Роздуми

8 уроків молитви Розарієм від папи Лева XIII

30 Жовтня 2021, 10:00 5233
Розарій. Вітраж у Нотр Дам

Господь благословляв Церкву папами, які мали особливу побожність до Діви Марії. Папа Павло VI став автором енцикліки «Marialis сultus», яку називають «magna carta» («великою хартією») маріології. Він продовжив традиції вшанування Діви Марії своїх попередників, яких назвав у своїй заключній енцикліці «Diuturno temporis» (1898 р.) —Сикста V, Григорія XIII, Климента VIII, Климента XI і Бенедикта XIII.

 

 

Девізом святого папи Йоана Павла II були слова «Totus Tuus» — «цілковито твій, Маріє»; саме він подарував Церкві п’ять Таємниць Світла святого Розарію, проголошених в Апостольському листі «Rosarium Virginis Mariae». Папа Бенедикт також висловлював свою відданість Пресвятій Богородиці; і, звісно, Папа Франциск відданий Діві Марії, яка розв’язує вузли — він регулярно молиться у санктуарії Матері Божої Великої (Санта Марія Маджоре), просячи про безпечні подорожі та даючи прекрасний приклад марійної побожності.

Можливо, менш відомою є відданість Богородиці папи Лева XIII, якого можна назвати «Папою святого Розарію», адже протягом свого понтифікату (1878‑1903 рр.) він опублікував дванадцять (!) енциклік та ще кілька Апостольських листів про Розарій. Отож звернімося до енциклік Лева XIII і відкриймо для себе скарб, який у них міститься. Пропонуємо вісім уроків папи Лева XIII, в яких він повчає Церкву про Богородицю та Розарій.

 

 

Урок перший: акцент на жовтень

 

Папа Лев XIII публікував свої енцикліки про Розарій у вересні (з деякими винятками) в очікуванні на спеціальні молитви у жовтні. У своїх енцикліках він закликав парафії присвятити час Розарію, заохочуючи до вечірніх молебнів у парафіяльних спільнотах. З кожною енциклікою папа Лев XIII відкриває скарбницю благодатей (тобто індульгенцій), особливо для тих, хто був присутній на вечірній Службі Божій у парафії. Для тих, хто не міг цього зробити з огляду на працю в полі, приміром, папа розширив привілеї, аби й вони могли отримати відпусти. На додаток до молитви на Розарії, Лев XIII закликав молитися Лоретанську літанію протягом жовтня.

 

 

Урок другий: роль ієрархії

 

Більшість енциклік була звернена до «патріархів, примаcів, архієпископів та єпископів католицького світу», а деякі з них були адресовані тільки до єпископів Італії. Незалежно від того, до кого були скеровані ці документи, вони навчають нас усіх про Розарій та роль Діви Марії у житті Церкви-прочанки. Енцикліки Лева XIII — це запрошення для єпископів із великим завзяттям і запалом заохочувати до молитви на Розарії в своїх дієцезіях. Зокрема Папа каже: «Нехай вашою працею, високоповажні брати, буде оживлення християнських почуттів, зацікавлення католицькою вірою, впевненості в допомозі Божої Матері та духа молитви серед вірних» («Quod аuctoritate», 4). Для вірних цей заклик звучав би так: молитися за своїх священиків і єпископів, щоб вони бути віддані Марії та поширювали цього духа у своїх парафіях та дієцезіях.

 

 

Урок третій: дух часу

 

Знову і знову папа Лев писав про помилки свого часу і необхідність молитися Розарій. Часто в нашій культурі постмодерну ми романтизуємо попередні епохи, роздумуючи, наскільки кращими вони були за ту, в якій живемо ми. Подумайте тільки: якщо папа Лев XIII писав про помилки і злого духа свого часу — наскільки сильно ми потребуємо молитви Розарію сьогодні? Моральний занепад, легалізація абортів і так званих одностатевих шлюбів, контрацепція і порнографія — це наша дійсність. Папа Лев XIII уповав на заступництво Марії у викликах того часу; наскільки ж більше ми потребуємо Її молитви в третьому тисячолітті? Нам потрібні Її молитви для навернення сердець, аби ми могли відвернутися від гріхів, які отруюють наше життя. У Розарії ми просимо Марію молитися за нас, грішних, — такими є ти і я, і весь світ. Ми всі потребуємо Її молитов.

 

 

Урок четвертий: роздуми над Радісними, Скорботними і Славними таємницями

 

У своїх енцикліках Лев XIII роздумує над подіями з життя Ісуса і Марії у трьох частинах (Радісній, Скорботній і Славній) та подає нові ідеї для медитації.

Зокрема, в енцикліці «Laetitiae Sanctae» він називає трьох головних духів, які призводять до занепаду суспільства: ми відчуваємо відразу до простого, відмовляємося страждати і забуваємо про Небо. Папа пояснює, що саме Розарій це коригує за допомогою роздумів над конкретними таємницями. Радісні таємниці розповідають про простоту Діви з Назарета; про те, як втілений Син Божий народився у печері й був покладений у ясла. Коли Ісуса було представлено в храмі, Святе Сімейство принесло пару горлиць — жертву бідняків. Роздуми над цими таємницями розвивають свідомість простоти Ісуса і закликають до застосування цієї простоти у нашому житті. У Скорботних таємницях страждання Христа перебуває перед очима відданих вірних. Якщо суспільство відкидає страждання, варто подивитися на Ісуса, який узяв на себе страждання заради спасіння всіх. Нарешті, Славні таємниці відображають перемогу Ісуса над смертю і Його вознесіння на Небо та закінчуються прославленням Марії в її Внебовзятті й коронації як Цариці неба і землі. Молитва на Розарії не дозволяє нам забути про Небо; більше того, вона допомагає зосередити увагу на таємницях Неба. Ми просимо Марію молитися за нас нині і в годину нашої смерті; ми благаємо Її допомогти нам потрапити до раю завдяки Її молитвам. Розарій — це антидот на всі турботи нашого часу.

В енцикліці «Iucunda Semper Expectatione» (1894 р.) Папа роздумує над роллю Марії як співвікупительки та посередниці божественної благодаті у трьох циклах таємниць Розарію. Для подальшого розгляду слід звернутися до другого, третього та четвертого параграфів цієї енцикліки.

В енцикліці «Augustissimae Virginis Mariae» (1897 р.) Лев XIII розмірковує над тим, як Розарій пропонує для роздумів таємниці нашого відкуплення. Зміст цих таємниць охоплює глибокі медитації про ангельські сонми. Наприклад, у Радісних таємницях, коли архангел звіщає про народження Христа, а потім ангели співають гімн «Слава во вишніх Богу» при народженні Месії; у Скорботних таємницях Ісуса втішає ангел у Гетсиманському саду; у Славних таємницях ангели сповіщають про воскресіння та супроводжують Ісуса в Його Вознесінні. Діва Марія була вознесена ангелами, щоб стати їхньою Царицею. Чи ви задумувались про місце ангелів у Розарії? Якщо ні — подякуйте папі Леву XIII за це відкриття.

 

 

Урок п’ятий: сила Розарію

 

Папа Лев XIII зробив наголос на силі Розарію. Він ніколи не применшував значення перемоги Марії у боротьбі з єрессю альбігойців, в одкровенні про Розарій святому Домінікові. Папа розповідає про перемогу Марії, коли світ об’єднався в молитві проти турецької навали під час битви під Лепанто, ця перемога дала нам свято Богоматері Перемог (сьогодні — Матері Божої Святого Розарію) 7 жовтня. В енцикліці «Superiore аnno» (1884 р.) Папа сповістив про спалах холери в Італії та необхідність допомоги Діви Марії у подоланні лиха; він також розповідає про незліченні плоди молитви на Розарії, такі як віра, насичення, сила, покаяння, єдність, зростання у благодатях і материнський захист. Нарешті, як уже згадувалося, папа Лев закликав молитися на Розарії в зв’язку з проблемами сьогодення. Він був упевнений в заступництві Богородиці у культурі й житті віруючих, що віддані Їй. Як діти Марії, ми також повинні мати таку впевненість.

