Погляд

Одержимість. 7 найпоширеніших… байок

08 Листопада 2023, 15:35 3962

Чи може диявол із легкістю заволодіти кожним людським тілом? Чи явище одержимості поширене аж так сильно, як дехто про це говорить?

Згідно з теологічним визначенням, одержимість (posessio) є тоді, коли демон використовує людський мозок таким чином, щоб керувати тілом одержимого, а отже, змушує його говорити і робити те, за що ця людина не може бути відповідальною, а часто навіть не була би спроможна це вчинити. У крайніх випадках справа доходить до повного і сталого перехоплення контролю над тілом. Вустами одержимого тоді вже говорить не сама людина, а демон. Іншими словами, це присутність у людині чужої, розумної та зловорожої істоти.

Тема одержимості й пов’язаних із нею екзорцизмів викликає чималу зацікавленість у жадібних до сенсацій медіа — бо це оповито таємницею і щодо цих тем поширені різноманітні міфи та омани.

 

Байка 1: одержимі — серед нас, причому повсюди

Треба сказати відкрито, що явище одержимості це факт, навіть якщо деякі теологи і священники в неї не вірять. А з іншого боку, є перебільшення, яке полягає в тому, що одержимість бачать там, де її взагалі немає. Безсумнівно не потрібно впадати в надмірність як в одному, так і в другому підході. Йоан Павло ІІ у катехизі від 13 вересня 1986 р. сказав: «У певних випадках діяння злого духа може посунутися аж до заволодіння тілом людини; тоді ми говоримо про одержимість. Однак не завжди легко визначити те, що в таких випадках є наслідком дії надприродних сил».

Церква не підтримує і не може підтримувати тенденцію до поспішного приписування багатьом фактам безпосередньої дії демона.

Часто поведінка, приписувана впливові злого духа, може бути пояснена як прояв психічної патології. Межа між психотичними явищами і справжньою дією злих духів не завжди виразна і її буває тяжко визначити. Тому потрібно багато розважливості та обережності, щоб занадто легко не визнати проявом одержимості щось, що є тільки симптомом глибоких психічних розладів.

До священників, які виконують служіння екзорциста, дуже часто зголошуються люди, переконані, що вони або їхні близькі стали жертвами одержимості. У 99% випадків, однак, стверджується відсутність демонічного втручання. В такому разі зацікавлену особу відсилають до відповідних лікарів-спеціалістів (оскільки лікування психічних розладів чи хворобливої уяви не входить до компетенцій екзорциста). На психіатричне обстеження відправляють також людей, у яких виявлено якісь початкові симптоми одержимості. Йдеться про те, щоб екзорцист поспішно не почав відправляти обряд, перевищуючи свої компетенції коли пацієнт, наприклад, насправді хворіє на епілепсію, роздвоєння особистості, шизофренію, або ж зазнає якогось виду психозу. Тільки після такого обстеження модна шукати надприродні прояви, які би підтвердили доконечність звернення екзорцизму.

Дуже виразно про потребу розважливості й обережності говорять документи Католицької Церкви, наприклад, Катехизм: «Екзорцизм спрямований на те, щоб вигнати бісів або звільнити від бісівського впливу силою духовної влади, яку Ісус дав своїй Церкві. Зовсім іншим випадками є недуги, особливо психічні, лікування яких належить до сфери медицини. Тому важливо впевнитися (перед здійсненням екзорцизму), що йдеться про присутність лукавого, а не про хворобу» (ККЦ 1673).

Тому вельми дискусійним є, наприклад, використання екзорцизмів із діагностичною метою. Ця суперечлива практика, на жаль, і надалі часто наявна у деяких екзорцистів, що різко засуджує о. д‑р Яцек Прусак SJ, психолог і психотерапевт. Така практика полягає у вступній молитві екзорцизму, під час якої екзорцист перевіряє, чи проявляються симптоми, вказані в «Ритуалі» як ознаки одержимості. Отож фактично йдеться про провокування злого духа завчасним екзорцизмом проявити себе (що заборонено!), щоб отримати моральну певність, що маємо справу з випадком одержимості. Такий метод оцінки, чи це насправді одержимість, не повинен застосовуватися, бо це може зашкодити, коли його застосовують щодо психічно хворої людини, яка вважає себе одержимою. Служіння над нею обряду екзорцизму може навіть посилити її психотичні переживання. Тим часом же справжні одержимості, що вимагають застосування т. зв. «великого екзорцизму», трапляються дуже рідко. Частіше ми маємо справу з різними формами поневолення, які, однак, одержимістю не є!

 

Байка 2: світ демонізований повністю

В тому, як багато здорового глузду в позиції Церкви щодо одержимості, можна переконатися, приміром, порівнюючи принципи, викладені в Ритуалі, з «повним безладом», що практикується на п’ятдесятницьких зібраннях. Є такі пентакостальні спільноти, де вигнання демонів вважають найважливішою харизмою, а самозвані пастори вважають себе в цій царині «альфою і омегою». Як наслідок, приписуючи все підряд діянням демонів, вони силкуються виганяти з людей «демонів» усього, наприклад, «демона алергії» чи «демона синдрому дефіциту уваги».

Пастор Джон Вімбер свого часу стверджував, що для демона мати тіло — це як для нас мати автомобіль. Коли маєш авто, це дозволяє їздити містом. Деякі п’ятдесятники проголошують ще й такий дивний погляд, що демони входять у людські тіла через спеціальні «пропускні пункти», тобто визначені місця на тілі, такі як очі, рот, вуха чи геніталії, — а тому звільнитися від демона можна тільки тоді, коли молитва відбудеться над цим конкретним місцем.

Можна би довго писати про надмірності в практиках екзорцизму, які застосовуються у п’ятдесятників. Якщо комусь цікаво, пропоную почитати книжку Дерека Принса, який вважав, що злі духи втручаються фактично в усе, включно з поїданням м’ятних цукерок, залежністю від шоколаду чи страхом, що випічка пригорить. Дерек Принс жив у якомусь параноїдальному світі, майже повністю опанованому Сатаною, якого підтримує величезна, прекрасно організована армія його страхітливих слуг, готових знищити світ і людину. Християни-п’ятдесятники, відповідно до його бачення, були такими собі «партизанами», що діють на ворожій території, беручи участь у великій духовній війні.

 

Байка 3: екзорцизми — видовищні й разючі

Знання сучасної людини на тему одержимості та екзорцизмів у переважній більшості випадків походить, на жаль, із фільмів жахів. Безсумнівно, найвідомішим кінообразом у темі одержимості є «Екзорцист» Вільяма Фридкіна з 1973 року, де головну роль зіграв славетний актор Макс фон Зюдов.

Майже в кожному фільмі про екзорцизми жертви одержимості мають опухлі обличчя, землисті, спотворені гидкими гримасами. Тіло одержимого б’ється у конвульсіях і раптових спазмах, а з вуст сиплються блюзнірства.

З жанру горрор відомо, що коли демон заволодіває людиною, то він говорить грубим, ненатуральним голосом, гидко лається, сичить, біситься від самого вигляду свяченої води та витворяє різне нечуване. Злий дух вустами одержимого розмовляє різними мовами й особливо охоче демонструє свої знання арамейської — тобто рідної мови Ісуса. Також дух здатний навести будь-які відомості з життя екзорциста, а в нападі особливого біснування і безчинства він демонструє циркові номери, такі як вигинання тіла у позиції, неможливій з анатомічного погляду, підношення у повітря на висоту кількох метрів і безвладне зависання під стелею, ходіння по стінах, ну а передовсім — блювання чимось зеленим і подібним до горохового супу на вигляд; хоча це також можуть бути цвяхи, живі жаби та інша нечисть.

Справді, такого плану випадки описував у своїх книжках о. Габріель Аморт, давній ватиканський екзорцист. Ми не маємо права апріорі припускати, що він якийсь міфоман і фантазував заради того, щоби справити глибше враження або ж дієвіше налякати Сатаною. Найімовірніше, такі події справді були; але одержимість рідко виглядає саме так. Черпати знання і будувати переконання на підставі фільмів жахів точно не є чимсь розсудливим. У реальному житті справи зазвичай виглядають інакше. Екзорцизм — це не якийсь фокус-покус. Справжні екзорцизми найчастіше зовсім не видовищні, бо хоча такі «вражаючі» бувають, однак вони рідкісні.

Екзорцизм це передовсім літургійний обряд, під час якого найважливішим моментом є молитва, тоді як у фільмах ми бачимо священників-екзорцистів, які з безумним блиском в очах кричать на демона, розмахують хрестом, заливають усе підряд свяченою водою, ба навіть фізично борються з демоном. У зв’язку з цим постав дуже викривлений стереотип, ніби екзорцист — це якийсь навіжений фанатик.

 

Байка 4: демон може легко заволодіти будь-ким із нас

Якщо «Екзорцист» Фридкіна ще дотримувався якоїсь видимості достовірності, то наступні його сиквели щоразу більше втрачали контакт із реальністю. Фільми, що використовують мотив одержимості, ставали щораз більше епатажними у своїх спецефектах, а сценаристи, схоже, змагалися в абсурдності. Рекордне зібрання абсурдів проявилось у британському серіалі «Об’явлення» (Apparitions). Там, наприклад, можна побачити «одержимість» Матері Терези з Калькутти і доведення її до смерті; одержимості, звершувані душами ненароджених дітей; а також смерть молодого семінариста з гомосексуальними схильностями, який гине у гейській сауні від рук одержимого дияволом безпритульного чоловіка, що здирає з юнака шкіру. Далі було ще «цікавіше», дурниця дурницею поганяє.

В поп-культурі дуже характерною рисою, коли йдеться про представлення явища одержимості, є неймовірна легкість із якою демони здатні заволодіти тілом будь-якої людини і перейняти над нею контроль.

У серіалі «Надприродне» (Supernatural) одержимість є для демонів чимсь аж настільки простим, що вони можуть це влаштовувати без жодних проблем і з ким завгодно. Ну от просто собі так демон, у вигляді чорних клубів диму, проникає всередину чергового клієнта.

Самі екзорцизми у серіалі, звісно, не мають нічого спільного з особистим наверненням людини та міццю Христа. Вони полягають у механічному повторюванні відповідних формулок латиною, взятих із Римського ритуалу і трактованих суто магічним чином. Завдяки цьому можна навіть здійснити одночасний масовий екзорцизм численних одержимих, просто пускаючи запис «кодових слів» через радіовузол!

Своєю чергою, у фільмі «Полеглий» (Fallen) з’являється демон Азазель, який живе в людських тілах, переміщуючись від носія до носія за допомогою дотику. Вочевидь, можна просто стинати плечима над змістом таких фільмів… Ну бо який там зміст? Сценарист має право вигадати якнайбільш дивацький сценарій — але ми не зобов’язані (ба навіть зобов’язані не) сприймати серйозно все, що побачимо на екрані.

Однак є також фільми, розрекламовані як «на підставі реальних історій», де тему розглядають серйозніше. У фільмі «Ритуал», сценарій якого написаний за справжніми спогадами екзорциста, бачимо старого священника, якого грає Ентоні Гопкінс. Він довгі роки вів переможні битви з Сатаною, але достатньо було на мить засумніватися в Божій справедливості — і в його тіло вскочив паскудний демон Ваал.

Чи насправді вистачить хоч на хвилину завагатись у вірі, щоби демон перейняв контроль над людиною?

Одержимість — це не інфекційна хвороба, яку можна підхопити, а демон не може просто перескочити з одного тіла в інше, як тільки відчує ослаблення сили волі або сумнів якоїсь людини. Це — одна суцільна дурниця!

Одержимість збувається поступово, через почергові поневолення. Демонам зовсім не так легко це робити. Після того, як на світ прийшов Христос, який визволив нас з‑під влади Сатани, існування демонів це радше «тяжкий кусень хліба».

Вочевидь різні ситуації можуть наразити людину на небезпеку відкритися на демонічну дійсність, наслідки чого можуть виявитися сумними. Але одержимість є можливою зазвичай лише тоді, коли людина сама на це погодиться: чи то безпосереднім актом волі, чи способом свого життя. Загалом це результат практикування сатанізму або дотичності до окультизму (навіть якщо це «просто з цікавості»). Щоправда, деякі екзорцисти говорять про можливість одержимості й людини, яка сама в цьому не винна (наприклад, внаслідок накладеного на цю людину прокляття, спадкового прокляття чи гріха предків); однак погодитися з цим складно. В одному з інтерв’ю о. Анджей Грефкович, екзорцист Варшавсько-Празької дієцезії, сказав: одержимим може стати тільки той, хто сам цього хоче. Той, хто укладає пакт із дияволом. Навіть якби це був тільки якийсь умовний договір.

Насправді демон не має такої сили, щоб увійти, в кого сам захоче. Людина — це істота, яка має вільну волю. Святе Письмо чітко каже нам: якщо зі сторони людини такого дозволу немає, то Сатана чи інші злі духи насправді не можуть їй нічого поганого зробити.

Святий Павло написав цілком виразно, що нас ніщо не може відлучити від любові Христової: ні сили, ні влади, ні панування (див. Рим 8,38). Сатана щодо нас безсилий, якщо ми самі на нього не відкриємося і не допустимо його до себе. Це як із псом на ланцюгу. Він нас не покусає, якщо ми не підійдемо надто близько. Вочевидь ми можемо підійти на небезпечну відстань, не знаючи цього, наприклад, не усвідомлюючи небезпеки від гри у «викликання духів», захоплення астрологією та гороскопами, або від користування послугами ворожок. Випадки багатьох людей, які практикували магію чи окультизм, показують, до яких небезпечних наслідків призводять ці забави.

 

Байка 5: все підряд відчиняє двері до одержимості!

Деякі публіцисти, і частина екзорцистів теж, схильні на кожному кроці вбачати духовні загрози і потенційні причини одержимості. Велику роль у ширенні знання про духовні загрози відіграє о. Александр Посацкі, єзуїт, який безсумнівно має величезні знання і здатний бути вельми переконливим у своїх висновках. Особливо ж читання книжок про Гаррі Поттера деякі екзорцисти вважають «відкриванням дверей навстіж» для Сатани і ледь не декларацією «демоне, увійди до мене». Ба більше: одержимість загрожує також фанатам «Зоряних війн», дітям, які розглядають комікси про Покемонів або навіть дивляться мультики Діснея (які нібито пропагують сатанізм), а ще слухачам рок-музики, адептам різних мистецтв боротьби, людям, які займаються йогою, сповідникам абсурдної віри в гомеопатію і так далі і так далі.

Отець Міхал Ольшевський, екзорцист, сказав в одному з інтерв’ю, що він відмовився від занять із теквондо (здобувши вже в цьому бойовому мистецтві чорний пояс і кілька разів — титул віцечемпіона Польщі), бо усвідомив, що подальше практикування може його довести до входження у близькість із демонами. Складно полемізувати з його особистим досвідом, бо вочевидь є правдою те, що з цим національним спортом Кореї пов’язана чужа нам духовність, базована на східній філософії. Там говориться про енергії, рівновагу між інь і ян та про інші питання такого типу. Подібно і з йогою. Навіть Йоан Павло ІІ застерігав від таких занять йогою, які провадять до формування життя відповідно до чужої нам духовності.

Дуже здоровий підхід мав о. професор Валеріан Сломка. В його книжці «Медитую — отже, існую» можна знайти, зокрема, вельми цікаві роздуми про можливість використання медитаційних технік йоги у християнській медитації та контемпляції (спогляданні). На думку о. Сломки, застосовування християнами йогічних технік може бути пов’язане з певними потенційними небезпеками для нашої духовності; але, практикуючи їх як методи розслаблення і дихання, ми зовсім не зобов’язані приймати ідеологію, яку з цими техніками пов’язували на Далекому Сході. Шукач духовних загроз напевно визнав би слова о. Сломки вкрай небезпечним промуванням синкретизму і розмиванням істини. А йдеться просто про збереження тверезого розуму, здорового глузду.

На мій погляд, вбачання повсюди демонських пасток — це надмірність. Імовірно, вона випливає з припущення, що краще дмухати на холодне, аніж зазнати наслідків нищівного діяння Сатани.

Можна повністю зрозуміти те, що таку позицію часом зустрічаємо в екзорцистів, які, зрештою, перебувають на передовій у цій війні зі Злим. Назвімо це їхньою профдеформацією. Однак я побоююся, що вбачання духовних загроз і потенційних причин одержимості в усьому і повсюди — це класичний приклад «виливання дитини разом із купіллю».

 

Байка 6: одержимі духами померлих

Ті, хто бачив фільм «Шість демонів Емілі Роуз», певно, пам’ятають, що демони, які заволоділи молодою німкенею Аннелізою Міхель, представилися екзорцистові, серед іншого, ще й іменами засуджених.

Такі постаті, як Каїн, Гітлер, Нерон чи Юда, не потребують особливого представлення, бо ми їх загалом знаємо; натомість останнє ім’я — таємничий отець Фляйшманн — може бути співвіднесене з Валентином Фляйшманном, який у 1572–1575 роках був настоятелем римо-католицької парафії в Еттлебені (Баварія, Німеччина). Згідно з записами в парафіяльних актах, він був усунутий з посади настоятеля за п’янство, побиття і вбивство. Еттлебен був місцем служіння о. Альта, який брав участь в екзорцизмах Аннелізи Міхель. Коли вона говорила як Фляйшманн, її голос був низьким, чоловічим, і з місцевим діалоектом. З інформації, отриманої під час екзорцизмів, випливало, що Фляйшманн опинився в пеклі, бо він убив людину і спав із жінками, порушуючи обітницю целібату.

Як ставитися до цих цікавинок? У темі духовної боротьби ми говоримо про так звану «проблему присутності». З цим пов’язано багато питань. Чи є така можливість, щоби злий дух мучив якусь людину, послуговуючись душею засудженого? Чи в тих, кого екзорцизмують, можна зіткнутися з присутністю душ померлих? Екзорцисти тут мають різний досвід, і дехто мав справу з такими випадками, коли демон заявляв, що він є душею померлого, точно називав ім’я та прізвище, обставини смерті й причину засудження. Однак робити з таких фактів теологічний висновок — це поза межами служіння екзорцистів. Вони не мають компетенції пояснювати це явище. Думки демонологів у цьому питанні неодностайні.

Дехто схиляється до того, щоб допустити можливість, що диявол, щоби мучити живих, може використовувати засуджених, які перебувають у пеклі, зокрема тими, хто був одержимий уже за життя. Така думка випливає з принципу, що засуджені душі перебувають у пеклі під владою Сатани. Але інші рішуче відкидають можливість одержимості душею когось померлого.

Християнська теологія визнає демонів збунтованими ангелами, які стали по стороні Сатани. А отже, як сам Сатана, так і демони — це тільки творіння, ангели, навіть якщо збунтовані.

Тому думка, що душі засуджених, які відкинули Бога і опинилися у стані пекла, стають демонами, суперечить католицькому богослов’ю.

Коли одержима Аннеліза Міхель говорила шістьма різними чоловічими голосами, і кожен з них називав себе іншим іменем, — це зовсім не повинно означати, що вона була одержима душами померлих, бо те, що говорять демони під час одержимості, фактично завжди є брехнею. Для злого духа немає жодних проблем говорити різними голосами і поводитися по‑різному. Тут варто пам’ятати нагадування з «Римського ритуалу» (п. 14), яким екзорциста застерігають перед можливим маскуванням злого духа. Тому завжди потрібно виходити з того, що злий дух намагатиметься ошукати екзорциста, застосовуючи тонку підступність. Під час екзорцизму всіх духів, які є причинами спокус, шкоди або страждань, треба сприймати як злих духів, а не як душі засуджених. Зрештою, Новий Завіт саме так їх і називає.

Позиція невпинної брехні характерна для Сатани. Вона добре показана у фільмі «Екзорцист», де диявол маскується під матір священника, який звершує екзорцизм, щоб налякати його і занурити у розпач.

Варто зауважити, що саме в спіритизмі такі явища інтерпретовані як об’явлення духів померлих. Різноманітні так звані «світські екзорцисти» відкидають існування Сатани і його демонів, стверджуючи, що в разі одержимості завжди задіяна душа когось померлого. Вони вважають, що дух, яким заволодіває одержимим, це, наприклад, душа людини, яка не вірила у Бога і безсмертя (отже, це був атеїст) або вірила у жорстокого Бога, мстивого карателя, і в суворість Останнього суду, який може приректи людину на вічне засудження. Така людина не приймає у свою свідомість факту своєї смерті і не вирушить на зустріч із нею, бо панічно її боїться. Тому вона воліє залишатися серед живих і вдавати, ніби ніщо не змінилося. За думкою цих псевдоекзорцистів і спіритів, це так звані «духи, що блукають», тобто душі людей, яким за життя багато бракувало до ідеалу «цноти»: пияки, розпусники, злоріки, злочинці, вбивці та всілякого роду неприємні типи. Також це можуть бути жертви раптових аварій, дезорієнтовані, які не усвідомлюють повністю свою нову ситуацію (смерть), як  у фільмі «Привид» із Патриком Свейзі. Зрештою, в цьому фільмі саме показано одержимість померлим. Герой Патрика Свейзі входить у тіло героїні Вупі Голдберг; а як це назвати інакше, ніж одержимістю?

Погляд про «душі-блукальці» або про душі померлих наглою смертю, які входять у живих людей, щоб іще брати участь, хоч би ілюзорно, в земному житті й таким чином немовби паразитувати на живих людях, вочевидь ніяк не узгоджується з католицькою теологією.

Згідно з усталеннями Соборів у Ліоні та Флоренції, душі померлих одразу по смерті йдуть на подрібний суд і відходять у призначене їм місце перебування: або до Неба (найчастіше — це шлях, який провадить через Чистилище), або до Пекла.

 

Байка 7: одержимість заради спасіння інших

На завершення я б хотів порушити питання, з яким ніяк не можу погодитись, і сподіваюся, що воно неправдиве — хоча деякі екзорцисти допускають таку можливість. Ідеться про так звану експіаційну («відплатну») одержимість. Саме про це говориться у випадку згаданої Аннелізи Міхель.

Традиційний погляд каже, що одержимість трапляється в людей, які впали у винятково тяжкі гріхи або відкрилися на дію Сатани через санатістські пакти, практикування магії, спіритизму чи інших форм окультизму. Аннеліза ніколи не займалася спіритизмом чи окультизмом, не ходила до ворожок, не користувалася порадами біоенерготерапевтів. Вона була віруючою і практикуючою католичкою; ба більше — вона стверджувала, що ставить Бога на перше місце.

