Питання-відповідь

Як Католицька Церква ставиться до апокрифів?

02 Листопада 2015, 10:59 1260
апокриф

Запитання: Як Католицька Церква ставиться до апокрифів?

Відповідь: Слово «апокриф» означає «прихований, сокровенний, таємний». Цим терміном в історії літератури позначається текст, який приписується певному автору, але при цьому справжнє авторство невідоме.

У Церкві апокрифами називалися книги, не призначені для публічного літургійного читання, на відміну від канонічних. Донині збереглося саме це значення терміну «апокриф», що позначає книги, які не належать до канонічних. Святий Єронім називав апокрифами книги, які не є канонічними для юдеїв.

До апокрифів можна зарахувати книги невідомих авторів, які в заголовку або в змісті мають деяку схожість із книгами Святого Письма, але Католицька Церква не визнає їхнього авторитету канонічним. Існують апокрифи Старого і Нового Завіту. До Старого або Нового Завіту вони належать не відповідно до дати написання, а згідно зі змістом.

Апокрифи складали з різними цілями. Деякі новозавітні апокрифи постали задля поширення брехливих єретичних навчань, які приписувалися авторитетному автору. Інші апокрифи склали благочестиві віряни, які — щоб заповнити деякі «прогалини» канонічних писань — винаходили, а іноді й передавали з вуст у вуста різні повір’я про життя Господа, Пресвятої Богородиці, апостолів і так далі. Нерідко ці повір’я вкрай інфантильні, фантастичні й навіть викликають усмішку.

Церковний уряд зазвичай негативно ставився до поширення апокрифів й іноді навіть забороняв їх читати. Це призвело до втрати багатьох із цих текстів, але все ж значна частина з них збереглася.

Апокрифи допомагають ознайомитися з різними релігійними течіями, доктринами і помилками, що існували серед вірних та в різних сектах перших століть. Вони також показують просту, народну віру, пояснюють багато творів мистецтва та християнської літератури. Не все в апокрифах вигадка, в них є і справжні, гідні поваги думки, і часто апокрифи навіть перевершують канонічні писання за художніми якостями. До апокрифічних Євангелій належать, наприклад, так зване Євангеліє від євреїв і Євангеліє від назореїв; Євангеліє від евіонітов; Протоєвангеліє від Якова; Євангеліє від Томи; Євангеліє від Никодима; історія Йосипа-теслі. Найвідомішим старозавітним апокрифом є Книга Еноха, в якій міститься звід юдейських релігійних учень часів Ісуса Христа.

Божественне одкровення, те, що Бог побажав повідомити людині, закінчилося зі смертю останнього апостола. Апостоли були безпосередніми свідками та очевидцями вчення Христа. Смерть останнього з апостолів-очевидців настала близько 100-го року нашої ери або трохи пізніше. Усі книги Нового Завіту були написані не пізніше другої половини І століття.

Уже в ІІ столітті, коли всюди розросталися єресі, особливо гностична, для того щоб розпізнати справжнє тлумачення Божественного одкровення, Отці Церкви використовували критерій Передання, тобто зверталися до способу життя, сприйняття і проповіді Євангелія, що передують текстам Нового Завіту. Для цього вони звернулися до досвіду Церков, заснованих апостолами, до їхнього способу тлумачення Євангелія. Незважаючи на те, що ці Церкви були розсіяні по всьому світу, між ними існувала надзвичайна згода. Таким чином, із писань, що поширювалися в ті часи, були вибрані тільки ті, які вважалися богонатхненними згідно з цим критерієм.

Наприкінці ІІ століття єпископ Антіохії Серапіон, згадуючи «апокрифічне євангеліє від Петра», так описує процес розпізнавання справжніх текстів: «Ми, брати, приймаємо Петра й інших апостолів як самого Христа, але ми завбачливо відкидаємо писання, що мають його ім’я, знаючи, що не отримали їх від наших предстоятелів».

Джерело:  Радіо Ватикан
Переклад: Католицький оглядач

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: