Вагітна Марія і Йосиф ходять від дому до дому, але повсюди перед ними замикаються двері. Зрештою Діва народжує Дитя у нелюдських умовах — у стайні!
Чи ви теж маєте такий образ перед очима, коли думаєте про Різдво? Однак все зовсім не мусило бути аж так драматично.
«Пішов теж і Йосип із Галілеї, із міста Назарету, до Юдеї, до міста Давидового, що зветься Вифлеєм, бо походив із дому та з роду Давидового, щоб йому записатись із Марією, із ним зарученою, що була вагітна. І сталось, як були вони там, то настав їй день породити. І породила вона свого Первенця Сина, і Його сповила, і до ясел поклала Його, бо в заїзді місця не стало для них».
Так читаємо в Євангелії від Луки про обставини приходу Ісуса на світ. Ви колись замислювалися, чому у Вифлеємі не знайшлося місця для Марії, в якої почалися пологи?
Нам якось нав’язалося переконання, що в тому містечку (чи радше у якомусь там занюханому селі у горах) панувало сум’яття, був натовп люду, а мешканці були якісь не дуже доброзичливі. Ми співаємо про це у сльозливих колядках. Маємо в головах образ Святого Сімейства, яке бродить від дверей до дверей і повсюди стикається з відмовою… як негуманно!
Як виглядав звичайний заїзд
Патролог о.професор Юзеф Наумовіч зауважує, що господи у ті часи виглядали зовсім інакше, ніж сучасні готелі. Не було там окремих кімнат, а тільки одна велика «хата», в якій гості знаходили собі місце для спання. Складно у таке приміщення запросити жінку, яка ось-ось має народити дитину!
Ішлося не тільки про комфорт та інтимність. Згідно з юдейськими приписами, присутність чоловіків та сторонніх жінок (тобто всіх, хто не були повитухами) під час пологів викликала ритуальну нечистоту. Причиною був можливий контакт із кров’ю. «Коротке речення про те, що для них не було місця в заїзді, напевно означає те, що порожнього заїзду не було», — вважає професор.
Дім Святого Сімейства
При описі поклону Трьох Царів читаємо, що прибульці зі сходу «увійшли в дім». Євангельський автор не пояснює, чий то був дім. Можна лиш припускати, що Святе Сімейство ще не покинуло Вифлеєма. Отож не виключено, що вони вже оселилися в якомусь зручнішому місці, ніж печера-стайня, де народився Ісус. Це би цілком відповідало близькосхідній гостинності, яка донині залишається важливим елементом тієї культури.
В яслах вбогих?
Євангеліє каже, що Марія поклала Ісуса в яслах. Це означає, що Вона народила Його у місці, де тримали тварин.
Для нас сьогодні це екстремальні умови, але вони зовсім не обов’язково були екстремальними у ті часи. Люди стародавності часто мешкали разом із господарськими тваринами — тримали їх за стіною або навіть у тому самому приміщенні. Донедавна подібні «гражди» були і в Західній Україні, може, десь по гірських селах ще досі збереглися. Вираз «бидло», до речі, походить від «биті» — «бути», перебувати разом.
Напевно стаєнка, в якій народився Ісус, була гротом у скелі, яких чимало в околицях Вифлеєма. Це розсудливе і економне вирішення, що застосовується у багатьох гірських регіонах по світу. Навіщо зводити окрему будівлю, якщо можна використати грот, хіба що добудувавши стіну-другу з дерева чи каменю?
Не екстремально, а скромно
«Обставини Народження Господнього напевно не були аж такі тяжкі, як ми собі нині уявляємо. Але фактом є, що Господь Ісус вибрав місцем свого народження не королівський палац чи багатий дім, а найскромніші з можливих умови, які були знані людям тих часів і того місця», — підводить підсумок о.професор Наумовіч.