Отець Ернст Альт, духовний керівник Аннелізи, дійшов висновку, що вона добровільно прийняла на себе страждання, пов’язані з одержимістю, як покуту за гріхи інших людей (тобто прийнята так звану експіаційну одержимість) заради воздаяння Богу за гріхи людства. Сама Аннеліза казала, що страждає за священників, зокрема за тих, хто не вірить в існування особового зла в Сатані, та за німецьку молодь. Під датою 24.X.1975 у щоденнику Аннелізи записано:

«Спаситель сказав: будеш багато страждати, заступаючись за інших, і зносити терпіння вже тепер. Твоє страждання, твій сум і покинутість служать мені для того, щоби спасати інші душі».

Чи справді ця молода дівчина «ув’язнила» в собі шістьох демонів, через що вони не могли гарцювати світом і нищити інших людей? Чи ми маємо справу зі святою, яка добровільно прийняла на себе тягар такого неймовірного страждання, щоб показати іншим, що зло насправді є Особою? Я навіть наткнувся на думку, що її одержимість могла бути відповіддю Бога на саме тоді опубліковану книжку теолога Гертерна Гаага «Прощання з дияволом» („Abschied vom Teufel”). Страждання, яких вона зазнавала, робили так, що вона прагнула завершення цих мук і тому вдавалася до екзорцизмів; але вони виявилися безрезультатними, бо їм не давав бути успішними… сам Христос! Отець Альт згадує, що під час екзорцизмів демони поводитися «дуже нетипово». Зазвичай вони не хочуть покинути одержимого, їх до цього змушує веління екзорциста. Однак у випадку Аннелізи було навпаки — демони кричали «Ми хочемо вийти! Хочемо вийти!», а слова екзорциста не були спроможні їх вигнати. Про це свідчить перебіг екзорцизму від 30 грудня 1975 року. В запису чути вереск демонів: «Ми не виходимо, бо Той не дозволяє!» Священник запитує: «Божественний Спаситель?» — «Так. Він цього не хоче».

Я дуже вибачаюся, але мій розум і серце бунтують проти цього! Я знаю, що думки екзорцистів розділилися. Мені самому ближчою є критикована багатьма позиція польського екзорциста о. Марка Мулярчика ОМІ. Він вважає, що Аннеліза Міхель була використана Сатаною як знаряддя, і її гадана жертва винагородження була деталлю одержимості. В рецензії на книжку «Екзорцизми Аннелізи Міхель» отець Марек пише, що Аннеліза піддалася диявольським нашіптуванням про свою вибраність і возвеличення. На його думку, Сатана ідеально зобразив перед нею Ісуса або Матір Божу, щоб дівчина добровільно погодилася на одержимість і повірила, що це буде покутою. Завдяки цьому Аннеліза довела свій організм до виснаження, що зрештою закінчилося її смертю. А демони весь цей час її обманювали — як її, так і екзорцистів.

Гіпотеза сатанинського обману викликає багато суперечок; але ж відомо, що таке підробляння Сатани під святих чи навіть Богородицю або Ісуса є цілком можливим і траплялося раніше, хоч би у випадку фальшивих об’явлень у Гарабандалі. Ми не знаємо, що там було насправді; але я особисто схильний прийняти думку о. Мулярчика, що щось таке, як «винагороджувальна одержимість», це просто обман. Причому це обман, автором якого є сам Сатана.

Переклад CREDO за: Роман Зайонц, Stacja7

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity z-lib books Want to trade on-the-go? Immediate Edge's mobile app keeps you connected to the markets anywhere, anytime. 1.1fd.online 2.1fd.online 3.1fd.online 4.1fd.online 5.1fd.online 6.1fd.online 7.1fd.online 8.1fd.online 9.1fd.online 10.1fd.online 11.1fd.online 12.1fd.online 13.1fd.online 14.1fd.online 15.1fd.online 16.1fd.online 17.1fd.online 18.1fd.online 19.1fd.online 20.1fd.online 21.1fd.online 22.1fd.online 23.1fd.online 24.1fd.online 25.1fd.online 26.1fd.online 27.1fd.online 28.1fd.online 29.1fd.online 30.1fd.online 31.1fd.online 32.1fd.online 33.1fd.online 34.1fd.online 35.1fd.online 36.1fd.online 37.1fd.online 38.1fd.online 39.1fd.online 40.1fd.online 41.1fd.online 42.1fd.online 43.1fd.online 44.1fd.online 45.1fd.online 46.1fd.online 47.1fd.online 48.1fd.online 49.1fd.online 50.1fd.online 51.1fd.online 52.1fd.online 53.1fd.online 54.1fd.online 55.1fd.online 56.1fd.online 57.1fd.online 58.1fd.online 59.1fd.online 60.1fd.online 61.1fd.online 62.1fd.online 63.1fd.online 64.1fd.online 65.1fd.online 66.1fd.online 67.1fd.online 68.1fd.online 69.1fd.online 70.1fd.online 71.1fd.online 72.1fd.online 73.1fd.online 74.1fd.online 75.1fd.online 76.1fd.online 77.1fd.online 78.1fd.online 79.1fd.online 80.1fd.online 81.1fd.online 82.1fd.online 83.1fd.online 84.1fd.online 85.1fd.online 86.1fd.online 87.1fd.online 88.1fd.online 89.1fd.online 90.1fd.online 91.1fd.online 92.1fd.online 93.1fd.online 94.1fd.online 95.1fd.online 96.1fd.online 97.1fd.online 98.1fd.online 99.1fd.online 100.1fd.online 101.1fd.online 102.1fd.online 103.1fd.online 104.1fd.online 105.1fd.online 106.1fd.online 107.1fd.online 108.1fd.online 109.1fd.online 110.1fd.online 111.1fd.online 112.1fd.online 113.1fd.online 114.1fd.online 115.1fd.online 116.1fd.online 117.1fd.online 118.1fd.online 119.1fd.online 120.1fd.online 121.1fd.online 122.1fd.online 123.1fd.online 124.1fd.online 125.1fd.online 126.1fd.online 127.1fd.online 128.1fd.online 129.1fd.online 130.1fd.online 131.1fd.online 132.1fd.online 133.1fd.online 134.1fd.online 135.1fd.online 136.1fd.online 137.1fd.online 138.1fd.online 139.1fd.online 140.1fd.online 141.1fd.online 142.1fd.online 143.1fd.online 144.1fd.online 145.1fd.online 146.1fd.online 147.1fd.online 148.1fd.online 149.1fd.online 150.1fd.online 151.1fd.online 152.1fd.online 153.1fd.online 154.1fd.online 155.1fd.online 156.1fd.online 157.1fd.online 158.1fd.online 159.1fd.online 160.1fd.online 161.1fd.online 162.1fd.online 163.1fd.online 164.1fd.online 165.1fd.online 166.1fd.online 167.1fd.online 168.1fd.online 169.1fd.online 170.1fd.online 171.1fd.online 172.1fd.online 173.1fd.online 174.1fd.online 175.1fd.online 176.1fd.online 177.1fd.online 178.1fd.online 179.1fd.online 180.1fd.online 181.1fd.online 182.1fd.online 183.1fd.online 184.1fd.online 185.1fd.online 186.1fd.online 187.1fd.online 188.1fd.online 189.1fd.online 190.1fd.online 191.1fd.online 192.1fd.online 193.1fd.online 194.1fd.online 195.1fd.online 196.1fd.online 197.1fd.online 198.1fd.online 199.1fd.online 200.1fd.online 201.1fd.online 202.1fd.online 203.1fd.online 204.1fd.online 205.1fd.online 206.1fd.online 207.1fd.online 208.1fd.online 209.1fd.online 210.1fd.online 211.1fd.online 212.1fd.online 213.1fd.online 214.1fd.online 215.1fd.online 216.1fd.online 217.1fd.online 218.1fd.online 219.1fd.online 220.1fd.online 221.1fd.online 222.1fd.online 223.1fd.online 224.1fd.online 225.1fd.online 226.1fd.online 227.1fd.online 228.1fd.online 229.1fd.online 230.1fd.online 231.1fd.online 232.1fd.online 233.1fd.online 234.1fd.online 235.1fd.online 236.1fd.online 237.1fd.online 238.1fd.online 239.1fd.online 240.1fd.online 241.1fd.online 242.1fd.online 243.1fd.online 244.1fd.online 245.1fd.online 246.1fd.online 247.1fd.online 248.1fd.online 249.1fd.online 250.1fd.online 251.1fd.online 252.1fd.online 253.1fd.online 254.1fd.online 255.1fd.online 256.1fd.online 257.1fd.online 258.1fd.online 259.1fd.online 260.1fd.online 261.1fd.online 262.1fd.online 263.1fd.online 264.1fd.online 265.1fd.online 266.1fd.online 267.1fd.online 268.1fd.online 269.1fd.online 270.1fd.online 271.1fd.online 272.1fd.online 273.1fd.online 274.1fd.online 275.1fd.online 276.1fd.online 277.1fd.online 278.1fd.online 279.1fd.online 280.1fd.online 281.1fd.online 282.1fd.online 283.1fd.online 284.1fd.online 285.1fd.online 286.1fd.online 287.1fd.online 288.1fd.online 289.1fd.online 290.1fd.online 291.1fd.online 292.1fd.online 293.1fd.online 294.1fd.online 295.1fd.online 296.1fd.online 297.1fd.online 298.1fd.online 299.1fd.online 300.1fd.online 301.1fd.online 302.1fd.online 303.1fd.online 304.1fd.online 305.1fd.online 306.1fd.online 307.1fd.online 308.1fd.online 309.1fd.online 310.1fd.online 311.1fd.online 312.1fd.online 313.1fd.online 314.1fd.online 315.1fd.online 316.1fd.online 317.1fd.online 318.1fd.online 319.1fd.online 320.1fd.online 321.1fd.online 322.1fd.online 323.1fd.online 324.1fd.online 325.1fd.online 326.1fd.online 327.1fd.online 328.1fd.online 329.1fd.online 330.1fd.online 331.1fd.online 332.1fd.online 333.1fd.online 334.1fd.online 335.1fd.online 336.1fd.online 337.1fd.online 338.1fd.online 339.1fd.online 340.1fd.online 341.1fd.online 342.1fd.online 343.1fd.online 344.1fd.online 345.1fd.online 346.1fd.online 347.1fd.online 348.1fd.online 349.1fd.online 350.1fd.online 351.1fd.online 352.1fd.online 353.1fd.online 354.1fd.online 355.1fd.online 356.1fd.online 357.1fd.online 358.1fd.online 359.1fd.online 360.1fd.online 361.1fd.online 362.1fd.online 363.1fd.online 364.1fd.online 365.1fd.online 366.1fd.online 367.1fd.online 368.1fd.online 369.1fd.online 370.1fd.online 371.1fd.online 372.1fd.online 373.1fd.online 374.1fd.online 375.1fd.online 376.1fd.online 377.1fd.online 378.1fd.online 379.1fd.online 380.1fd.online 381.1fd.online 382.1fd.online 383.1fd.online 384.1fd.online 385.1fd.online 386.1fd.online 387.1fd.online 388.1fd.online 389.1fd.online 390.1fd.online 391.1fd.online 392.1fd.online 393.1fd.online 394.1fd.online 395.1fd.online 396.1fd.online 397.1fd.online 398.1fd.online 399.1fd.online 400.1fd.online 401.1fd.online 402.1fd.online 403.1fd.online 404.1fd.online 405.1fd.online 406.1fd.online 407.1fd.online 408.1fd.online 409.1fd.online 410.1fd.online 411.1fd.online 412.1fd.online 413.1fd.online 414.1fd.online 415.1fd.online 416.1fd.online 417.1fd.online 418.1fd.online 419.1fd.online 420.1fd.online 421.1fd.online 422.1fd.online 423.1fd.online 424.1fd.online 425.1fd.online 426.1fd.online 427.1fd.online 428.1fd.online 429.1fd.online 430.1fd.online 431.1fd.online 432.1fd.online 433.1fd.online 434.1fd.online 435.1fd.online 436.1fd.online 437.1fd.online 438.1fd.online 439.1fd.online 440.1fd.online 441.1fd.online 442.1fd.online 443.1fd.online 444.1fd.online 445.1fd.online 446.1fd.online 447.1fd.online 448.1fd.online 449.1fd.online 450.1fd.online 451.1fd.online 452.1fd.online 453.1fd.online 454.1fd.online 455.1fd.online 456.1fd.online 457.1fd.online 458.1fd.online 459.1fd.online 460.1fd.online 461.1fd.online 462.1fd.online 463.1fd.online 464.1fd.online 465.1fd.online 466.1fd.online 467.1fd.online 468.1fd.online 469.1fd.online 470.1fd.online 471.1fd.online 472.1fd.online 473.1fd.online 474.1fd.online 475.1fd.online 476.1fd.online 477.1fd.online 478.1fd.online 479.1fd.online 480.1fd.online 481.1fd.online 482.1fd.online 483.1fd.online 484.1fd.online 485.1fd.online 486.1fd.online 487.1fd.online 488.1fd.online 489.1fd.online 490.1fd.online 491.1fd.online 492.1fd.online 493.1fd.online 494.1fd.online 495.1fd.online 496.1fd.online 497.1fd.online 498.1fd.online 499.1fd.online 500.1fd.online 501.1fd.online 502.1fd.online 503.1fd.online 504.1fd.online 505.1fd.online 506.1fd.online 507.1fd.online 508.1fd.online 509.1fd.online 510.1fd.online 511.1fd.online 512.1fd.online 513.1fd.online 514.1fd.online 515.1fd.online 516.1fd.online 517.1fd.online 518.1fd.online 519.1fd.online 520.1fd.online 521.1fd.online 522.1fd.online 523.1fd.online 524.1fd.online 525.1fd.online 526.1fd.online 527.1fd.online 528.1fd.online 529.1fd.online 530.1fd.online 531.1fd.online 532.1fd.online 533.1fd.online 534.1fd.online 535.1fd.online 536.1fd.online 537.1fd.online 538.1fd.online 539.1fd.online 540.1fd.online 541.1fd.online 542.1fd.online 543.1fd.online 544.1fd.online 545.1fd.online 546.1fd.online 547.1fd.online 548.1fd.online 549.1fd.online 550.1fd.online 551.1fd.online 552.1fd.online 553.1fd.online 554.1fd.online 555.1fd.online 556.1fd.online 557.1fd.online 558.1fd.online 559.1fd.online 560.1fd.online 561.1fd.online 562.1fd.online 563.1fd.online 564.1fd.online 565.1fd.online 566.1fd.online 567.1fd.online 568.1fd.online 569.1fd.online 570.1fd.online 571.1fd.online 572.1fd.online 573.1fd.online 574.1fd.online 575.1fd.online 576.1fd.online 577.1fd.online 578.1fd.online 579.1fd.online 580.1fd.online 581.1fd.online 582.1fd.online 583.1fd.online 584.1fd.online 585.1fd.online 586.1fd.online 587.1fd.online 588.1fd.online 589.1fd.online 590.1fd.online 591.1fd.online 592.1fd.online 593.1fd.online 594.1fd.online 595.1fd.online 596.1fd.online 597.1fd.online 598.1fd.online 599.1fd.online 600.1fd.online 601.1fd.online 602.1fd.online 603.1fd.online 604.1fd.online 605.1fd.online 606.1fd.online 607.1fd.online 608.1fd.online 609.1fd.online 610.1fd.online 611.1fd.online 612.1fd.online 613.1fd.online 614.1fd.online 615.1fd.online 616.1fd.online 617.1fd.online 618.1fd.online 619.1fd.online 620.1fd.online 621.1fd.online 622.1fd.online 623.1fd.online 624.1fd.online 625.1fd.online 626.1fd.online 627.1fd.online 628.1fd.online 629.1fd.online 630.1fd.online 631.1fd.online 632.1fd.online 633.1fd.online 634.1fd.online 635.1fd.online 636.1fd.online 637.1fd.online 638.1fd.online 639.1fd.online 640.1fd.online 641.1fd.online 642.1fd.online 643.1fd.online 644.1fd.online 645.1fd.online 646.1fd.online 647.1fd.online 648.1fd.online 649.1fd.online 650.1fd.online 651.1fd.online 652.1fd.online 653.1fd.online 654.1fd.online 655.1fd.online 656.1fd.online 657.1fd.online 658.1fd.online 659.1fd.online 660.1fd.online 661.1fd.online 662.1fd.online 663.1fd.online 664.1fd.online 