Погляд

Цікавинки про сповідь. Коли з’явилися ґратки у сповідальниці?

07 Вересня 2018, 11:26 4305 КАІ

Про те, для чого потрібні ґратки у конфесіоналі, чи обов’язково цілувати стулу, чому священик приймає сповідь сидячи — на ці та інші запитання відповів єпископ Пьотр Ґреґер під час традиційної «зустрічі в катедрі».

Вже майже три роки єпископ-помічник Бєльсько-Живецької дієцезії разом із настоятелем кафедральної парафії пояснюють вірним таємниці й деталі церковної літургії. Цього разу запитання стосувалися Таїнства покути і примирення.

Конфесіонал, який ми знаємо нині, з’явився лише у XVI столітті. Раніше для сповідей Церква визначала спеціальне місце у храмах. Як зазначив єпископ, за 20 століть історії Церкви Таїнство Сповіді зазнало найменших змін з-посеред усіх семи таїнств.

Ієрарх підкреслив, що визнання гріхів від початку відбувалося в таємниці — «на вухо». «Покута, форма винагородження Богу й суспільству, могла бути публічною. Особливо якщо це стосувалося скоєння зла на громадському рівні. Однак саме визнання провин завжди було потаємним. Тут немає жодного відступу від давнього правила», — запевнив він. Так єпископ Пьотр прокоментував думки, які ставлять під сумнів існування Таїнства Сповіді у перші століття християнства.

Священик, який приймав сповіді, загалом приймав їх сидячи. «Ніколи не сповідали навстоячки. Це певний знак: уряду, влади. Той, хто має певну владу, сидить на певному визначеному йому місці», — уточнив єпископ. Перші сидіння для священиків-сповідників були створені за взірцем крісла судді в цивільному законодавстві.

Повеління Ісуса, виражене у словах: «Прийміть Святого Духа! Кому відпустите гріхи, відпуститься їм, а кому затримаєте, затримається» — за самою своєю суттю, стосувалося суддівської влади.

«Це пересувне крісло з перших переказів було у пресвітерії, найчастіше — між присунутим до стіни вівтарем та балясинами. Це свідчить про те, що хоча сповідь відбувалася в таємниці, однак люди могли бачити сам акт цієї сповіді», — додав єпископ і повторив, що звершення Таїнства Сповіді належить до самої суті Церкви.

Єпископ Пьотр згадав слова колишнього єпископа Люблінського Петра Калви, який прирівнював сповідальницю до вівтаря. «Якщо на вівтарі звершується перемінення сутності, силою Святого Духа, над матерією хліба і вина, то в таїнстві покути — ця переміна стосується людини, яка перетворюється з грішника у примиреного», — пояснив ієрарх, звертаючи увагу на те, які важливі слова вимовляє священик під час розрішення.

Перегородка між сповідником і каяником з’явилася як повеління у XVI столітті. Вона стала результатом старань св. Карла Борромео. Лише через 100 років у Римському ритуалі — одній з обрядових книг Римо-Католицької Церкви — з’явився запис, що сповідник має бути відділений «від жінок, які сповідаються», ґратками або перфорованою дощечкою. Далі, вже у XVII столітті, цю традицію збагатили єзуїти, запровадивши клячник із краткою. Натомість повні, окремо збудовані конфесіонали з’явилися аж у ХІХ столітті.

Єпископ Ґреґер відповів на запитання учасників зустрічі. Звернув увагу на вимогу дотримання таємниці при сповідуванні хворих по домівках або лікарнях. Також він запевнив, що ніколи не було обов’язку для пенітентів цілувати стулу після сповіді, ані обов’язку для священиків — стукати по конфесіоналу. «Цілування стули взялося з поваги до послуги священика-сповідника. Цей жест, подібно як і стукання на завершення сповіді, не належать до суті таїнства, хоч і закріпились у практиці», — зазначив він.

Також ієрарх процитував слова Йоана Павла ІІ, які він скерував 27 березня 1993 року до представників Апостольської пенітенціарії. Папа постулював право каяника вибирати спосіб, як йому сповідатися: обличчям в обличчя зі священиком або крізь ґратки конфесіоналу.

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com z-lib books