 

 

Урок шостий: марійний рух за встановлення п’ятого догмату

 

Деякі богослови (д‑р Марк Міравейль, монс. Артур Калкінс) зверталися до Апостольського Престолу з закликом визначити п’ятий марійний догмат: про роль Марії у ділі спасінні як Співвікупительки, посередниці благодатей та заступниці. Ця питання сприйняли з деякою обережністю; однак незалежно від того, визнають це догмою чи ні, Традиція, використовуючи мову Отців Церкви, починаючи від Іринея Ліонського до пізніших богословів (Кардинал Мерсьє, Еміль Нойберт та ін.) і понтифіків, оточує Богородицю глибокою пошаною як посередницю і заступницю. Питання не в тому, чи цю роль слід надавати Марії; йдеться про догматичне визначення цієї дійсності. Рух також використовує певну термінологію (соратниця Спасителя, співвідкупителька, посередниця, заступниця та ін.). Папа Лев XIII також застосовує таку мову, пояснюючи роль Діви Марії в історії спасіння. Цей заклик Папи безумовно запалив рух, апогеєм якого були 1950‑1960‑ті роки.

 

 

Урок сьомий: відомі течії та рухи

 

Папа Лев XIII виділив у своїх енцикліках відомі на той час марійні рухи; зокрема, він згадав «Братство Святого Сімейства» і «Братство Святого Розарію». У наш час вони не мають великої популярності й не викликають особливого інтересу; можливо, їх відкинули як старомодні. Однак в енцикліці «Augustissima Virginis Mariae» (1897 р.) Папа закликає до участі у Живому Розарії, який і досі гарно розвивається та діє при багатьох парафіях. Рух заснувала Полін Жаріко. Люди об’єднуються у групу з 15‑ти осіб, які моляться один десяток Розарію щодня.

Як зазначалось раніше, папа Лев XIII закликав молиться на Розарії в парафіях, особливо протягом жовтня, та він також рекомендував відмовляти цю молитву в усі марійні свята. Можливо, в наші дні необхідно знову запровадити цю молитовну практику, як спосіб відновити цінність неділі як дня, присвяченого Господеві; можливо, й сьогодні має з’явитися новий рух, аби втілювати поради папи Льва XIII.

 

 

Урок восьмий: титули Марії

 

Лев XIII використовує безліч титулів, розповідаючи про Марію у своїх дванадцяти енцикліках, проте я впевнений, що жоден перелік не є вичерпним, якщо йдеться про Богородицю та Її роль у житті й місії Христа і Церкви. Ці титули не увійшли до Лоретанської літанії, яку понтифік рекомендує читати після Розарію в жовтні. Ось список звернень до Марії, який може стати для вас другою літанією, якщо просто додати «молися за нас» після кожного із них.

Мати Божа,
Божественна Мати,
Мати Всемогутнього,
Милосердна Мати,
Милостива Мати,
Мати скорбот,
Мати Бога і людей,
Пречиста Діво,
Серпнева Царице Небесна,
Учителько і Царице апостолів,
Хранителько нашого миру,
Наша Помічнице,
Наша Утішителько,
Захиснице у війні,
Подателько миру,
Славна Посереднице,
Могутня Помічнице християн,
Переможнице єресей,
Авторко і вчителько Розарію,
Зосередження Божественної Мудрості,
Хранителько християнської єдності,
Містична Трояндо раю,
Співвідкупителько,
Заступнице усього світу,
Посереднице Божественної Милості,
Посереднице Посередника,
Слугине небесної благодаті,
Слугине Божественних Дарів,
Подателько усіх Небесних Дарів.

За матеріалами: Catholic Еxchange
Переклад: Олена Черняк, СREDO

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: