Уривок з інтерв’ю з єпископом-помічником Київсько-Житомирської дієцезії Олександром Язловецьким, яке відбулося в прямому ефірі CREDO.
Повністю розмову дивіться тут.
— На якому зараз етапі перемовини з щодо охрещених у Православній Церкві, які офіційно долучилися до РКЦ і хочуть бути римо-католиками?
— Якщо вони долучились офіційно, то немає сенсу вести жодних перемовин, бо вони вже долучилися. Вони вже тут. Можна вести перемовини про людей, які мають намір перейти до РКЦ.
— Люди думають, що вони в РКЦ, а потім виявляється, що ні.
— Правила нашої Католицької Церкви тут досить прості. Церква не залишила людині можливість одразу вибирати, до якого саме обряду ти хочеш іти. Складаєш католицьке визнання віри і йдеш до найближчого католицького обряду. Люди, які, складаючи визнання віри, приходять до нас із Православної Церкви, обурені чимось…
— Обурені, коли дізнаються, що вони не римо-католики.
— Так, є такі випадки; але не завжди так. Це, я думаю, окремі випадки, коли люди цим обурені. Але це теж трішки складне питання. Церква так вирішила, тому що Церкві здалося, що так буде краще. Людина йде до найближчого обряду. Уявіть собі: протестант — а в нас є багато протестантських спільнот — приходить в Українську Греко-Католицьку Церкву, до їхнього священника, і каже: «Я хочу стати католиком». Наприклад, у Західній Україні, де римо-католиків мало, а греко-католицьких храмів дуже багато, а він захоплений Літургією, співом, красою, і хоче бути католиком. Священник дає йому підписати визнання віри. Він підписує і священник йому каже: «На жаль, ти став римо-католиком». Аналогічна ситуація. «Я хочу бути греко-католиком». «На жаль, ти став римо-католиком», — тепер тобі треба звертатися до єпископа, до конгрегації, якби здійснювати перехід, змінюючи обряд. Теж може бути обурення. Аналогічна ситуація.
— Тобто, підсумуємо: якщо людина, охрещена в Православній Церкві, приходить до римо-католицької парафії і хоче стати католиком, її відправляють в УГКЦ. Якщо протестант — відправляють в РКЦ.
— Її не відправляють. Кожен католик, хоч би до якого обряду належав — куди там його канонправо зарахувало, — може практикувати свою віру, приступати до таїнств у будь-якому храмі, будь-якого обряду.
— Тобто якщо я римо-католичка, то можу йти сповідатися до греко-католицького священника?
— Звісно. Право рекомендує дотримуватись своєї обрядової приналежності. Але не забороняє приступати до таїнств в іншому католицькому обряді, в іншій Католицькій Церкві.
Люди, скоріше, повинні триматися свого обряду. Якщо греко-католик, вихований у своїй Церкві, зараз почне регулярно ходити до римо-католицької парафії, то, можливо, священник, парох може йому дорікнути: «Послухай, я тут є, а чого ти туди ходиш. Міняй обряд, якщо тобі хочеться там бути постійно». Чи ми так само можемо сказати. Але коли мова про того, хто взагалі мало практикував, чи дізнався про Бога і прийшов до Римо-Католицької Церкви, і йому сказати: «Йди до Греко-Католицької Церкви…» Він, можливо, погано орієнтується, хто це взагалі такі, — то звісно, він має право ходити. І навпаки. Якщо йому дуже залежить до приналежності до обряду, то його можна поміняти. Але ці питання: питання юридичної зміни обряду виникають у кількох ситуаціях. Коли людина одружується — і то не завжди, бо це не принципово, — і коли хтось іде в семінарію або в монастир. Тут це більш принципово. Якщо ми, наприклад, дізнаємося, що цей семінарист належить до Греко-Католицької Церкви, а хоче бути римо-католицьким священником, чи це монахиня, — тоді потрібно звернутися до Конгрегації Східних Церков і попросити про дозвіл достосування до обряду. Це навіть не зміна обряду: з огляду на причини дається можливість достосуватися до римо-католицького обряду. Але якби семінарист, або дівчина, передумали і залишили семінарію чи монастир, то не зможуть сказати: «Ми римо-католики, мене перевели». Тоді вони повинні повернутися до лона Греко-Католицької Церкви.
Дивіться також інші уривки з розмови:
- Єпископ Олександр Язловецький: не бійтеся признаватися до своєї віри
- Чому Церква зобов’язує вірних брати участь в Літургії у свята?
- Чи може Церква змінити свою позицію стосовно благословення одностатевих зв’язків?
- Єпископ — про права та обов’язки мирян і священників у Церкві
- Шлюб — це контракт між чоловіком і жінкою, який Бог освячує своєю благодаттю
- Виросте — вибере саме? Чому в Католицькій Церкві хрестять дітей