Сьоме блаженство, назване «найактивнішим, виразно діяльним», стало темою чергової загальної аудієнції Святішого Отця, що була проведена за посередництвом засобів телекомунікації.
Божий мир відрізняється від людського, й ми повинні навчитися їх розрізняти та шукати той мир, який нам приніс воскреслий Христос. Такими думками Папа Франциск поділився під час загальної аудієнції в середу, 15 квітня 2020р., присвятивши цю зустріч сьомому блаженству: «Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться». Святіший Отець висловив задоволення з того, що ці роздуми припали саме в теперішній літургійний період, адже «Христовий мир є плодом Його смерті та воскресіння», повідомляє Vatican News.
Дві ідеї миру
Святіший Отець зауважив: щоб зрозуміти це блаженство, необхідно насамперед з’ясувати, що означає слово «мир», яке може бути неправильно сприйнятим чи баналізованим. Треба належно зорієнтуватися між двома ідеями про мир, перша з яких — біблійна. У Біблії знаходимо «прекрасне» слово «shalòm», що виражає «достаток, процвітання, добробут». Коли по-єврейськи складається побажання «shalòm», то це є побажанням «прекрасного, повного, квітучого життя, але також життя в істині та справедливості, які сповняться у Месії, князеві миру».
«Є також інше значення, поширеніше, згідно з яким слово “мир” сприймається як своєрідний внутрішній спокій: я спокійний, я в мирі, таке відмінне розуміння… Це сучасна ідея, психологічна та суб’єктивніша. Зазвичай вважається, що мир — це спокій, гармонія, внутрішня рівновага. Це значення слова “мир” є неповним і не повинно абсолютизуватися, бо неспокій у житті може бути важливим моментом у зростанні, дуже часто сам Господь сіє в нас неспокій, щоб запросити на зустріч із Ним, щоби знайти Його. В цьому значенні — це важливий момент зростання, в той час, як внутрішній спокій може відповідати приспаному сумлінню, а не справжньому духовному викупленню», — мовив Папа, нагадуючи, що Господь не раз, немов «знак протиріччя», розворушує наші «фальшиві вбезпечення», щоби привести нас до спасіння. Тоді може здаватися, що ми втратили мир, але це Господь веде до свого миру.
Мир від Бога і мир від світу
В цьому контексті Наступник святого Петра вказав на те, що Господь розуміє свій мир по-іншому, ніж людський, адже мовив Ісус: «Мир залишаю вам, мій мир даю вам; не так, як світ дає, Я даю вам його». Якщо йдеться про «світський» мир, то можемо побачити, що військові конфлікти, війни зазвичай завершуються двома способами: або поразкою однією зі сторін, або мирними угодами.
«Ми не можемо не бажати і не молитися за те, щоб завжди ступали на цю другу дорогу, але мусимо взяти до уваги, що історія — це нескінченна серія мирних угод, спростованих подальшими війнами, або перенесенням цих самих війн у інші способи чи місця. Також і в наш час “поетапна” війна ведеться на різних театрах бойових дій та в різний спосіб. Мусимо, принаймні, підозрівати, що в рамках глобалізації, побудованої, насамперед, на економічних чи фінансових інтересах, “мир” деяких відповідає “війні” інших. І це не Христовий мир!» — наголосив Папа, посилаючись на слова святого Павла з Послання до ефесян: «Бо Він — наш мир, Він, що зробив із двох одне», зруйнувавши ворожнечу та здійснивши примирення. А вчинив це «Своїм тілом». Справді, «Він примирює всі речі та встановлює мир своєю кров’ю, пролитою на хресті».
Божі діти
Ким є, отже «миротворці»? За словами Святішого Отця, сьоме блаженство є найактивнішим, «виразно дієвим», а дієслово аналогічне тому, яке використано в першому рядку Біблії, де описано створення світу, — що вказує на «ініціативу та працьовитість». «Любов зі своєї природи креативна, любов завжди креативна… Божими дітьми названі ті, які опанували мистецтво миру та його практикують, які знають, що примирення немає без пожертвуваня свого життя, що мир треба шукати завжди і всюди. Завжди і всюди! Не забуваймо про це, саме так його потрібно шукати! Це не самостійна справа, що є плодом власних здібностей, але вияв благодаті, отриманої від Христа, який є нашим миром і який учинив нас Божими дітьми», — сказав Папа, підсумовуючи:
«Істинний shalòm та справжня внутрішня рівновага випливають із Христового миру, що походить із Його хреста та породжує нове життя, втілене в нескінченній шерезі винахідливих, креативних святих, які придумували завжди нові дороги для того, щоб любити, святих, які творили мир. Таке життя Божих дітей, які задля Христової крові шукають та віднаходять своїх братів і сестер, є справжнім щастям. Блаженні ті, які ступають цим шляхом».