Кожен, хто вивчає Святе Письмо, знає, що як у Старому, так і у Новому Завіті зустрічаються певні числа.
Наприклад, є дванадцять колін Ізраїлевих і дванадцять апостолів. На сьомий день сотворення світу Бог відпочивав, як пише Книга Буття, і не можна забувати про сім дарів Святого Духа, що згадуються у Посланні до коринтян.
Яка історія стоїть за всіма цими числами? Чому вони з’являються знову й знову? Чи означають вони щось більше для нас, католиків?
Практика тлумачення чисел — це не щось унікальне для релігійної історії. Різні культури з самого початку цивілізації надавали числам великого значення. Однак числа, що містяться у Святому Письмі, за століття набули містичного символізму.
Присвоєння значень біблійним числам — давня практика, відома як «гематрія»: грецький термін, що означає «обчислення». Вона заснована на числах, які присвоюються кожній літері єврейського алфавіту. Таким чином, гематрія — це обчислення тих літер, які утворюють слова чи фрази. Через присвоєння слову чи фразі числового значення робиться висновок, що два слова з однаковим числовим значенням мають певне значення одне для одного, або для самого числа. Отже, числа відіграють ключову роль у розумінні ролі Бога у Всесвіті.
Наприклад, число 40 використовується як у Старому, так і в Новому Завіті. Ной перебував на воді під час Великого потопу 40 днів і 40 ночей, Мойсей та ізраїльтяни провели 40 років у пустелі, а сатана спокушав Ісуса 40 днів. Юдейська традиція свідчить, що число 40 символізує перехідний час, коли відбувається надзвичайна подія.
А що на це Отці Церкви?
Близько ІІ століття Отці Церкви — ті, хто роз’яснював або передавав християнську доктрину — були добре знайомі з цією традицією. Однак вони засуджували використання чисел як щось таке, що має магічне значення. Натомість, вони вчили, що числа, знайдені у Святому Письмі, були сповнені містичного значення, яке можна було би витлумачити глибше.
Наприклад, святий Августин у своєму листі до Тихонія Африканського, писав: «Якби Тихоній сказав, що ці містичні правила вказують на деякі таємні схованки закону, замість того, щоб казати, що вони розкривають усі таємниці закону, тоді він сказав би правду».
Крім того, приблизно в ці перші століття християнства формувалися офіційні ритуали, пов’язані з публічним богослужінням і відправою Меси. Постає питання: чи є для католиків певний числовий символізм у жертві Меси чи у деяких молитвах? Відповідь — так.
Наприклад, як католики, ми тричі повторюємо слова покаяння — Kyrie eleison, Christe eleison, Kyrie eleison — і Agnus Dei, або «Агнець Божий». У нас є певна кількість Мес, які відправляються за померлих. Латинське слово «novena» — це корінь для наших новенн, або дев’ятниць. Вважається, що ці дев’ять днів молитов базуються на часі, проведеному Марією з учнями у горниці перед зішестям Святого Духа у день П’ятдесятниці.
Зрештою, якщо хтось хоче помолитися 54-денну Помпейську новенну, то в кінцевому підсумку він помолиться шість повних новенн: перші три — прохальні, другі три — подячні.
Коротко кажучи, коли йдеться про числа у Святому Письмі та в католицькій Традиції, ніщо не буває випадково.
Переклад CREDO за: Едді О’Нілл, Simply Catholic