватиму ознайомитися з синодальним документом. Спробуємо продумати, як представити його на парафіяльному рівні. Оскільки документ стосується кількох сотень тем, то для початку виокремимо з нього кілька пріоритетних для нашої єпархії та вірних у Франції, Швейцарії та країнах Бенілюксу. Звичайно, що процес впровадження синодальних рішень буде тривалим. На це треба роки, а то й десятиліття.

— У своєму виступі на Синоді Ви наголосили на особливості проблем сімей, які несуть на собі тягар комуністичного минулого. Зокрема, Ви говорили про страх та брак довіри, які унеможливлюють нормальний розвиток подружнього життя. Чи можливо позбутися цього тягаря, і як це зробити?

— Від Албанії та Естонії до Китаю і В’єтнаму є 2 мільярди людей, що пережили комунізм або є нащадками тих, хто був уражений цією ідеологічною радіацією, яка вплинула на наші «духовні хромосоми». На прикладі нашого політичного життя, покаліченого корупцією та іншими болячками, бачимо, що ми таки чимало спотворені тоталітарним минулим — живемо в широкому посттравматичному шоку. Це можна вилікувати лише любов’ю, правдою, щирими стосунками та законослухняністю. Це ті ідеї, про які ми говорили в часи Революції гідності. Звичайно, непросто втілити їх в життя. Я про це говорив на Синоді, адже інші країни і континенти не можуть до кінця усвідомити, що таке посттоталітарна спадщина. Можливо, ми і самі не до кінця її усвідомлюємо, тому не можемо її досі вилікувати. Однак ми працюємо в цьому напрямку.

Я живу великою надією. Думаю, що Україна є епіцентром таких цілющих процесів. Ми сьогодні маємо велике завдання щодо Росії, яка знову поринає в авторитаризм, спричинений ностальгією за тоталітарною спадщиною. А це впливає на родинне життя. Радянський Союз пропагував культ Павлика Морозова, який видав свого батька партії, і кожна радянська дитина мала йти за його прикладом. Вдома дітям говорили: ти одне думай, друге говори, а третє роби, бо система систематично нищить, і ти в систему не включайся. А соціальне життя, політика і сім’я — це системи. Якщо ти боїшся входити в систему, довіритися, стати вразливим перед іншим, то годі тобі бути добрим сім’янином чи громадянином.

— Паралельно з Синодом у Римі, зараз в Україні тривають дискусії щодо видалення з Конституції України визначення шлюбу як союзу чоловіка і жінки а також введення нового визначення «сексуальна орієнтація» як одного з початкових кроків у подоланні класичного розуміння сім’ї. Виходячи з тритижневої праці на Синоді, присвяченому питанню сім’ї, щоб Ви б порадили для ефективного протистояння згаданим викликам?

— Я розмовляв із Президентом Петром Порошенком, який мене запевняв, що він такого закону не підпише. На моє переконання, нам усім над цим потрібно добре працювати. Нам усім треба молитися і говорити зі своїми політиками. Тут варто йти не шляхом пафосу чи крику, а добрих, твердих аргументів, щоби політики були переконані у своїх кроках щодо захисту сім’ї, а не щоб вони ухвалювали рішення тільки зі страху перед думкою Церкви чи своїми виборцями. Бо страх рано чи пізно мине, і тоді, якщо будуватимемо на страхові, ми опинимося у дуже скрутному становищі.

— І на завершення: Ваше побажання українським сім’ям.

— Раджу всім прочитати завершальне слово на Синоді Папи Франциска з суботи, 24 жовтня, і його проповідь із неділі 25–го. Коли я його слухав, то був глибоко зворушений. Вселенський Архиєрей говорить воістину Божими словами. Він представляє Великого Бога, який кличе нас до відповідальності, але сам є невимовно милосердний. Саме у милосерді найкраще проявляється Боже обличчя. Я думаю, що, прочитавши це слово, ми відчуємо особливе благословення на нас і на наших сім’ях.

Тарас Бабій, Інститут родини та подружнього життя

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Борис Ґудзяк

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com z-lib books