Питання-відповідь

Чи існують інопланетяни? Що про це каже Церква?

18 Травня 2020, 16:55 410

Запитання: Яка думка Церкви щодо існування розумного життя на інших планетах? Якщо це можливо, то чи посилав Бог і туди свого Сина, щоб люди повірили?

На запитання відповідає Vatican News:

Чи сумісна з нашою вірою ідея про існування життя на інших планетах? Чи відповідає це твердженню про те, що людина займає центральне місце в Божому творінні? Ці питання вже давно цікавлять віруючих, а сучасні філософи і богослови намагаються дати на них відповідь. Процитуємо деяких із них.

Священник Атос Туркі, доцент філософії на Богословському факультеті Центральної Італії, пише: «Бог, в якого ми, християни, віримо, звісно має достатню силу, щоб не обмежуватися необхідним мінімумом»: достатньо подивитися на те, який великий Всесвіт. Бог створив не лише найнеобхідніше для виникнення життя, але й подбав про надзвичайну красу природи у її найменших проявах.

Людину вважають центром Всесвіту в силу особливостей її створення, її багатогранності: погляньмо на людський мозок, найпотужніший комп’ютер на світі, і на його здібність шукати сенс життя. Перед цією здібністю «матеріальне творіння, зірки, планети і все інше здаються просто смішними», — пише Туркі, пояснюючи, чому людина — центр Всесвіту: «Але ніщо з перерахованого не суперечить припущенню про те, що на інших планетах можуть існувати деякі форми розумного життя, тобто життя, яке можна порівняти з людським». Ця гіпотеза не «єретична»: в сотвореному світі «є місце для всіх, при чому, його дуже багато».

Католицький філософ пропонує подумати про причину, яка спонукала Христа воплотитися серед людей: «Давайте дотримуватися сказаного в Писанні: Син Божий, Ісус Христос, воплотився і ввійшов у людську історію тому, що людина згрішила, а Бог вирішив її спасти. Бог так полюбив світ, що послав свого Сина, щоб люди мали життя (Йн 3,16)». Таким чином, Втілення стало необхідним для людей, Бог вирішив втрутитися в певний момент історії, щоб повернути людину, яка могла загинути, до її участі, тобто до спілкування з Богом. Щодо «інопланетян», то «якби і ці живі істоти стикнулися з нашими проблемами, ніщо б не завадило Богові влаштувати щось подібне до Втілення». Інакше кажучи, «думка про те, що ми — єдині, унікальні розумні істоти, як і припущення, що є й інші розумні істоти, більше чи менше схожі на нас, — нічого не змінює в уявленні про Бога-Творця, оскільки Бог має широкий кругозір».

Італійський фізик, католик, викладач в університеті Бікокка, у своїй книжці «Чи ми одні у Всесвіті?» дає однозначну відповідь: немає жодних інопланетних істот. Натомість отець Хосе Ґабріель Фунес, відомий астроном-єзуїт і директор Ватиканської обсерваторії, гадає інакше: «На мою думку, така ймовірність існує. Як можна виключити можливість того, що життя розвивалося і в іншому місці? Якщо на Землі існує різноманітність творінь, значить, можуть існувати й інші створіння, зокрема і розумні, створені Богом. Це не суперечить нашій вірі, бо ми не можемо обмежувати творчу свободу Бога. Якщо ми, кажучи словами святого Франциска, вважатимемо земних створінь братами і сестрами, то чому не можна говорити про «позаземного» брата? В кожному разі, він був би частиною творіння». Фунес потім підтверджує ідею богослова Туркі про Втілення Ісуса Христа: «Скористаємося євангельським образом загубленої вівці. Пастир залишає дев’яносто дев’ять овець у вівчарні й іде шукати ту, яка загубилася. Уявімо собі, що в нашому Всесвіті є сто овець, які відповідають різним формам творіння. Ми, які належимо до людського роду, могли би бути якраз тією загубленою вівцею, грішниками, що потребують пастиря. Бог став людиною в Ісусі Христі, щоби спасти нас. Тому, якби навіть існували інші розумні створіння, не факт, що вони потребують відкуплення. Вони цілком можуть перебувати у цілковитій дружбі зі своїм Творцем».

Нагадаємо, що Церква висловилася щодо інопланетян ще у далекому 1277 році. Єпископ Паризький оголосив тоді єрессю твердження, що творча сила Бога обмежена лише Землею. До сьогодні у Ватикані часто відбуваються зустрічі астрономів та астрофізиків, присвячені гіпотезі про інопланетне життя. Католицькі видання також не гребують цією темою. Так нещодавно, в газеті «Аавеніре», яка вважається голосом Італійської Конференції єпископів, була опублікована стаття богослова Джузеппе Танзелли-Нітті під назвою «Космічне спасіння вже реальне, не потрібен жоден “інопланетний Христос”». Автор зауважує, що теми, пов’язані з космосом, заслуговують на увагу в нашу епоху, оскільки вони стосуються мислення сучасної людини і тому входять тепер в сферу євангелізації і катехизації. Теологія покликана роздумувати на цю тему «виважено і компетентно». Для цього, звісно, слід відділити науковий пошук від популярних і фантастичних уявлень про НЛО та інопланетян із фільмів звернутися до серйозних джерел. Але насамперед треба ставити «правильні запитання», зазначає Танзелла-Нітті, — запитання, які природничі науки ставлять перед богослов’ям. Цих, правильних, на думку богослова, запитань всього два. Перше — чи сумісна віра в Бога, Творця неба і землі, Єдиного в Трійці, який відкрив Себе в Ісусі Христі, з присутністю розумного життя в космосі? І друге — як співвідноситься життя в космосі з одкровенням Бога як джерела життя? Питання ж про те, чи є за межами Землі первородний гріх, чи міг Бог воплотитися, померти або не померти на хресті на інших планетах чи взагалі про присутність інопланетян на інших планетах, на думку Нітті, не суттєві і богослов’я не покликане на них відповідати. Чому? Тому що самі ці запитання містять в собі «упереджені відповіді», які можуть зумовити правильний хід думок з цієї тематики. Богослов’я не має достатньо даних, щоб відповідати на такі запитання. Ми не знаємо, яким має або не має бути домобудівництво одкровення Бога-Творця і спасіння щодо інопланетних розумних істот.

Але ця відсутність відповідей жодним чином не впливає на суть християнської віри. Одкровення, історія створення світу і спасіння знаходять свій зміст лише при зустрічі з певним адресатом. Як ми кажемо в Символі віри: «Заради нас, людей, і ради нашого спасіння». Бог універсальний і унікальний, і це без сумніву передбачає універсальність та унікальність історії космосу — в якому може зародитися життя і в якомусь іншому місці, — але це не передбачає унікальності історії одкровення та спасіння. Християнська віра не містить в собі будь-яких чітких суджень проти присутності в космосі життя, зокрема, розумного, але водночас, не можна вважати нерозумним, в усякому разі до тих пір, поки не буде інших фактів, твердження, що людина унікальна і є єдиним розумним мешканцем Всесвіту.

Бог Єдиний в Трійці, про якого ми знаємо з єврейсько-християнського Одкровення, — негеоцентричний, ані антропоцентричний, пише далі Танзелла-Нітті. Бог — універсальний і трансцендентний, Він володіє творчою всемогутністю, яке охоплює все суще. Так універсальні — існування батьківства та синівства, розуміння якого пов’язано з процесом породження, спільним для всього живого. Універсальна концепція Любові-дару, Святого Духа як спілкування, альтруїзму та самопожертви, — все це універсальне для кожної свідомості. Втілення Слова також має цінність універсальну, а не місцеву. Його верховенство над ангелами може бути і вираженням  верховенства над усіма можливими створіннями. Йдеться про верховенство христоцентричне — хоча нам і не дано знати, як воно відбувається. Останнє слово на тему інопланетного життя — не за богослов’ям, а за природничими науками. Богослов’ю, як і всьому людству, залишається тільки почекати.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: