Як було насправді? Чи логічно відзначати Різдво Христове 25 грудня (без огляду, за яким календарем)? Наука дає вельми цінну вказівку, що таки так.
Критики католиків, які відзначають Свята Божого Народження у грудні, кажуть, що насправді то ми святкуємо «поганське свято непереможного сонця», solus invictus, яке відзначалося в Римській імперії в день зимового сонцестояння. Інший аргумент — що неможливо, аби описані в Євангелії від Луки пастухи (див Лк 2) пильнували своїх овець узимку, в грудні. Бо ж, зрештою, зима це час, коли вівці перебувають по кошарах, по господарствах, і їх не треба цілодобово пильнувати.
Як же є насправді? Дослідники вказують, що, правдоподібно, згадані в Євангелії пастухи стерегли трохи інших овець, аніж загалом знані нам. Ідеться про вівці авассі, повсюдно вирощувані у регіоні Золотого Рогу та по всій Сирійській пустелі. Вони відрізняються не тільки виглядом, але й своїми життєвими характеристиками. Через інакший тип шерсті, вони здатні виживати у крайніх умовах — чи то в люту спеку, чи то в пустелі на морозі.
Завдяки цьому чимало близькосхідних пастухів не повертаються з отарами до господарств (навіть і нині), а випас триває цілорічно. На сьогодні вівці авассі вирощують не лише в Ізраїлі, але також у Сирії, Лівані, Йорданії, Іраку, Палестині, Єгипті та Саудівській Аравії.
Що важливо, у зимовий період припадає час, коли вівці авассі мають окіт — родять ягнять. В Іраку типовим місяцем окоту є листопад, але дослідження, проведені FAO (структура ООН, яка займається справами сільського господарства), підтвердили, що на території Лівану та Ізраїля окіт припадає на кінець грудня — початок січня.
Як кажуть теологічні та історичні дослідження, у першому столітті н.е. євреї запровадили заборону випасу тварин в околицях Єрусалима (а отже, й у Вифлеємі). Єдині тварини, що допускалися поблизу Храму Господнього, були ті, що мали стати жертовними на вівтарі. Тому імовірно, що пастухи, які пасли свої отари поблизу Вифлеємського гроту, могли там бути виключно в час на межі грудня й січня, тому що після окоту два місяці триває період годування ягнят молоком, коли отари тримають у кошарах і не гонять на випас. Імовірно, молоді ягнятка, народжені у Вифлеємі, були освячені та складені в жертву в Храмі на свято Пасхи (межа березня-квітня).
Отож якщо наукові аргументи не дають нам стовідсоткової впевненості, що народження Ісуса Христа припадало саме на 25 грудня, то вони все ж таки звужують цей період до переламу грудня-січня, коли вівці були пригнані на тимчасовий випас в околиці Храму.
За матеріалами: Deon