Як католики ми знаємо, що є один-єдиний гріх, який називають «непростимим» — гріх проти Святого Духа. Це відкривається нам у Святому Письмі як частина Божественного Об’явлення. У Євангелії від Марка Ісус каже: «Але хто хулу вирече супроти Святого Духа, — тому повіки не проститься: той підпаде під гріх довічний» (Мк 3, 29).
Хула на Святого Духа — це непростимий гріх, вічний гріх, який не буде пробачений Богом, бо він має на увазі свідоме і вільне рішення відкинути Божу любов, милосердя і благодаті, які Він бажає нам дати. Це гріх наполегливого заперечення дії Святого Духа. Католики розуміють, що коли ми з розкаяним серцем отримуємо прощення гріхів у Таїнстві Покаяння і Примирення, сповідуючи легкі й тяжкі гріхи священнику, ми отримуємо прощення від Христа, головного служителя Таїнства.
Коли ми відмовляємося прийняти прощення Святого Духа, це відбувається з повним знанням і аж ніяк не випадково. Тоді ми не віримо у те, що Бог відкрив нам у Святому Письмі. Христос встановив Таїнство Покаяння, про що ми читаємо у Євангелії від Йоана:
«І ще раз Ісус їм каже: “Мир вам! Як мене послав Отець, так я посилаю вас”. Це промовивши, дихнув на них і каже їм: “Прийміть Духа Святого! Кому відпустите гріхи — відпустяться їм, кому ж затримаєте — затримаються”» (Йн 20, 21-23).
Про це написано й у Євангелії від Матея: «Істинно кажу вам: Усе, що ви зв’яжете на землі, буде зв’язане на небі, і все, що розв’яжете на землі, буде розв’язане на небі» (Мт 18, 18).
Ми покликані бути подібними до Петра після того, як він тричі зрікся Христа, і знову спрямувати свої уми і серця до Нього у покаянні. Юда впав у безнадію та розпач, він не міг змусити себе прийняти любов і милість Божу, які чекали б на нього, якби він лише шукав прощення. Ісус каже у Євангелії від Матея: «Син Чоловічий іде, як написано про нього, та горе тому чоловікові, що зрадить Сина Чоловічого! Ліпше було б тому чоловікові не народитись!» (Мт 26, 24).
Дуже важливо розуміти значення гріха проти Святого Духа, щоб знати, як його уникнути. Ми не повинні чіплятися за свої гріхи, протистоячи переконливій силі Духа.
Ось як можна уникнути непростимого гріха
1.Поглиблювати стосунки зі Святим Духом, заглиблюючись у Святе Письмо і дозволяючи Слову вливатися у нашу душу. Ми не повинні читати біблійний текст так, як читаємо художній роман; ми маємо розмірковувати й медитувати, вибираючи вірші, щоб дати Богові можливість говорити з нами у тиші нашого серця.
2.Приймати спонукання Святого Духа, коли Він веде нас у нашій духовній подорожі до вічного життя з Богом на небі. Нам була дана свобода волі: або прийняти, або відкинути Божественну допомогу, тобто те, що завжди спонукатиме нас слідувати Його святій волі.
3.Оберігати наші серця і уми від слів чи дій, які можуть образити Святого Духа. Слід намагатися уникати будь-якої зневаги чи неповаги до Третьої Особи Трійці.
4.Принаймні раз на місяць приступати до Таїнства Покаяння і Примирення. Згідно з Кодексом канонічного права, католики, що досягли свідомого віку, повинні принаймні раз на рік сповідатися, щоб визнати свої тяжкі гріхи. Але ті з нас, хто ходить на Месу щонеділі чи щодня, бажаючи прийняти Святе Причастя, повинні сповідатися щоразу, коли усвідомлюють, що вчинили тяжкий гріх. Святий Павло писав: «Тому хто буде їсти хліб або пити чашу Господню недостойно, буде винний за тіло і кров Господню. Хай, отже, кожний випробує себе самого і тоді їсть цей хліб і п’є цю чашу. Бо той, хто їсть і п’є, не розрізняючи Господнього тіла, суд собі їсть і п’є» (1Кор 11, 27-29).
Постійно перебуваючи у стані освячувальної благодаті, ми зберігаємо близькість з Богом і досягаємо більшого усвідомлення зла гріха, а отже — прагнемо не ображати Його. Дари Святого Духа процвітають у нас, даючи плоди, які допомагають будувати Містичне Тіло Христове.
Молімося за наших братів і сестер у Христі, які вчинили гріх проти Святого Духа, щоб вони навернулися серцем і повірили в любов, милосердя та благодаті, які Бог може запропонувати їм, якщо вони тільки віритимуть у силу Божого прощення.
Переклад CREDO за: Крістіна М. Соррентіно, Catholic Exchange