Ватикан

На Синоді про Амазонію обговорюватимуть свячення одружених чоловіків

18 Червня 2019, 14:51 1384

Конкретніше кажучи, йдеться про постулат висвячення шанованих індіанців, чоловіків старшого віку, які мають сім’ї. Це стосується ситуацій, коли охрещені, які мешкають у віддалених районах Амазонії, цілими роками не мають шансів приступити до таїнств.

Пропозиції нових і відважних шляхів Церкви в Амазонії містяться в робочому документі Спеціального синоду єпископів для Панамазонського регіону. Він відбудеться у Ватикані 6-27 жовтня ц.р. і матиме тему «Амазонія: нові шляхи для Церкви та інтегральної екології».

Представлений 17 червня 2019 р. у Ватикані «Instrumentum laboris» ставить на дискусію, наприклад, питання свячень для одружених чоловіків зрілого віку, а також більше цінування жіночих служінь.

Водночас він нагадує, що Церква має більше зробити своїми суспільні та екологічні питання і вслухатися в голос щоразу сильніше дискримінованих мешканців Амазонії.

 

Амазонія: поранена і спотворена краса

Документ обсягом у понад 60 сторінок нагадує, що Амазонський регіон — джерело життя не тільки для людей, які його населяють, але й для всіх землян. Він охоплює 40% поверхні всіх тропічних лісів. Багато уваги приділено нинішньому винищенню джунглів добувними фірмами, а також систематичному порушенню прав індіанців.

«Амазонія сьогодні — це поранена і деформована краса, місце болю і насильства», — написано в документі, що нагадує, як багато ми можемо навчитися від її мешканців, які тисячоліттями піклувалися про свій дім, дбаючи про землю, воду й ліси так, що зберегли їх для майбутніх поколінь.

«Нові шляхи євангелізації цієї землі треба будувати у діалозі з цією прадавньою мудрістю, в якій присутні зерна Слова», — вказує підготовчий документ Синоду. На території дев’яти держав Амазонського регіону налічується нині близько 130 т.зв. «вільних народів», які живуть на узбіччі суспільства й нечасто вступають із ним у контакт.

 

Брак таїнств і свячення одружених

Говорячи про життя Церкви, документ нагадує, що через брак священників мешканцям Амазонії «бракує таїнств». Відтак, замість залишати людей без Євхаристії, пропонується проаналізувати критерії стосовно підготовки людей, уповноважених її звершувати.

Тут постає тема свячень «viri probati» — «мужів випробуваних». Важливий душпастирський постулат — необхідність перейти від практики «Церкви, яку час від часу відвідують», до «Церкви, яка присутня і триває». Це алюзія до практики хрещення людей, які потім не раз довгі роки не бачать священника.

Також у цьому контексті з’являється постулат висвячування зрілих індіанців, що мають сім’ї.

 

 

Жінки і мученики

Багато уваги присвячено також необхідності належно оцінити служіння жінок, які в Церкві Амазонії нині виконують центральну роль.

Документ багато місця присвячує потребі підтримувати індіанців у боротьбі за їхні права. Нагадується про велику кількість мучеників, які загинули, захищаючи свої території. Тільки у Бразилії в 2003-2017 роках було вбито 1119 чоловік, які захищали Амазонський регіон і права його мешканців.

«Церква не може залишатися байдужою в цьому питанні. Зовсім навпаки, вона має підтримувати захисників прав людини і пам’ятати також своїх мучеників, серед яких, наприклад, є сестра Дороті Стенг», — каже документ.

 

Осягнути амазонську дійсність

Робочий документ Синоду про Амазоні становитиме вихідний пункт для синодальних дискусій. Він написаний іспанською мовою, складається з трьох частин, перша з яких говорить про дійсність Амазонії, друга — про інтегральну екологію, а третя — про виклики для Церкви в цьому регіоні.

Перша частина викладає тематику, яка дозволяє зрозуміти амазонську дійсність. Ідеться насамперед про життя, джерелом якого Амазонія є «прещедро», однак воно часто перебуває під загрозою і вимагає захисту від різних форм експлуатації. Наступна тема — територія, на якій співіснують «надзвичайна краса» і сили, що загрожують її знищити, — хоч не бракує і підстав для надії.

Третя тема — це час, сприйнятий як «час благодаті, інкультурації та міжкультурних зв’язків». Четверта тема стосується діалогу з народами Амазонії, у місійному розумінні цього діалогу. Йдеться про те, як дістатися до душпастирського навернення у сенсі Апостольського напоумлення Папи «Evangelii gaudium».

 

Екологічне навернення

Друга частина робочого документу стосується інтегральної екології та має на меті екологічне навернення у розумінні енцикліки «Laudato si’».

Тому в ньому представлено проблеми, пов’язані з цією темою, наприклад — руйнування, викликані експлуатацією; загрози для автохтонного населення та його захист; «складна проблема міграції», її причини й наслідки; зростання урбанізації; суспільні зміни, що зачіпають та ослаблюють сім’ю; «нищівна проблема корупції, справжнього структурного лиха сучасності»; проблема охорони здоров’я та «інтегральної освіти, сприйнятої як зустріч і навернення до інтегральної екології».

 

Нові шляхи євангелізації

Третя частина робочого документу стосується викликів і надій «профетичної Церкви в Амазонії, з обличчям амазонським і місійним, залученої в процеси інкультурації та міжкультурності; Церкви, яка живе вірою через інкультуровану літургію; Церкви, яка живе в індіанському баченні світу як у місцевих спільнотах, так й у відкритості на євангелізацію в містах; Церкви, відкритоїї на міжрелігійний діалог; Церкви, яка хоче користуватися засобами переказу в служінні інтегральній промоції людини та щораз більше прагне виконувати свою пророчу роль у суспільстві».

Мета документу — представити душпастирську ситуацію помісних Церков Амазонії та відкрити нові шляхи інтенсивнішої євангелізації, а водночас — роздуми над екологічною проблематикою, важливою для цього регіону, щоби промувати інтегральну екологію.

 

 

Хто бере участь у Синоді

Генеральний секретар Синоду єпископів сказав під час представлення робочого документа, до у зустрічі на тему Амазонії візьмуть участь, за посадами, всі ординарії всіх дев’яти церковних провінцій регіону, що розташовані в Болівії, Бразилії, Еквадорі, Перу, Колумбії, Венесуелі, Французькій Гвіані та Сурінамі; голови семи Конференцій єпископатів держав цього регіону (Антильський островів, Болівії, Бразилії, Колумбії, Еквадору, Перу та Венесуели); голови деяких відомств Римської курії, чиї компетенції пов’язані з життям Церкви в Амазонії; члени управління Панамазонської церковної мережі (REPAM) та Передсинодальної ради, які готували Синод.

Обраними членами Синоду будуть 15 монахів, чия душпастирська діяльність знана в Амазонії; їх визначить Союз генеральних настоятелів. Також за папським призначенням там буде 15% учасників (єпископів, священників і богопосвячених, компетентних у справах регіону).

 

Участь народів Амазонії

Крім того, у роботі Синоду братимуть участь експерти (духовенство і миряни), чиїм завданням стане співпраця зі спеціальними секретарями згромадження у редагуванні синодальних документів. Традиційно, будуть запрошені аудитори й аудиторки, які дадуть свідчення як «живий голос люду Божого в панамазонському регіоні», зокрема й представники народів Амазонії.

Будуть присутні делегати різних Церков та церковних спільнот, що діють в Амазонії, а також спеціальні представники інших релігій та різних інституцій. Це має створити «клімат екуменічного діалогу», підтримку міжрелігійного діалогу та обмін досвідом, що допоможе виробити спільні проекти, скеровані на справедливість і мир у регіоні.

Кардинал Балдіссері нагадав, що головним доповідачем Синоду Папа у травні ц.р. призначив кардинала Клаудіо Уммеса з Бразилії, який очолює REPAM, а двома спеціальними секретарями стали єпископ Давид Мартінес де Аґірре Ґінеа, Апостольський вікарій Пуерто Малдональдо в Перу, та о.Майкл Черні, заступник секретаря в секції з питань мігрантів та біженців у Дикастерії цілісного розвитку людини.

 

Нові служіння для мирян?

Спеціальне згромадження єпископів на тему Панамазонського регіону, на думку кардинала Балдіссері, стане душпастирськими роздумами, відкритими на різнорідність і слухання дійсності в усіх її культурних і церковних аспектах.

— Образ Церкви з Амазонським обличчям, відважної в пророчому проголошенні Євангелія на захисті сотвореного і тубільних народів — це горизонт, до якого ми йдемо під керівництвом Папи Франциска, щоб ділитися братерським досвідом спільноти, колегіальності й синодальності, — зазначив Генеральний секретар Синоду єпископів.

Його наступник єпископ Фабіо Фабене звернув увагу, що в передсинодальних консультаціях з’явилася пропозиція подумати над встановленням нових церковних служінь для мирян, також і для жінок.

Крім того, у зв’язку з нестачею духовенства в Амазонії, що — особливо в більш віддалених її регіонах — означає брак можливостей участі в Євхаристії, запропоновано посилити душпастирство покликань серед тубільців, так, щоби священники могли бути постійно присутні серед вірян, а не тільки, як досі, проїздом.

Переклад CREDO за: Aleteia

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: