На переконання архієпископа Пальї, Президента Папської Академії «За життя», пандемія коронавірусу це сильний ляпас, який може бути дуже корисним на світу.
Про це та інше — в інтерв’ю архієпископа, яке представляє Vatican News.
Італійське видавництво «Dehoniane» нещодавно опублікувало книжку «Оберігати життя: етика і технології». Це збірка доповідей, виголошених під час семінару Папської Академії «За життя» у 2017р., що проходив під гаслом «Супроводжувати життя: нові відповідальності в еру технологій». Центральною тематикою книжки є глобальна біоетика та необхідність знайти етичні відповіді на нові запитання про народження, життя і смерть, зокрема сьогодні, у глобалізованому та гіпертехнологічному світі. Архієпископ Вінченцо Палья в розмові з журналістом Ватиканського Радіо пов’язав цей новий підхід із нинішньою пандемією Covid-19, яка, на його думку, є приводом замислитися.
Семінар 2017 року
Згадуючи семінар 2017 року, архієпископ Вінченцо зазначив: це була перша нагода, коли Папська Академія «За життя» зіткнулась із новими великими викликами, що їх викликали епохальні зміни нашого часу. У центрі тієї зустрічі була, власне, тема глобалізації та великих викликів, що з нею пов’язані: швидкого розвитку технологій та особливо тих технологій, які мають безпосередній вплив на людське життя й сім’ї. Саме тому стала відчутною необхідність переосмислити у ширшому ключі саме поняття «біоетика», що сягає своїми коренями 1970-х років.
«Ми збагнули, що коли говоримо сьогодні, як і вчора, про початок і кінець життя, — ми повинні враховувати всі вікові категорії, від дитинства до юності, від юності до зрілості. Потім маємо цілу тематику життя літніх людей, якість життя, яка не є однаковою на всіх широтах, взаємини між людьми і стосунки з навколишнім середовищем або навіть із технологією. Завдяки тому семінарові 2017 року, який потім чудово продовжився наступними роками на теми, що стосуються робототехніки та штучного інтелекту, ми переступили через те, що сьогодні називаємо великим рубежем “глобальної біоетики”», — додав архієпископ Палья.
Небезпека розвитку технологій
На запитання про те, чи сьогодні небезпека більша, ніж у минулому, що розвиток технології призведе до процесу дегуманізації, Президент Папської Академії «За життя» підкреслив: «Сьогодні є більший ризик, ніж учора. Власне, величезний розвиток технонаук і конвергентних технологій дозволяє радикально втручатися в життя людини. І в історії це стається вперше». За словами, архієпископа, цей стан ставить під сумнів також поняття «природності», — адже що може вважатися природним сьогодні, коли біотехнології можуть втручатись у геном та впливати як на народження людини, так і на її смерть?
Окремо слід приглянутись до проблем використання штучного інтелекту, зокрема до явища, яке називають «капіталізмом нагляду», тобто всіх тих процесів, пов’язаних із купівлею-продажем у мережі наших особистих даних. Як вважає архієпископ Палья, перед лицем цього стрімкого розвитку технологій, на жаль, зауважуємо низький розвиток етики та гуманізму, тому, сьогодні, як ніколи раніше, відчутною є потреба діалогу між наукою, технікою та гуманізмом, а також із релігією та вірою. Треба не дозволити применшити людину до рівня інструменту, але поставити її у центрі життя, політики, економіки, а також і технологій.
Біоетика й пандемія
Далі ватиканський журналіст попросив архієпископа поділитися думками про пандемію, яку ми ще й сьогодні переживаємо, адже вона є чудовим простором втілення перспективи «глобальної біоетики».
«Сьогодні з сумом констатуємо, що саме з причини безглуздя, з яким економіка й політика виключно для задоволення приватних інтересів знищили сотворений світ, пропонуючи недопустимі способи життя, — світ немовби збунтувався проти цієї нераціональної експлуатації з боку людини. У цьому сенсі пандемія — це трагедія, але водночас — надзвичайна можливість переосмислити розвиток, стосунки та сам сенс життя», — підкреслив архієпископ, нагадуючи, що людина є вразливою та слабкою. На його переконання, цей час випробування пандемією коронавірусу є для усіх нас сильним ляпасом, який може стати дуже корисним для світу, щоб ми не допустили інших трагедій на планеті.