На завершення 2017/2018 року архієпископ Лодзький (Польща) Ґжеґож Рись, відомий своїми живими проповідями й нестандартними думками, проповідував на Месі на тему Господньої молитви.
Сайт Deon виклав відеозапис цієї проповіді, а ми пропонуємо скорочений переклад. Отже, чому віруючим трапляється «молитися без відповіді», чому насправді наше слово молитви може не досягати Бога?
— Господь Ісус каже нам не бути багатомовними на молитві, бо якість молитви полягає не в тому, що хтось примножує свої слова і говорить, і говорить, і говорить… Якість молитви залежить від того, чи ми піддамося тим кільком словам молитви, яких нас навчив Ісус.
Не про те йдеться, чи ми знаємо цю молитву — певно, і найменші тут вивчили «Отче наш». Натомість питання таке: коли ви молитеся цими словами — що вони з вами роблять? Чи, коли ви молитеся «Отче наш», ця молитва вас змінює? Чи Святий Дух, який в нас молиться, може нас змінювати?
Молитва Господня — це молитва, якої навчив нас Бог. Ми молимося словами, які вийшли з уст Божих. У пророка Ісаї сказано: жодне слово, яке Бог вимовляє, не повертається до Нього, доки не виконає всього, що Він задумав. Отже, коли Бог говорить слово — то для того, аби воно щось зробило. І доки воно цього не зробить — не повертається до Нього!
Бог промовив «слово», яким є молитва «Отче наш». Ми прагнемо віддати Йому це слово, коли його промовляємо, хочемо, аби воно до Бога повернулося. А Він нас запевняє в тому, що не прийме цього слова, доки воно не звершить в нас самих те, чому служить.
А чому служить молитва «Отче наш»? Насамперед, тому, щоби Дух Святий перед Богом учинив нас Його дітьми. Щоб ми відкрили, і постійно наново відкривали, що Він для нас є Батьком. У давній Церкві, коли когось готували до хрещення, то одним із найважливіших моментів на цьому шляху, який тривав три роки, було переказування катехуменові молитви «Отче наш». Хтось його навчав, і в певний момент Церква йому казала: тепер ти можеш так молитися. Люди роками чекали, щоб могти говорити Богові «Отче наш». Доки Церква цього не дозволила, їм було заборонено так молитися, і в них наростала туга: що нарешті настане день, коли я зможу сказати Богові «Отче». Бо це все змінює в житті!
Це означає, що коли ти потім кажеш «нехай прийде Царство Твоє, нехай буде воля Твоя», то не ставишся до цього, як невільник до свого пана: мовляв, «мушу виконувати волю Господа Бога, бо боюся». Ні, він не є для мене якимось «сатрапом», не є тільки «паном»; Він — мій Батько. І Його воля — це воля мого Тата. Я переживаю цю волю як Його дитина, не як невільник. Це те, що Дух Святий робить в нас: щоб ми були Його синами і дочками. І це — величне!
До мене звертаються «Ваша Ексцеленціє». Святий Франциск Ассизький колись писав, що таке ота «ексцеленція» в людині. Бо excellentiа означає «гідність». Отож ви всі, від наймолодших починаючи, всі — ексцеленції. Чому ви всі — ексцеленції? Святий Франциск каже: бо кожен носить у собі образ Єдиного Сина Божого. Кожна людина носить у собі таку велику гідність, що ніхто в неї не може цього забрати. І людина сама не може цієї гідності з себе викинути… зректися її. Ви навіки — діти Бога!
Святий Франциск написав ще одну річ: але будьте обережні з цією своєю ексцеленцією, бо навіть диявол не розіп’яв Бога, а тільки людина…
У другій частині Господньої молитви ми просимо, аби Бог нас простив. Прости нам провини наші, не допусти, аби ми піддалися спокусі… Це теж щось, що в нас чинить Святий Дух. Коли Ісус заповідав нам дар Святого Духа, то казав: Він вас повчить про гріх. Немає сенсу молитися до Бога «прости мої гріхи», якщо не маєш у собі відчуття гріха. Але Дух «переконує світ у грісі, у справедливості і в засуді» (Йн 16,8). І коли я відкриваю в собі свій гріх — тоді клякаю перед Господом і молюся: прости мені! Прости мені, і я теж прощаю.
Важливим є те, що в нас діється, коли ми вимовляємо слова молитви «Отче наш». Бо якщо в нас нічого не діється, якщо це слово Бога в нас залишається безплідним, — то можете його говорити, і говорити, і говорити, але жодне з цих слів не доходить до Господа Бога.
У молитві важливе не те, скільки слів ви промовляєте, лише те, що Дух Святий за допомогою цих слів із вами робить. Така школа молитви в Ісуса, і такою є кожна добра школа. Бо в кожній добрій школі йдеться не про те, скільки слів хто вивчив, але про те, наскільки ті слова, які він вивчив, його змінюють. Не про те йдеться, щоби мати купу знань у голові, пачки теорій. Ідеться про інше: що та істина, яку ви пізнаєте, з вами робить. Ким ви з цієї школи вийдете.