Питання-відповідь

Як відрізнити справжній ланцюжок молитви від забобонного?

02 Квітня 2020, 15:50 7543

На перший погляд, молитовний ланцюжок — це звичайне прохання про молитву. Але буває, що в ньому криється «делікатний» шантаж або якась форма «торгівлі з Богом», а іноді ця форма ще й межує з магією.

Коли такі прохання, заклики до молитви відправляти далі, а коли проігнорувати, щоб не долучитися до магічних практик?

 

Молитовні ланцюжки в Церкві

Кілька місяців тому на лавці в храмі я знайшов маленький папірець. На ньому була написана молитва до св.°Юди з коментарем: для того, щоб молитва була дієвою, потрібно переписати її 25 разів і розповсюдити по 25 храмах. Інакше молитва за заступництвом святого не буде вислухана.

Нещодавно один із моїх знайомих отримав мейлом «інструкцію» щодо фатімських об’явлень: «Коли отримаєте це повідомлення, мопомоліться одне Радуйся Маріє і попросіть про особливу благодать. Вишліть наступним 12 католицьким друзям, які хочуть отримати благословення миру, справедливості та добробуту. Не переривайте цю новенну, дякую».

До інтернету потрапили й інші, відомі десятиліттями, «ланцюжки молитви» з іменами святих, наприклад, св.Антонія, св.Рити і навіть копія листа, нібито знайденого в Господньому гробі в Єрусалимі. Це не означає, що такі «молитви» перестали розповсюджувати традиційним шляхом — хоча, як хтось зауважив, у зв’язку з новими технічними можливостями збільшилася кількість копій, необхідних для їхньої «ефективності»: наприклад, раніше треба було переписати 10 разів і розіслати, а зараз — поширити вже 25 разів.

Усе це дуже схоже на давно відомі світські «листи щастя», після розповсюдження яких у вказаній кількості мала настати гарантована радісна подія (найчастіше — поява великої суми грошей). Якби отримувач перервав такий ланцюжок, на нього мали впасти численні нещастя: від зламаної ноги до зради коханої та навіть смерті.

 

Видима схожість

Минулого року один священник опублікував статтю з заголовком: «Ланцюжки молитви? Так, молюся і посилаю далі». Проте він мав на думці зовсім інше явище, а не наведене у прикладах вище. Він описував прохання про молитву в різних намірах, наприклад, за чиєсь здоров’я, які розсилають СМС-ми або через соцмережі. В них часто є приписка: «Перешліть далі».

Але — як звернув увагу цей священник — зміст цих слів діаметрально протилежний тим, зі світського ланцюжка. Хоча, на перший погляд, його механізм і мета здаються схожими: йдеться про те, щоб повідомлення досягло якомога більшої аудиторії. Насправді ж схожість дуже поверхова, а наміри ініціаторів і тих, хто поширює ці повідомлення, кардинально відрізняються.

У випадках, описаних тим священником, маємо справу зі звичайними проханнями про молитву, що мають за мету створити своєрідний «ланцюжок людей доброї волі», які просто хочуть долучитися до групи тих, хто вже молиться, пам’ятаючи про слова Ісуса: «…поправді кажу вам, що коли б двоє з вас на землі погодились про всяку річ, то коли вони будуть просити за неї, станеться їм від Мого Отця, що на небі! Бо де двоє чи троє в Ім’я Моє зібрані, там Я серед них» (Мт 18, 19-20).

Я сам часто реагую на такі прохання, не тільки долучившись до молитви у вказаному намірі, а і якимось чином даю знати, що відповів на прохання позитивно (хоч би «+» на ФБ) і поширюю далі.

 

Торгівля і погрози

Приклади «ланцюжків», наведені на початку, стосуються зовсім іншої сфери — магічного мислення. Вони також належать до принципу «батога і пряника». З одного боку, вас спокушають винагородою, а з іншого — лякають покаранням тих, хто не сприймає їх серйозно і не виконає вимог, які містяться в цих повідомленнях. Можна легко помітити, що крім торгової пропозиції, ці послання містять елемент прихованого шантажу.

У книжці «Люди, демони, екзорцизми. Правда про світ окультизму» Джованні Батиста Проя присвятив багато уваги забобонним молитвам. Він стверджує що їхній перелік величезний і вказує, між іншим, на «ланцюжки молитви», описані на початку.

Проя звертає увагу на те, що вони містять описи «нещасть, які спіткали «неслухняних», що не послухалися вказівок», і коротко прокоментував: «Тотальний абсурд!» Він пояснив, що загалом прояв забобону — це молитва, в якій домінує мотив певної кількості повторень і її безперервність.

 

 

Магічне трактування релігії — велика проблема

Відомий теолог Ґжегож Стшельчик в одному зі своїх інтерв’ю зазначив, що ми в Церкві маємо велетенську проблему з магічним трактуванням різних релігійних практик, зокрема молитви.

«Майже кожну річ, яку Бог використовує для навернення, лукава людина може замінити на магічну практику, — сказав священник, наводячи приклад дев’яти перших п’ятниць місяця. — Так ми нейтралізовуємо заклик до навернення і створюємо ритуал, що має гарантувати нам спасіння».

До магічного мислення він також зарахував думку, що Бог діє або ні залежно від «техніки», яку використовуємо для молитви.

Катехизм Католицької Церкви не залишає сумнівів: у розділі, присвяченому першій заповіді Декалогу він пояснює, що «забобони є відхиленням від релігійного почуття і практик, які воно передбачає. Вони можуть також стосуватися культу, який ми віддаємо правдивому Богові, наприклад, коли приписується якесь магічне значення деяким практикам, навіть законним і необхідним» (ККЦ п.2111).

«Пов’язувати успішність молитов або сакраментальних знаків лише з їхнім матеріальним порядком, без внутрішніх настроїв, яких вони вимагають, — означає впасти в забобони» (ККЦ п.2111).

Саме так функціонують давно відомі (вони виникли задовго до появи інтернету) «молитовні ланцюжки», які не мають нічого спільного з проханнями про молитву в певному намірі, що їх переказують знайомим, а часом і незнайомим людям.

Переклад CREDO за матеріалами: о.Артур Стопка, Aleteia

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: