Книжка «Про наслідування Христа», авторство якої часто приписують Томі Кемпійському, призначена для виховання монахів. Однак і мирянам вона допомагає іти шляхом святості, що підтвердилося в житті св. Терези з Лізьє.
Ця книжечка допомогла тисячам людей, також і великим святим. Вона була укладена для монахів і ченців у XV столітті; але її зміст не втратив актуальності й надалі приносить духовні плоди.
Хто такий Тома Кемпійський?
Син ремісника, він звався Томасом Гемеркеном. Народився в Кемпені, що на північний захід від Кельна, в Німеччині. Його брат Йоган, дорісши до віку 12 років, був висланий на навчання до Денвера в Голландії. Незабаром виявилося, що там він вступив до августіанців. Натомість сам Тома вступив до мирянського Братства спільного життя.
Він навчився копіювати рукописи, а пізніше й сам став монахом. Написав кілька творів про християнську побожність і духовність. Найвідомішим твором, що пов’язується з його ім’ям, є трактат «Про наслідування Христа» (якого він, однак, був радше не автором, а упорядником).
Священницькі свячення прийняв 1413 року, а 1429 року став абатом у монастирі Аґнетенберг, у Віндесгаймі, де перебував також його брат.
Окрім того, що Тома Гемеркен був копіїстом і створив чотири рукописні примірники Біблії, відомо також, що він переписував аскетичні вправи і займався вихованням новіціїв та молоді.
Перше загальнодоступне видання «Наслідування» походить із 1473 року. Трактат вийшов через два роки після смерті Томи Кемпійського.
Свята Тереза і наслідування Христа
В «Історії однієї душі» Тереза з Лізьє пише:
«Тривалий час я живилася дрібним зерном, прихованим у ‘Наслідуванні’. То була єдина книжка, яка мені допомогла, бо я тоді ще не відкрила скарбів, уміщених в Євангелії. Я знала напам’ять майже всі розділи мого улюбленого ‘Наслідування’, і ця книжечка ніколи мене не полишала. Влітку я носила її в кишені, а взимку — у плащі; це вже стало звичкою. У моєї тітки всі премило розважалися, а розгортаючи її навздогад, загадували мені продекламувати розділ, який мали перед очима».
Деякі фрагменти
Оскільки Терезка знала цей твір напам’ять, ми виписали кілька його уривків — із різних його частин. Ось слова, які започаткували розвиток святої кармелітки.
1.Відвернення серця від того, що видиме
Постійно пам’ятай приказку, що око не надивиться огляданням, ані ухо не наслухається слуханням (Проп 1,8).
Тому старайся відірвати своє серце від речей видимих, а звертайся до невидимих дібр.
Бо ті люди, що піддаються своїм змислам, поганять свою совість і тратять ласку Божу.
(Книга 1, розділ 1, 4)
2.Не нарікай
На цьому світі Христос також зазнав від людей зневаги, і в найтяжчу хвилю серед наруги знайомі та приятелі відреклися Його.
Христос хотів терпіти муки і зневаги, а ти смієш ще нарікати на щось?
(Книга 2, розділ 1, 5)
3.Любов не спить
Любов не засинає і навіть у сні не задрімає.
Вона в утомі не знемагається, утискові не дається пригнічувати себе, зі страху не бентежиться, а вибухає невпинним полум’ям і палаючим смолоскипом безпечно пробивається вгору.
Хто любить, той знає вагу цього слова.
Бо голосним кличем у вухах Божих є вже саме гаряче бажання душі, яка мовить: «Мій Боже, моя любове! Ти увесь мій, і я вся Твоя».
(Книга 3, розділ 5, 5)
Переклад CREDO за: Моніка Муньос, Aleteia
Цитати за перекладом: д‑р Йосиф Боцян. Львів, Свічадо 2017