Хочете побудувати або відновити хороші стосунки з близькими? Біблія може в цьому допомогти.
Ви страждаєте від сімейних конфліктів? А якби біблійні герої могли б допомогти вам звільнитися від них? Отець Олів’є Бонневінн пояснює, що в Біблії сім’ї часто розпадаються і поєднуються знову; але також нагадує, що Бог ніколи їх не покидає. Це заохочення для сучасних сімей.
Бенедикт Друа: — Чи є якась біблійна модель сім’ї?
Отець Олів’є Бонневінн: — Святе Письмо не представляє доктрини ідеальної сім’ї. У біблійних оповіданнях ми відкриваємо універсальні правди щодо сімейних стосунків та їхнього розвитку. В моїй книжці «Сім’я в Біблії — як Авраам, Йосиф і Мойсей проливають світло на нашу історію» я дослідив історії трьох сімей згаданих персонажів. З теологічного погляду, в книжці переплітаються різні галузі: екзегеза, антропологія, етика, а також деякі психологічні тенденції. Читаючи ці натхнені Біблією пригоди, людина знаходить сімейні перипетії, освячені Божим Словом.
— Що такого Ви бачите в історії Авраама?
— Я зацікавився батьківством. Як саме Авраам покидає свою «неблагополучну родину», щоби створити власну? Подорожуючи тисячами кілометрів, він долає дивовижний шлях внутрішньої переміни, проходячи через досвід справжньої відкритості й різні спокуси. Він, наприклад, знаходить вихід із ситуації, звертаючись, як сказали б сьогодні, до сурогатної матері: Сара, страждаючи від безпліддя, привласнює плідність своєї служниці Агар, яка вагітніє від її чоловіка. Вони інструментально ставляться до лона невільниці й отримують Ізмаїла.
Бог не залишається байдужим до цього. Він втручається в цю драму і розв’язує вузли її наслідків. З часом Бог допомагає Авраамові та Сарі розвинути стосунки справжнього завіту, як між собою, так і з Ним. Із безкінечною делікатністю Він робить їх здатними до батьківства. Після двадцятип’ятирічної подорожі Сара з радістю приносить на світ сина Ісаака, чиє ім’я означає «сміх». Але це ще не кінець історії. Щоб стати уповні батьком, замало народити дитину. Батьківство Авраама формується з часом, разом із подіями, такими як відлучення Ісаака від груді, вигнання Агарі та Ізмаїла, принесення Ісаака в жертву, його одруження…
— Історія Йосифа та його братів — це, своєю чергою, історія заздрості…
— Стосунки між братами й сестрами бувають складними. Звісно, вони приносять радість і щастя. Але іноді позначені конкуренцією, яка може перетворитися в заздрість, ненависть чи навіть прагнення чиєїсь смерті. Погляньмо на сімейні суперечки з питань спадку… Оповідання про Йосифа та його братів розповідає саме про це. Сімнадцятирічний хлопець викликає заздрість у своїх братів, які змовляються проти нього і кидають у сухий колодязь, щоби продати в рабство. Ця смертоносна конкуренція — результат ставлення їхнього батька: саме він зробив Йосифа своїм улюбленцем. Непорозуміння, напівправда, брехня та хитрість нищать цю сім’ю. І знадобилося багато років, щоби стало можливим прощення.
А Бог? Він не дуже втручається в примирення братів. Він не робить замість них нічого, що могло би відновити в сім’ї мир та відродити їхні стосунки. Бог залишає кожному свободу й відповідальність і водночас підтримує їх; Його провидіння діє приховано.
— Як історія Мойсея, що розривався між трьома родинами, може допомогти молоді у пошуках самоідентифікації?
— Не тільки молоді! А й дорослим у будь-якому віці. Ми всі ставимо собі ключове запитання: «Як зрозуміти, хто я такий, і стати тим, ким я хочу бути?» Це запитання також ставить собі Мойсей — молодий чоловік, заїка, що розривається між трьома родинами, трьома культурами, трьома релігіями.
Як збудувати свою особистість? Усе навколо Мойсея таке хитке й непевне! Хто його батьки? Як пов’язати між собою ці різні батьківські фігури? Як дійти до свого справжнього «я»? Мойсей не знаходить ключа до цієї загадки; як раптом Хтось у пустелі кличе його на ім’я з палаючого куща. Мойсей будує свою особистість, звертаючись до Того, Хто Є (Вих 3,14) і здійснюючи справедливість. Під кінець життя його кочова особистість сповнюється дивним чином. Він отримує цілий народ, а через нього — мільйони інших людей.
— Як Бог супроводжує людей у цих сімейних сагах?
— Під час своєї подорожі Авраам отримує від Бога слова заохочення і знаки. Бог підтримує його, щоб він міг подолати свої страхи, протиріччя та гріхи. Бог завжди поруч, навіть у темряві помилок і відкинення. Він багато разів відновлює свою обітницю і довіру, не нав’язуючись при цьому. Так само Він діє і з Мойсеєм та Йосифом, навіть якщо ці Божі втручання досить стримані. Бог обирає шлях пробачення, який виводить кожного навіть із найбезвихідніших ситуацій — з лагідністю, терпеливістю й мудрістю.
— Чи кожна сім’я має своє покликання?
— Кожна сім’я складається з унікальних людей в унікальному контексті. Сім’я унікальна і має своє покликання, яке відкриває протягом років. Бог кличе не абстрактно. Він пише сімейну долю не як котрийсь великий письменник. Він має таку величезну повагу до людської свободи, що постійно пильнує, вчить, звільняє від смертельних пут. Його план — це створення завіту. Він пропонує діалог — особистий і спільнотний; укладає завіт із людиною та зі спільнотою, щоб їм іти далі в Його товаристві.