Культура

Маеста

04 Листопада 2015, 12:32 1977
Маеста Дуччо

Зображення Маести – моменту возвеличення Богородиці – можна побачити не лише у храмах чи музеях, а й на стінах громадських будівель. Вона присутня зовсім поруч, аби ми щодня могли прославляти Ту, яка допомагає нам та оберігає нас.

У пошуках найкращих зразків живописного втілення Маести варто вирушати до Італії, адже саме в Сієні та Флоренції до наших днів збереглися геніальні творіння Дуччо, Сімоне Мартіні та Джотто. Виникненню цього сюжету безпосередньо посприяли візантійські впливи на італійське мистецтво, що особливо активізувалися в XIII-XIV ст.: православне зображення похвали Богородиці поступово трансформувалося в іконографічний тип Маести.

Картини на цю тему вирізняються багатофігурністю – наче весь світ прийшов приклонитися перед Царицею Небесною. Споглядання таких полотен ніби долучає вас до цієї процесії, і ви, поряд із ангелами та святими, прославляєте Богородицю. Радість і велич зображення на мить віддаляють від буденної реальності та переносять у світ сакральний.

Незмінно центральний елемент Маести – зображення Богородиці з Немовлям на троні. Це вже не смертна жінка, а повноправна Цариця Небесна, яка посіла почесне місце поряд із Сином. Головну фігуру оточують ангели й люди, що прийшли віддати шану Матері Господа: іноді їх може бути понад сорок. Тут зазвичай можна побачити апостолів, мучеників, Отців Церкви. Іноді всю процесію супроводжують ангели-музиканти, які підкреслюють її святковість. Зрідка можна розгледіти й неканонічні деталі. На фресці Амброджо Лоренцетті на східцях під троном Мадонни сидять фігури, узяті автором із творів Данте, –алегорії поганого правління. Так художник виразив свої політичні погляди.

Чи не найвідоміша Маеста вийшла з-під пензля Дуччо – це грандіозний вівтарний образ для Сієнського собору. Незважаючи на те, що картину колись майже знищили, розрубавши на кілька частин, що пошкодило обличчя Мадонни, у ХХ ст. вона отримала нове життя завдяки частковій реставрації та переселенню до музею.

Зображення Богоматері дуже ліричне й ніжне. Домінування темно-синього кольору Її одягу нагадує про людську природу Марії. З обох боків, немов у дзеркальному відображенні, Її оточує однакова кількість осіб (по двадцять), що створює ефект абсолютної гармонії. Мадонна возвеличується навіть завдяки дещо збільшеному розміру Її тіла, а всі навколо, немов Її почет, покірно чекають на благословення. А за межами цієї картини стоять іще мільйони людей, які так само щодня звертаються до Богородиці, прославляючи Її в молитвах.

Олеся Гощук
«Католицький Вісник», № 21/2015

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Богородиця

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com z-lib books