Чому католики і православні по-різному роблять «знак хреста»?
На запитання відповідає Vatican News:
Знак Хреста, або хресне знамення, здійснювалися в ранньохристиянській Церкві правою рукою (часто одним пальцем) на різних частинах тіла — наприклад, на чолі, на грудях або на вустах (подібно виглядає так зване мале хресне знамення, яке католики латинського обряду здійснюють під час Меси перед читанням Євангелія). Хресне знамення поступово сформувалося як знак благословення, і здійснювалося воно по-різному: одним або декількома пальцями або цілою рукою. На пам’ятниках іконографії – як на Сході, так і на Заході — благословляюча рука Христа, святих або священнослужителів зображена з витягнутим середнім і вказівними пальцями (що символізує дві природи у Христі — людську і Божественну) в той час як інші три пальці складені разом. Іноді хресне знамення відбувалося трьома перстами — що символізує Пресвяту Трійцю. Таким чином форма здійснення знаку хреста були різна, і уніфікувався вони поступово в рамках окремих традицій. Так що правильно було б говорити не стільки про «католицьке» і «православне» хресне знамення, скільки про різні традиції: католики східних обрядів роблять хресне знамення так само, як і православні. У всіх традиціях спочатку відбувається вертикальний рух рукою зверху вниз, а потім горизонтальне: у деяких зліва направо, у інших — навпаки.
Спочатку на Заході хресне знамення здійснювалося так само, як і на Сході: справа наліво, трьома пальцями правої руки. Свідчення цьому можна знайти в тексті Папи Інокентія III «De sacro altaris mysterio». Згодом ця практика видозмінилася, і хресне знамення почали здійснюваьт зліва направо всією долонею. Після Тридентського собору (XVI століття) цей жест був зафіксований у документах.
У візантійській традиції хресне знамення здійснюється справа наліво трьома пальцями, з’єднаними разом — вказівним, середнім і великим, а два пальці залишаються при цьому притиснуті до долоні. Три з’єднані пальці, згідно з тлумаченням, символізують Пресвяту Трійцю, а два інших пальці — дві природи Христа. Раніше у візантійської традиції існувала інша форма хреста —двоперстя. Вона збереглася донині у старообрядців. Таким чином знак хреста здійснюється з’єднаними разом вказівним і середнім пальцями, а до долоні притиснуті три пальці. Це й була первісна форма хреста, що прийшла на Русь із Візантії. Греки згодом замінили двоперстя на триперстя, а на Русі двоперстя зберігалося до реформи Патріарха Никона в столітті XVII. Старообрядці, які відкидали реформи Никона, зберегли двоперстя.
Цікаво, що в православній літературі подаються різні тлумачення символіки хреста. У деяких джерелах стверджується, що дотик до чола означає освячення нашого розуму, до живота — наших внутрішніх почуттів, а до плечей — освячення тілесних сил. Зустрічається й таке пояснення: чоло означає небеса, черево — землю, а горизонтальний рух від плеча до плеча — те, що Святий Дух обіймає все.
Що стосується католицьких тлумачень символіки Хреста, то передовсім вони стосуються самого сенсу здійснення цього знаку. Так, святий Тома Аквінський писав: «Хресне знамення — це знак Страстей Христових, який ми здійснюємо не просто для освячення або благословення, але для сповідання нашої віри в силу Страстей Господа». Для католика виконання знаку хреста — в будь-якій формі, в будь-якому обряді — означає насамперед проголошення приналежності до Христа. Хресне знамення — це також сповідування нашої віри в Пресвяту Трійцю: Отець, Син і Святий Дух. Воно означає нашу готовність прийняти свій хрест і йти за Господом; щоразу, здійснюючи знак хреста, ми оновлюємо зобов’язання нашого хрещення.