Попри те, що технологія виробництва вакцин AstraZeneca i Johnson&Johnson викликає моральний спротив, однак ними можуть користуватися вірні, які не мають можливості вибрати іншу вакцину.
Це позиція, сформульована польським єпископатом, цілком співзвучна уже відомому поясненню від Конгрегації віровчення. В Україні постали свої думки, наприклад, Всеукраїнська рада Церков і релігійних організацій вважає вакцинацію медичним, а не моральним питанням; ієрархи висловлюють приватні думки в цій темі, без зобов’язання вірних до будь-якого конкретного вибору.
Про позицію єпископів у Польщі пише сайт єпископату, публікуючи «Позицію» єпископа Юзефа Врубеля, голови експертної групи Конференції єпископату Польщі, підписану 14-м квітня 2021р.
Експертна група КЄП із питань біоетики, зазначено в цій публікації, оприлюднила документ стосовно вакцин ще 23 грудня 2020р., і він повністю актуальний та згідний з теологічним і моральним ученням Католицької Церкви. У ньому вказано, що вакцини виробництва Pfizer i Moderna не викликають серйозних моральних застережень (те ж саме у листопаді 2020р. заявили американські єпископи), оскільки при їх виробництві не застосовувалися клітинні лінії з абортованих плодів. Щодо інших вакцин висловлювань не було, оскільки бракувало відповідних даних.
Нині, однак, відомо, що вакцини фірм AstraZeneca i Johnson&Johnson, на жаль, базуються на технології використання морально заплямованих клітинних ліній. Цей факт, пише єпископ Юзеф Врубель, «викликає серйозний моральний спротив», а відповідно до наданих раніше рацій католики не повинні погоджуватися на щеплення цими вакцинами, оскільки вже є інші, які цих сумнівів не викликають.
Проте ця позиція єпископа не становить остаточної моральної оцінки можливого використання вакцин згаданих фірм, оскільки хто не має змоги вибирати морально прийнятну вакцину, той просто-таки зобов’язаний скористатися тим, що пропонує держава, заради загального здоров’я та послуху певним обов’язкам (роботи, служіння на відповідних посадах, послуху в межах певних груп тощо).
Читайте також:
Чи насправді у вакцині є абортовані зародки і яку саме вакцину закупила Україна?
Згідно з ученням Церкви, користування цими вакцинами можливе тому, що це не пов’язане безпосередньо з участю в абортах, не означає їх схвалення та примушення до них — клітинні лінії для виготовлення вакцин не постали внаслідок абортів заради виготовлення вакцини. Зв’язок між колись абортованими плодами і сьогоднішніми вакцинами — матеріальний, а не формальний (це не аборти, проведені на замовлення виробників вакцини).
Єпископ Врубель у своїй Позиції пропонує інший варіант розв’язання моральних труднощів через необхідність користуватися вакцинами проблемного походження. Зокрема, якщо людина, силою обставин змушена вакцинуватися саме таким, а не іншим препаратом, хоче висловити свій протест неетичному явищу аборту, то вона може різними доступними їй способами виражати цю незгоду. Наприклад, можна писати листи до інституцій, які поширюють і постачають ці вакцини, або до начальства, якщо воно розпорядилося зробити щеплення всім по підприємству, та інше.
Єпископ зазначає, що в цій Позиції не обговорюється питання можливих побічних наслідків цих конкретних вакцин, оскільки ще замало даних про це. Відзначено, однак, що в разі обґрунтованих підозр щодо загрози для життя людей, яку викликає певна вакцина, потрібно відмовитися від щеплення нею.