В інтерв’ю для ватиканських медіа, присвяченому 10-річчю оприлюднення Апостольського напоумлення Папи Франциска «Evangelii gaudium», Пропрефект Дикастерію у справах євангелізації вказав на важливість звіщення Євангелія у цифровій культурі, відкриваючи нашим сучасникам його красу.
24 листопада минуло 10 років від публікації Апостольського напоумлення Папи Франциска «Evangelii gaudium», в якому описані пріоритети, на які повинна звернути увагу Церква, а також теми, які Наступник апостола Петра розвиває протягом свого понтифікату, починаючи від Церкви, що йде назустріч людям, і закінчуючи соціальною інтеграцією бідних. На сторінках документу Святіший Отець закликає до місіонерства Церкви, її оновлення, заохочуючи до діалогу та миру на різних рівнях. В інтерв’ю для Vatican News архієпископ Ріно Фізікелла, Пропрефект Дикастерію у справах євангелізації, коментуючи ювілейну дату, вказав на пріоритет звіщення Євангелія.
Наслідок синоду та нововведення на початку понтифікату
За словами архієпископа Фізікелли, «Evangelii gaudium» багато в чому є плодом синодальної дискусії 2012 року, присвяченої саме новій євангелізації та передаванню віри.
«Папа зробив багато декларацій, досліджень і дискусій цього синоду своїми власними і включив їх до свого документу, але бачимо і деякі значні нововведення, які стосуються, наприклад, соціального виміру, необхідності для Церкви бути бідною, наполягання на зміні культури у вирішенні різних питань. Ідеться про програмний документ, який досі зберігає всю свою рушійну і провокативну силу», — зауважив він.
Серед важливих тем виділяється євангелізація. У цьому контексті Пропрефект Дикастерію у справах євангелізації, який очолює її секцію, що ввібрала компетенції колишньої Папської ради з питань нової євангелізації, процитував один із висловів «Evangelii gaudium» , «Церква, яка виходить назовні», який означає те, що Церва бере на себе усвідомлення своєї місійності, «Церква, яка дуже відчуває відповідальність нести силу Євангелія, але також і красу Євангелія, всім, нікого не виключаючи». Водночас він зауважив, що ця євангелізація наполягає на необхідності особистої зустрічі.
Виклики цифрової культури
На думку архієпископа Фізікелли, у сьогоднішньому світі передавати радість Євангелія можливо, зокрема, через культуру. У «Evangelii gaudium» Папа Франциск наполягає на тому, що «євангелізація входить у культури, а коли вона входить у культуру, то першим актом є пізнати її, спробувати зрозуміти, що в ній є позитивного, виявити “semina Verba”, тобто “насіння Слова”, присутність християнської істини, захованої в багатьох елементах» — сказав він. За його словами, сьогодні перед нами постає виклик глобалізації культури завдяки інтернет-культурі. Це явище має багато позитивних сторін, але водночас у ньому є багато аспектів, які ставлять глибокі запитання, зокрема, зміна поведінки, яку передбачає цифрова культура.
«На жаль, існує дуже глибока форма індивідуалізму, яка призводить до замкнутості на собі. Цей індивідуалізм — одна з найбільших небезпек в євангелізації, тому що євангелізація говорить про зустріч, про міжособистісні стосунки, про звіщення, про любов. Замкнутість на собі — це, навпаки, протилежність, вона не дозволяє людині жити глибокою ідентичністю і досягати особистої зрілості», — наголосив співрозмовник.
Таким чином, необхідно найперше зрозуміти з чого складається цифрова культура. «Інтернет-культура відсилає нас до штучного інтелекту, і ми маємо спробувати зрозуміти, з чого вона складається і які наслідки може мати не тільки на антропологічному рівні — вимірі людини — а й на соціальному рівні, а отже, які елементи потрапляють у кризу. Я думаю, наприклад, про тему свободи, тему правди і пошуку правди, яка є справді такою, а не заздалегідь упакованою в різні алгоритми, про здатність бути глибоко вільним і не підкорятися прихованим детермінаціям, які діють в цій культурі. Ми все ще використовуємо дуже клерикальну мову, яку не розуміють у її змістовній гостроті, й тому нам потрібна нова мова і нова здатність втручатися в цю культуру, намагаючись допомогти людям зрозуміти красу Євангелія», — поділився Пропрефект Дикастерію у справах євангелізації.
Шлях краси
Одне із запитань стосувалася помітних наслідків «Evangelii gaudium» у тому, чи Церква стала більш місіонерською та децентралізованою. У своїй відповіді архієпископ Фізікелла вказав на цьогорічний Синод, який повертає нас до фундаментальної співвідповідальності всіх членів Церкви у справі звіщення Євангелія.
«Мені здається, що євангелізація, як нагадує нам Папа Франциск, зокрема, в “Evangelii gaudium” , найлегше проходить через шлях краси, тобто via pulchritudinis , який є привілейованим шляхом звіщення Євангелія, оскільки дозволяє нам іти шляхами, які відповідають бажанням чоловіків, жінок і молоді нашого часу. Шлях краси, що простягається від літератури до мистецтва, музики, кіно, споглядання прекрасного, природи, літургії та міжособистісних зустрічей, може бути справді ефективним і плідним, відповідаючи вченню “Evangelii gaudium” », — сказав він.
Євангелізація у часи воєн
Інше запитання стосувалось місця Євангелія серед трагічних криз і воєн сьогодення. Відповідаючи, архієпископ Фізікелла зазначив, що у християнській перспективі доречним було б слово «драматичних», оскільки у трагедії немає надії, а це означало б провал нашої євангелізаційної присутності у світі.
«У драматичній ситуації, яку ми переживаємо —те, що Папа Франциск називає “фрагментарною третьою світовою війною” — існує потреба в типово християнському звіщенні надії. Сучасна людина в цифровій культурі живе з такою великою кількістю сподівань, що ми зобов’язані звіщати “надію”, — ту, яка їх об’єднує, яка проектує їх у майбутнє і яка допомагає розуміти і жити сьогоденням, надаючи йому сенс», —зауважив співрозмовник.
На його думку, драма воєн водночас спонукає придивитися до драми насильства у мирних містах.
«Для мене це велика драма, яка ще раз указує на те, що бракує культури, любові, відповідальності, поваги, які є характерними ознаками звіщенням Євангелія. Любов тягне за собою повагу, вона передбачає відповідальність. Зосередити погляд на війнах необхідно, бо ми всі повинні бути миротворцями, але мир будується в сім’ї, в містах, у кварталах, у громадах, куди обов’язково повинна повертатися повага, відповідальність за те, ким є для мене інша людина», — зазначив Пропрефект Дикастерію у справах євангелізації.