Роздуми

Три роки болю. Три роки віри

25 Лютого 2025, 12:39 101

Віра й далі спасає нас — передусім віра в те, що ми стоїмо на стороні добра.

Про це пише Мирослав Маринович у своєму блозі на сайті УКУ.

 

 

Як усе-таки добре, що людина не знає майбутнього! Бо якби в березні 2022 року, коли ми вже повною мірою усвідомили масштаб загрози, нам сказали, що цей жах триватиме щонайменше три роки — багато хто, можливо, психологічно зламався б. А так діяла віра, і вона, як відомо з Євангелія, є засадничою передумовою чуда: «Віра твоя спасла тебе» (Мт 9,22). І чудо сталося: Україна вистояла. Сьогодні ми й далі не знаємо, коли і як та війна скінчиться. Проте віра й далі спасає нас — передусім віра в те, що ми стоїмо на стороні добра. І віра в те, що відверте й цинічне кремлівське зло, яке зруйнувало життя стількох українських сімей і перетворило на руїну пів країни, — не встоїться і западеться під тягарем своїх злочинів.

Про ці три роки повномасштабної війни можна говорити по-різному — залежно від того, крізь які окуляри дивимось: рожеві чи тьмяні. Бо події цього часу можна вишикувати як у лінію нашої гіпотетичної перемоги, так і в лінію нашої гіпотетичної поразки. Тому «з журбою радість обнялась» (Олександр Олесь). 

Лінія мого оптимізму є сильнішою, оскільки мій вік полегшує мені оцінку подій у перспективі історичного часу. І я бачу невпинне крещендо нашого національного духу. Вправному кінооператорові під силу було би зняти в режимі прискореної зйомки оту феєричну картину, як ніжна і на позір квола бадилинка підриває товстий шар асфальту і пробивається до сонця.

Так і з Україною, яка невпинно стає суб’єктом своєї долі і привчає світ не додавати артикль «the» до назви «Ukraine».

Усе це стало можливим лише тому, що, попри нашу ворохобність, Україна за ці три роки війни зуміла стати «подібним до моноліту організмом, себто тілом, оживленим одним духом» (митрополит Андрей Шептицький). І цим увиразнила свою національну і державну суб’єктність.

Швидкість цього преображення в історичному вимірі часу була надзвичайною, отож не дивно, що — як підкреслює Ініціативна група «Першого грудня» — «до державної суб’єктності України виявилась неготовою не лише Росія, а й деякі наші західні сусіди в Європі. Цю суб’єктність вони іноді сприймають як надмірні претензії або й як загрозу для їхніх інтересів — економічних, політичних, історичних». Проте величезний цивілізаційний ривок України є очевидним; а тому хай ніхто не сміє сказати, що жертва, яку сплачує сьогодні наш народ, є даремною.

Кожен біль і кожна сльоза мають високий сенс, бо всі вони разом складаються для України в одну незамінну перепустку в майбутнє. 

Проте за цей час увиразнились також наші численні слабинки. Знову чисте полотно високої духовності почали щораз більше бруднити кричущі факти суспільної аморальності й безчестя. Ми ніби забули, що, за вже процитованим Шептицьким, отой наш державний організм може бути «подібним до моноліту» лише за умови, що буде водночас «не тільки матеріяльним, а й моральним тілом». Інакше кажучи, наша національна (державна) суб’єктність буде можливою лише в тому разі, якщо вона спиратиметься на суб’єктність моральну. 

Є й інші слабинки. Хибує керівництво країни, яке фактично ігнорує і без цього слабкі інституції та ухвалює рішення замкнутою групою людей. Сутнісного діалогу між владою і суспільством сьогодні майже нема. Хибує й суспільство, в якому щораз більше клекотить магма бунту, оскільки воно не вміє розрізняти опонентів і ворогів. Тому й привид блукає Україною — привид «чорних рад».

Якщо перша половина триріччя війни була апофеозом жертовності, самовідданості, взаємної підтримки та довіри, то друга половина позначилась психологічним вигорянням, обачністю, недовірою та егоїстичністю. Щораз частіше головним завданням стає зберегти власне життя — навіть інколи ціною ганьби і зради.

Втім, оці «американські гірки» — від надії до відчаю, а тоді навпаки — не є чимсь несподіваним в історії України.

Бо її розвиток іде не прямою лінією, а пульсує синусоїдою — точніше, пилоподібною кривою: стрімкий злет змінюється поступовим вигорянням аж до нового злету. Проте щоразу ми вчимося, і ті злети стають вищими, а спади — меншими. Українські Майдани це прекрасно проілюстрували.

Тому прискорена зйомка засвідчила б, як невпинно, пелюстка за пелюсткою, квітка України розкривається і заворожує погляд. Поки що рано говорити, що вона заворожує своєю красою: для цього Україні треба пережити подальші духовні преображення. Проте вона вже заворожує світ самопожертвою своїх воїнів, волонтерів, медиків, рятувальників, капеланів, підприємців та інших самовідданих людей. І ці три роки стали славою України, яку, я певен, щасливі були б побачити мої табірні побратими, загиблі в ув’язненні.

Чимало оглядачів називають 2025 рік вирішальним для долі України (якщо не всього світу). А якщо це так, то хай стануть для нас вчасною пересторогою слова Івана Франка: «Бо приходить велика доба, і горе нам, горе нашій нації, коли велика доба застане нас малими і неприготованими!»

Мирослав Маринович, правозахисник, публіцист, політв’язень радянської доби, один з основоположників Української Гельсінської групи, президент Інституту релігії та суспільства УКУ.

 

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook
Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: