У мистецтві тим, що вказує на страждання Марії, є меч. Він, згідно з пророцтвом старця Симеона, «прошив Їй душу».
Мірою розвитку побожних медитацій цей меч перетворився у цілих сім. Що вони означають?
7 мечів болю
Якопоне да Тоді, або ще Якопоне Бенедетті, став покутником і подався у францисканці після смерті коханої дружини. Він вирішив ступити на шлях убогого служіння Господу після того, як відкрив, що його жінка під пишними багатими сукнями носила волосяницю, покутуючи за його марнотратність.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/jacppone.jpg)
Вступивши до Братів Менших, Якопоне вирізнився у монастирі непересічним поетичним талантом, так що вже за життя його визнавали майстром слова. Нині чимало істориків літератури вважають, що, поруч із Данте, Якопоне да Тоді є найвидатнішим представником середньовічної італійської літератури.
Серед різних творів Якопоне найвідомішою є всесвітньо відомий нині Stabat Mater Dolorosa. Перекладений численними мовами, цей спів виконується по католицьких храмах донині. Mater Dolorosa — «Матір зболена», Скорботна, Страждальна — це титул, яким ми величаємо Богородицю, прагнучи виразити наше співстраждання з Її скорботами.
Страждальна Матір
Страждальна Матір — це мотив, який часто використовується в образотворчому мистецтві, особливо у камерних творах, пов’язаних із так званим devotio moderna. Метою тієї «нової» побожності було викликати співчуття молільника до стражденного Христа чи Його Матері. У мистецтві таке мислення принесло плід у низці побожних зображень, які не ілюструють біблійних сцен буквально, але посилаються на Євангеліє (насамперед на Страсті).
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2019/03/5-pieta-700x600.jpeg)
Прикладом може бути П’єта — сцена, коли Марія тримає на колінах тіло замученого Сина, зняте з хреста. Попри брак цієї сцени в євангельських описах, вона вельми правдоподібна: бо ж тяжко припустити, що Матері не дозволили або Вона не хотіла попрощатися з Сином після Його смерті.
В одному з храмів Гоенфельда (Німеччина) можна побачити зображення, яке є поєднанням Зняття з хреста і П’єти. Однак у самому творі можна помітити алюзії до багатьох інших зображень цих сцен: з одного боку, бачимо меч, який прошиває серце Матері, а з другого боку — Вона дивиться вгору, так немовби постійно вдивляється в Сина, який перебуває на хресті.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/hohenfild.jpg)
Читайте також:
Коронка до Семи скорбот, якої хотіла сама Діва Марія
«Муж болів»
Цей тип представлення стражденної Богородиці однозначно випливає з євангельської розповіді про Її товаришування Синові під час Його Страстей на хресті. Одним із найкрасивіших і водночас найбільш експресивних мистецьких творів цієї тематики є образ Рогіра ван дер Вейдена.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/Rogir.jpg)
Від Середньовіччя й аж по сучасність постав шерег образів, що показують Марію і Йоана під хрестом. Із цієї пари виділено постать Марії — нерідко зображували погруддя Богородиці з руками, складеними в молитовному жесті. Дуже часто такі зображення укладано в диптихи, поєднуючи образ Скорботної Богородиці з зображенням Христа як Мужа болів — як це бачимо, наприклад, в Альбрехта Баутса.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/bouts-700x440.jpg)
Цікавим прикладом зміни цього образотворчого представлення є образ Скорботної Богородиці пензля Ель Греко чи Тиціана. Тут жінки виглядають елегантними аристократками, чий біль потаємний, хоча й не менш виразний.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/el-greco.jpg)
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/tician.jpg)
Меч прошиває душу
В мистецтві важливим елементом, що показує страждання Марії, був меч, який пробиває — згідно зі словами Симеона — Її душу. Мірою розвитку побожних медитацій один меч перетворився у сім мечів, таких як на прекрасній статуї в Саламанці.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/09/salamanka.jpg)
Що вони таке — ці сім мечів, які пробивають серце Матері, показує образ Адріана Ізенбрандта. Там на сценах, що оточують Скорботну Матір Божу, ми бачимо: жертвування Богородиці, втечу до Єгипту, віднайдення Ісуса в Храмі, Хресну Дорогу, зняття з хреста і покладення до гробу. Кожна з цих сцен скеровує віруючих до побожних роздумів над Страстями та до співчуття Матері й Синові.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2020/09/web-saint-september-15-our-lady-of-sorrows-lawrence-op-cc.jpg)
Переклад CREDO за: Юліуш Галковський, Aleteia