665.1fd.online 666.1fd.online 667.1fd.online 668.1fd.online 669.1fd.online 670.1fd.online 671.1fd.online 672.1fd.online 673.1fd.online 674.1fd.online 675.1fd.online 676.1fd.online 677.1fd.online 678.1fd.online 679.1fd.online 680.1fd.online 681.1fd.online 682.1fd.online 683.1fd.online 684.1fd.online 685.1fd.online 686.1fd.online 687.1fd.online 688.1fd.online 689.1fd.online 690.1fd.online 691.1fd.online 692.1fd.online 693.1fd.online 694.1fd.online 695.1fd.online 696.1fd.online 697.1fd.online 698.1fd.online 699.1fd.online 700.1fd.online 701.1fd.online 702.1fd.online 703.1fd.online 704.1fd.online 705.1fd.online 706.1fd.online 707.1fd.online 708.1fd.online 709.1fd.online 710.1fd.online 711.1fd.online 712.1fd.online 713.1fd.online 714.1fd.online 715.1fd.online 716.1fd.online 717.1fd.online 718.1fd.online 719.1fd.online 720.1fd.online 721.1fd.online 722.1fd.online 723.1fd.online 724.1fd.online 725.1fd.online 726.1fd.online 727.1fd.online 728.1fd.online 729.1fd.online 730.1fd.online 731.1fd.online 732.1fd.online 733.1fd.online 734.1fd.online 735.1fd.online 736.1fd.online 737.1fd.online 738.1fd.online 739.1fd.online 740.1fd.online 741.1fd.online 742.1fd.online 743.1fd.online 744.1fd.online 745.1fd.online 746.1fd.online 747.1fd.online 748.1fd.online 749.1fd.online 750.1fd.online 751.1fd.online 752.1fd.online 753.1fd.online 754.1fd.online 755.1fd.online 756.1fd.online 757.1fd.online 758.1fd.online 759.1fd.online 760.1fd.online 761.1fd.online 762.1fd.online 763.1fd.online 764.1fd.online 765.1fd.online 766.1fd.online 767.1fd.online 768.1fd.online 769.1fd.online 770.1fd.online 771.1fd.online 772.1fd.online 773.1fd.online 774.1fd.online 775.1fd.online 776.1fd.online 777.1fd.online 778.1fd.online 779.1fd.online 780.1fd.online 781.1fd.online 782.1fd.online 783.1fd.online 784.1fd.online 785.1fd.online 786.1fd.online 787.1fd.online 788.1fd.online 789.1fd.online 790.1fd.online 791.1fd.online 792.1fd.online 793.1fd.online 794.1fd.online 795.1fd.online 796.1fd.online 797.1fd.online 798.1fd.online 799.1fd.online 800.1fd.online 801.1fd.online 802.1fd.online 803.1fd.online 804.1fd.online 805.1fd.online 806.1fd.online 807.1fd.online 808.1fd.online 809.1fd.online 810.1fd.online 811.1fd.online 812.1fd.online 813.1fd.online 814.1fd.online 815.1fd.online 816.1fd.online 817.1fd.online 818.1fd.online 819.1fd.online 820.1fd.online 821.1fd.online 822.1fd.online 823.1fd.online 824.1fd.online 825.1fd.online 826.1fd.online 827.1fd.online 828.1fd.online 829.1fd.online 830.1fd.online 831.1fd.online 832.1fd.online 833.1fd.online 834.1fd.online 835.1fd.online 836.1fd.online 837.1fd.online 838.1fd.online 839.1fd.online 840.1fd.online 841.1fd.online 842.1fd.online 843.1fd.online 844.1fd.online 845.1fd.online 846.1fd.online 847.1fd.online 848.1fd.online 849.1fd.online 850.1fd.online 851.1fd.online 852.1fd.online 853.1fd.online 854.1fd.online 855.1fd.online 856.1fd.online 857.1fd.online 858.1fd.online 859.1fd.online 860.1fd.online 861.1fd.online 862.1fd.online 863.1fd.online 864.1fd.online 865.1fd.online 866.1fd.online 867.1fd.online 868.1fd.online 869.1fd.online 870.1fd.online 871.1fd.online 872.1fd.online 873.1fd.online 874.1fd.online 875.1fd.online 876.1fd.online 877.1fd.online 878.1fd.online 879.1fd.online 880.1fd.online 881.1fd.online 882.1fd.online 883.1fd.online 884.1fd.online 885.1fd.online 886.1fd.online 887.1fd.online 888.1fd.online 889.1fd.online 890.1fd.online 891.1fd.online 892.1fd.online 893.1fd.online 894.1fd.online 895.1fd.online 896.1fd.online 897.1fd.online 898.1fd.online 899.1fd.online 900.1fd.online 901.1fd.online 902.1fd.online 903.1fd.online 904.1fd.online 905.1fd.online 906.1fd.online 907.1fd.online 908.1fd.online 909.1fd.online 910.1fd.online 911.1fd.online 912.1fd.online 913.1fd.online 914.1fd.online 915.1fd.online 916.1fd.online 917.1fd.online 918.1fd.online 919.1fd.online 920.1fd.online 921.1fd.online 922.1fd.online 923.1fd.online 924.1fd.online 925.1fd.online 926.1fd.online 927.1fd.online 928.1fd.online 929.1fd.online 930.1fd.online 931.1fd.online 932.1fd.online 933.1fd.online 934.1fd.online 935.1fd.online 936.1fd.online 937.1fd.online 938.1fd.online 939.1fd.online 940.1fd.online 941.1fd.online 942.1fd.online 943.1fd.online 944.1fd.online 945.1fd.online 946.1fd.online 947.1fd.online 948.1fd.online 949.1fd.online 950.1fd.online 951.1fd.online 952.1fd.online 953.1fd.online 954.1fd.online 955.1fd.online 956.1fd.online 957.1fd.online 958.1fd.online 959.1fd.online 960.1fd.online 961.1fd.online 962.1fd.online 963.1fd.online 964.1fd.online 965.1fd.online 966.1fd.online 967.1fd.online 968.1fd.online 969.1fd.online 970.1fd.online 971.1fd.online 972.1fd.online 973.1fd.online 974.1fd.online 975.1fd.online 976.1fd.online 977.1fd.online 978.1fd.online 979.1fd.online 980.1fd.online 981.1fd.online 982.1fd.online 983.1fd.online 984.1fd.online 985.1fd.online 986.1fd.online 987.1fd.online 988.1fd.online 989.1fd.online 990.1fd.online 991.1fd.online 992.1fd.online 993.1fd.online 994.1fd.online 995.1fd.online 996.1fd.online 997.1fd.online 998.1fd.online 999.1fd.online 1000.1fd.online