Запрошення було адресовано в той час, коли війна в Сирії й надалі збирає жахливе жниво, християни та інші меншини переслідуються ісламською державою, а ісламофобія шириться по всій Європі та Сполучених Штатах.
Коли папа Франциск відвідає Каїр?Це питання ставлять багато людей у Ватикані, особливо тепер, коли Святіший Отець отримав офіційне запрошення від Великого імама Аль-Азхар під час переломної зустрічі 23 травня.
Імам, шейх Ахмед ель-Тайєб, найвищий авторитет у світі серед мусульман-сунітів, під час 25‑хвилинної розмови з папою Франциском запросив його відвідати Аль‑Азхар. Запрошення набуває особливого значення, враховуючи той факт, що 85 % мусульман у світі — це суніти, а богословський університет Аль‑Азхар, заснований 969 року, донині залишається найпрестижнішим центром богословського навчання сунітів. Щорічно зі стін університету виходять тисячі імамів усього світу.
Запрошення було адресовано в той час, коли війна в Сирії й надалі збирає жахливе жниво, християни та інші меншини переслідуються ісламською державою, а ісламофобія шириться всією Європою тав Сполучених Штатах. Тому можна трактувати цей жест як відкритість богословського центру в Аль‑Азхар на співпрацю зі Святим Престолом у питанні відновлення миру та поваги до прав людини в охопленому війною регіоні, а також відмову від використання релігії як виправдання для насильства і терористичних актів.
Щоби зрозуміти погляд на сунітів важливість зустрічі 23 травня та скероване запрошення, я вирішив поговорити з Омаром Аббудом, давнім другом Папи Франциска та директором міжрелігійного центру в Буенос-Айресі, який був запрошений разом із рабином Авраамом Скоркою супроводжувати Святішого Отця під час його паломництва у Святу Землю в травні 2014 року.
На думку Аббуда, неможливо переоцінити важливість цієї зустрічі. Він порівняв її з доленосною зустріччю султана Малік аль-Каміля зі св. Франциском Ассизьким під час хрестових походів. Він також зазначив, що «хоча контекст теперішніх часів відрізняється, але й надалі існує подібне напруження на релігійному ґрунті в тому ж таки географічному регіоні»; цим він провів паралель із зустріччю св. Франциска та султана Єгипту в 1219 році, яка стала протиставленням панівній тоді філософії війни й ненависті, що супроводжувала Хрестові походи.
Аргентинський директор міжрелігійного центру описав розмову як «найбільш важливу на сьогоднішній день зустріч папи Франциска з ісламським світом, тому що Аль‑Азхар це найважливіший богословський центр сунітів, а її ректор (шейх) — глибоко шанована людина не тільки в світі мусульман-сунітів, а й серед шиїтів. Його вплив на світову спільноту мусульман величезний, і кожне його слово дуже важливе в цьому середовищі».
Крім того, варто відзначити, що візит шейха Аль‑Азхар — це перша зустріч представника мусульманської духовної школи з главою Католицької Церкви. Ініціатором заходу став Франциск: він надіслав шейху Ахмед ель-Тайєбу письмове запрошення, яке було люб’язно прийнято. Їхня розмова висловлювала взаємне прагнення до «єдності понад конфліктами» і визначила «новий етап у відносинах між Аль-Азхар і Святим Престолом, тимчасово призупинених під час понтифікату Бенедикта XVI».
Хоча папа Йоан Павло II відвідав 23 мусульманських країни, зокрема університет Аль-Азхар, та зустрічався з шейхом Мухаммад Саїдом Тантавімом під час свого паломництва в Святу Землю 2000 року, на думку Омара Аббуда, саме Папа Франциск своїм підходом, словами, жестами й візитами до мусульманських країн, а також турботою про біженців та швидке завершення війни в Сирії значною мірою сприяє створенню нового рівня відносин між католиками та мусульманами.
Аббуд також згадує, що під час своїх численних поїздок до ісламських країн, у ході переговорів з мусульманськими сановниками він зустрівся з «великою повагою до Папи Франциска в усьому мусульманському світі». Він додає: «Я насмілюся сказати, що це найбільш улюблений і шанований Папа в історії мусульманського світу».
Крім того, Аббуд сказав: «Ми дуже добре знаємо, які перед нами стоять проблеми й труднощі, але настав час перейти від епохи аналізу до конкретних дій». За словами одного аргентинського друга Папи, найкращим полем для такої діяльності є освіта, тому що завдяки їй можна зустріти різні точки зору в атмосфері взаємної співпраці та без упередженості».
Омар Аббуд переконаний, що Папа Франциск прийме запрошення шейха відвідати шанований університет Аль-Азхар, і що ця подія стане позитивним імпульсом у напрямку взаємного співробітництва між християнами і мусульманами в майбутньому.
Джерард О’Коннел , Deon