Коментарі

Закхей і «євангелізація в піґулці»

03 Листопада 2013, 13:03 2441
Sant’Angelo in Formis


Закхей на дереві. Фреска з храму Sant’Angelo in Formis

Лк 19,1-10

Місце Закхея поза натовпом — не випадкове. Закхей (попри те, що як старший над митарями мав високий соціальний і прибутковий стан) це людина з узбіччя, подібно як і сліпий жебрак, якого Ісус раніше зустрів на краю дороги до Єрихона, і якого зцілив.

Закхей був безсумнівно далекий для своїх сусідів — уже через те, що був митарем, а отже, людиною, яка виконує працю, зневажену з політично-національного, а також ритуального і морального погляду: митарі стягували податки для зненавидженої окупаційної влади, послуговувалися грошима із зображенням кесаря — а їх побожний юдей, згідно з ригористичними приписами рабинів, не повинен навіть торкатися. Ну і крім того, збирачі податків не раз самі нечесно багатіли (а що, ДАІшник на дорозі тільки для держави штрафи бере?).

Родичі Закхея гордували ним, хоч, може, також і заздрили йому, оскілки — як написано — він був багатий.

Розмова Ісуса із Закхеєм не виокремлена у Новому Завіті, не становить ізольованої події; можна би навіть сказати, що це «Євангеліє у піґулці», де маємо стисле, кількома штрихами накреслене представлення та ілюстрацію Ісусової місії навернення, зцілення, знаходження і приймання «загублених овець». Напевно тому саме цей уривок із Євангелія став улюбленою темою проповідей і медитацій багатьох видатних християнських мислителів, таких як св. Амвросій, св. Альберт Великий, Еразм Роттердамський, як і Мартіна Лютера теж; і темою для величезного числа художніх творів, від давньохристиянських саркофагів, через євангеліарії імператорів Оттона ІІІ і Генріха ІІ, по середньовічні фрески у храмі Sant’Angelo in Formis чи вівтар у монастирі Вседержителя (Pantokrator) на Афонській горі: повсюди ми зустрінемо цього митаря.

Ісус видивляється «віддалених». Раббі з Назарета у своїх притчах настійливо приписував позитивну роль представникам зненавиджених груп, таким як самаряни, погорджувані митарі, проститутки та інші грішники; Він присвячував свій час прокаженим, калікам, суспільним покидькам.

Ця Його зацікавленість не є романтичним замилуванням до напівсвіту ані провокаційним юнацьким бунтом проти панівних стосунків, ані навіть вдом «соціальної турботи» і політичної солідарності з убогими, гнобленими і експлуатованими, у сьогоднішньому значенні. Разом з убогими у центрі Його уваги перебувають хворі, різноманітні «грішники», а також багаті митарі, такі як Закхей. (Зауважмо, що Ісус не вимагав від Закхея, навіть після його навернення, аби той покинув свою працю, і ми зовсім не повинні припускати, що Закхей після обіцяного виправлення шкоди впав у бідність).

Спільним знаменником є те, що всі вони — з різних причин — опинилися на узбіччях суспільства, в якому Ісус діяв і яке подекуди випадає з-під таких категорій, як держава, народ чи Церква. Новий Завіт найчастіше послуговується зворотом «цей світ».

Світ, у який Ісус прийшов, саме у світлі Його приходу проявився як хворий, порожній, замкнений у собі, світ без серця. Ті, хто у ньому посів очільні місця, мали кам’яні серця, а не тілесні, їхні серця були «необрізані» та «порослі жиром», повні гнилизни. Чимало людей у цьому світі почувалися покинутими і загубленими, як вівці без пастиря. Навіть сам Ісус у такому світі не має де замешкати, не має де голову схилити (пор. Еф 4, 18; Лк 11, 44; Мк 6 34; Лк 9, 58). Також і тому Він звертається насамперед до людей «з узбіччя» і ототожнюється з ними (пор. Мт 25, 31‑46).

Ісус живе у постійному конфлікті з людьми, групами, інституціями, символами, які становлять центр, еліту цього суспільства — такими, як Храм і його священики, релігійні провідники народу, судді та високоповажні персони, ті, які вже «сіли на престолі Мойсеєвому», а зокрема сторожі права і фарисеї, моральні та інтелектуальні авторитети. Він, зрештою, входить у небезпечну для Нього суперечну з римською владою, хоча сам цієї конфронтації уникав.

 

о.Томаш Халік, deon.pl

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

СЮЖЕТ

ПЕРСОНА

Закхей

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook
Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com

.

Якщо ви шукаєте платформу для азартних ігор з якісним сервісом, Вавада казино пропонує відмінний вибір ігор та бонусів, що зробить ваш досвід захопливим і прибутковим.

martian wallet is a trusted crypto wallet providing secure storage for digital assets. It offers multi-token support and an easy interface for hassle-free transactions. .

Вавада дарит 100 фриспинов! Нажмите на ссылку, чтобы получить бонус и попробовать свои силы в лучших азартных играх.