Коли 2012 р. Сесілія Хіменес, тоді 82-річна, з добрими намірами власноруч «реставрувала» історичний образ «Ecce Homo», її «творіння» стало відомим на весь світ.
Цінний образ, перемальований на своєрідний кіч, тоді представили в Іспанії та за її межами як приклад «спотвореної реставрації творів мистецтва». Світська та церковна влада, які насамперед вважали, що відбувся навмисний акт вандалізму, мали взятися за цю серйозну проблему, але цього не сталося. Чергові випадки такого роду описала врешті-решт преса, і не лише в Іспанії.
Кореспондент «New York Times» (NYT) у цій країні Ніколас Кейсі у співпраці з місцевими журналістами повністю відтворив цю справу 2 січня 2022 р. у статті «Іспанська таємниця: чи можна винуватити “анонімного реставратора” за невдале відновлення церковних об’єктів?» (A Spanish Mistery: Is a «Masked Restorer» to Blame for a Church Botched Repair?).
Журналісти розповіли про романський храм Санта-Марія дель-Кастільйо, збудований 1250 р. лицарями св. Йоана Єрусалимського (госпітальєрами) у Кастронуньйо, що поблизу Вальядоліда. У листопаді 2021 р. там стався скандал: як виявилося — один із багатьох таких, коли хтось використав звичайний цемент, щоби зміцнити стародавні двері храму, не давши водночас його східній частині завалитися.
Мер містечка Енріке Сеоане в розмові з NYT наголосив, що «мешканці не раз просили місцеву та церковну владу відремонтувати їхній храм, але марно. Тому хтось просто не витримав і взяв справу в свої руки». Співрозмовник видання при цьому звернув увагу на ще одну проблему: різке зменшення кількості мешканців. «Коли я був молодий, їх було тут близько 1500, зараз лише 500. Колись у цьому давньому храмі діти співали колядки, а зараз старі люди користуються іншим, новішим будинком», — розповів із сумом мер.
«Історія з “Ecce Homo”, на жаль, не раз повторювалася по всій Іспанії, і можна сказати, що проблема храму в Кастронуньйо стосується всієї країни. Тут є багато пам’яток, що занепадають, зокрема, в нашій автономній громаді Кастилії-і-Леон, сама назва якої означає “земля багатьох палаців”», — розповів журналістам Міґель Анхель Ґарсіа, речник управління збереження пам’яток у цій громаді.
Автор статті також цитує Мар Вілларотель, авторку багатьох популярних книжок для дітей і популяризаторку туризму, яка зазначила: «Те, що в Іспанії так багато історичних пам’яток, — водночас і благословення з погляду туризму, і прокляття, коли йдеться про їхню реставрацію». Вона визнала, що «використання звичайного цементу (для відновлення старовинних храмів) — це скандал, це щось жахливе». «Але, — додала письменниця, — якщо хочете знати справжню причину цього скандалу, то це те, що люди, відповідальні за збереження пам’яток, допустили, щоб ці пам’ятки “зберігали” таким жахливим чином».