Погляд

Що таке совість і де вона знаходиться?

19 Лютого 2024, 10:08 1415

Саме у християнстві з’явилося чітке, глибоке розуміння совісті як джерела оцінювання людських учинків, відповідальності за свою поведінку, свободи волі.

Що католицька мораль говорить про совість розповідає ректор Вищої духовної семінарії Святого Духа о. д‑р Віктор Білоус.

Український дисидент Євген Сверстюк у книжці «Блудні сини України» стверджує, що «християнство принесло у світ поняття особистості, совісті, відповідальності кожного за свої діяння, свободи волі, людської суверенності».

Справді, християнство принесло у світ велику пошану до людини як такої. Саме у християнстві розвинулося розуміння людської особистості. З’явилося чітке, глибоке розуміння совісті як джерела оцінювання людських вчинків, відповідальності за свою поведінку, свободи волі.

Католицьке вчення про совість значною мірою можна знайти у документах Другого Ватиканського Собору (зокрема, Душпастирська конституція про Церкву в сучасному світі «Gaudium et spes», п. 16) та Катехизмі Католицької Церкви (ККЦ).

 

Совість як нутро людини

Людська совість пов’язана зі свідомістю, з людиною як особистістю. Совість — це нутро людини. Все починається з людини, що була створена на Божий образ і подобу. Божий образ глибоко викарбуваний в людському серці. Тому Собор каже, що «людина своїм нутром перевершує Всесвіт і повертається до цієї глибини нутра, коли споглядає у своє серце, де її очікує Бог, який випробовує серця, і де вона перед Божим обличчям вирішує про свою долю».

Свята Тереза Авільська у творі «Внутрішній замок» уже на самому початку порівнює душу «з замком із цільного діаманта або прозорого кристала, в якому дуже багато покоїв, як ото на небі — багато жител чи осель. Бо ж як добре поміркувати [], то збагнемо, що душа праведника — це рай, де Господь, за Його власними словами, радо перебуває».

Свята Тереза закликає людину увійти до цього замку — до нутра, до своєї душі, де мешкає Бог. Адже людина дуже часто іде життям немовби поза собою; втікає від себе, боїться увійти до свого нутра. Боїться, або не хоче себе саму визнати, або щось їй заважає. Тому дуже багато Отців Церкви і святих закликають увійти в себе, зустрітися з собою, відкрити присутність Бога.

Великий український філософ Григорій Сковорода у творі «Розмова, що називається Алфавіт або Буквар миру», заохочує людину увійти у свою совість, відкрити, що вона у неї справді є, і пізнати Царя — Господа.

Тому перша істина про совість — це совість як нутро людини: вона міститься всередині. Вона закликає нас відкрити наше внутрішнє багатство — хто ми такі насправді. Побачити, що ми — це мікрокосмос, як казали Отці Церкви. І як космос має в собі багато планет і галактик, так і людина в собі має дуже багато дійсностей, серед яких — зокрема, совість.

 

Совість як Божий голос

Але бажання пізнати себе — це лише перший крок.

Другий Ватиканський Собор каже: «У глибині своєї совісті людина відкриває закон, який вона не дає сама собі, але якого повинна слухатися. А її голос, що завжди закликає любити і творити добро та берегтися злого, там, де слід, говорить до вух серця: “Це роби, а того — стережися”».

Це чи не найважливіший текст про совість, який цитується у численних документах. Тут міститься важлива, особливо для сучасної людини, істина: що у своїй совісті людина відкриває закон, який не вона собі дає, не вона придумує, що не вона є джерелом моральності. Не людина визначає, що добре, а що зле. Вона повинна цього закону слухатися. Він не належить їй.

Сучасна людина любить незалежність, автономію, сама хоче визначати своє життя. Але якщо ми не приймемо тієї простої істини, що не ми — джерело моралі, цінностей, закону, що не ми його придумуємо, а лиш отримуємо як дар Бога-Творця, як дар Провидіння, — то наше життя може піти шкереберть.

Коли людина входить у свій «внутрішній замок», то чує голос, який закликає любити, творити добро і стерегтися злого. Отже, совість — це голос. Це покликання, діалог, стосунки. Це те, що відбувається між особами. Тому совість — це місце спілкування з Богом. Тут і з духовного, і з морального погляду важливо розпочати це спілкування, хотіти з Ним спілкуватися. Тоді ми відкриваємо, що добро нас захоплює.

Моральність — це щось добре. Це не лише самі заборони, закони, які не дозволяють людині розвиватися чи творити, бути, тим, ким вона хоче. Навпаки, голос совісті — це покликання до любові, добра, творчості.

Важливо зрозуміти, що моральна поведінка стає якісною, коли людина робить добро не з примусу, не тому, що «так треба»; не «продукує» добрі вчинки, а творить їх як істота вільна. Тобто людина відкриває в добрі красу. З обов’язку можна зробити дуже мало — мінімум, необхідне. Натомість із любові, з покликання людина робить значно більше. Тоді вона бачить добро як реальність, яку має здійснити у своєму житті. Хотілось би, щоб люди, слухаючи свою совість, ставали творчими. Бо добро притягує нашу волю — силу нашої душі, владу, Божий дар, ознаку богоподібності. Воля прагне до добра. Її потрібно звільнити від пут егоїзму, зосередженості на собі та споживацької ментальності, щоб вона вільно полинула до добра і почала його робити. А людина до цього покликана.

Совість — це та глибина нутра, де людина відкриває свою гідність, особистість, свою богоподібність. Там — джерело творчої енергії для того, щоб пізнати покликання. Людина не може вдовольнятися мінімалізмом, вона покликана до більшого!

 

Совість як святилище

Саме слово «святилище» — латиною «tabernaculum» — дуже добре підкреслює святість людської совісті. Бо й справді совість — місце, де перебуває Бог і де людина зустрічається з Ним, — це наше святе святих. Собор каже: «Совість — це найпотаємніший осередок і святилище людини, в якому вона перебуває сама з Богом, що промовляє у глибинах душі».

Ми ставимося з великою пошаною до дарохранительниці. У Католицький Церкві є традиція преклоняти коліна у храмі перед нею — перед присутністю Ісуса Христа у Пресвятих Дарах. Так само людина, коли входить у свою совість, має певним чином «преклонити коліна» — можливо, своєї гордості, пристрастей тощо — перед Ісусом і визнати Його владу.

Папа Бенедикт XVI, наприклад, у книжці «Цінності в часи перемін», коли говорить про совість, згадує вчення св. Василія Великого. Цей Отець Церкви каже про іскру Божої любові, яка пробуває в нашому нутрі. Цю думку теж підхопило і християнське містичне богослов’я. Тобто совість — це місце, де знаходиться іскра Божої любові.

Істина про совість як святилище насамперед говорить про велику пошану. Про те, що туди не має права вступити ніщо гидке, брудне і зле. Саме цей «мотив» може допомогти нам сторонитися всього злого у житті. Не можна допускати, щоб туди добиралася всяка нечисть, бо вона може спаплюжити найдорогоцінніше, що ми маємо.

З одного боку, усвідомлення, що в мені є совість як святилище, — це велика відповідальність, яка вимагає тримати його чистим, ставитися до нього з великою пошаною. А з іншого боку, це допомагає також визнавати і шанувати іншу людину. Саме на підставі цього твердження ми можемо казати, що ніхто не має права «вдиратися» в мою совість. Я сам відповідаю за неї.

Повністю відеоетер з о. Віктором Білоусом дивіться тут.

Читайте також:
Що Біблія говорить про совість?
5 головних видів совісті
Два стовпи, на яких будується зріла совість
Як добре формувати свою совість?

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

Immediate Unity z-lib books