Минулого місяця три провідні католицькі сайти протягом 24 годин опублікували статті з описом зустрічі Папи Франциска з членами та консультантами Дикастерію віровчення з такими заголовками:
—«Папа Франциск захищає благословення пар у “неврегульованих ситуаціях”, включно з одностатевими союзами» (America Media, 26 січня);
—«Папа захищає документ, що пропонує благословення для “неврегульованих” пар» (La Croix International, 27 січня);
—«На тлі обурення ватиканським документом Папа каже, що метою є благословення людей, а не одностатевих пар» (Crux, 27 січня).
У Католицькій Церкві є законна теологічна різноманітність. Є законні відмінності богословських методів у просуванні динамічної ортодоксії. Є навіть різні законні способи вираження незмінних істин католицької віри.
Крім того, є ще Tohu wa-bohu (Єр 4, 23, цитування Бут 1, 2): єврейська фраза, яку можна перекласти як «хаос і сум’яття».
Те, що ми бачимо сьогодні у Римі, це Tohu wa-bohu.
Хаос і сум’яття, про які свідчать ці три заголовки, порушують мир і єдність Церкви, особливо серед її найбільш побожних людей. Хаос і сум’яття перешкоджають пошуку покликань: багато хто готовий взяти на себе тягарі і виклики священницького чи богопосвяченого життя заради Таїнства Божої любові; мало хто хоче віддати своє життя за знак питання (а тих, хто це зробить, майже напевно очікує біда). Хаос і сум’яття є серйозними перешкодами для євангелізації: хто хоче приєднатися до Церкви «можливо», яка є просто Церквою Zeitgeist, Духу Епохи, насиченого пахощами та дзвонами?
Tohu wa-bohu — хаос і сум’яття — це саме те, для пом’якшення якого було створено Уряд Петра в Церкві.
Христос обіцяв, що через дію Святого Духа Церква буде збережена в правді (Йн 14, 16-17). Пообіцявши це, Христос заснував уряд Петра, — відомий нам як папство — щоб надати цій обітниці конкретну історичну форму. Таким чином, опис посади Папи, єпископа Риму, міститься в Євангелії від Луки 22, 32, коли Господь Ісус під час Таємної Вечері наказав Петру «утверджувати своїх братів».
Утверджувати братів не означає збивати їх з пантелику. Це також не означає заборони на виправлення плутанини, внесеної іншими особами, які мають владу в Церкві. Різноманітність в єдності, яку також покликаний захищати уряд Петра, не є різноманітністю думок у вирішених питаннях католицької віри — як доктринальних, так і моральних. Різноманітність у єдності — це не Tohu wa-bohu.
Світ ХХІ століття сповнений хаосу і сум’яття, багато у чому — смертельних. Світ не потребує більшого хаосу та сум’яття від Католицької Церкви; якщо світ хоче Tohu wa-bohu з релігійним лоском, є багате «меню» варіантів, з-поміж яких можна вибрати. Хоче він цього чи ні, але те, чого світ потребує від Католицької Церкви, — це переконливе, творче, доступне та співчутливе проголошення істин Євангелія — та істин морального життя, пізнати які нам допомагає прийняття Христа і Його справи водночас із розумом (ще один дефіцитний товар у 2024 році).
Третій розділ моєї невеликої книжки «Наступний Папа: уряд Петра і Церква у місії» починається з того, що може здатися очевидним: «Наступний Папа повинен мати тверде розуміння природи Уряду Петра та його ролі у Церкві нової євангелізації». Але повторне формулювання очевидного здається необхідним у Рік Господній 2024.
Правду кажучи, я був підбадьорений, коли на Світовому дні молоді-2013 Папа Франциск використав аргентинський сленг, закликаючи молодих людей «робити безлад» — що я витлумачив як заклик до сміливості та креативності у просуванні нової євангелізації: Будьте відважними. Не бійтеся спробувати щось нове, пропонуючи іншим дружбу з Ісусом Христом. Чи було це надто доброзичливим тлумаченням, я залишаю судити іншим.
Безсумнівно те, що влаштовувати безлад — це не обов’язок людини, яка обіймає посаду Петра в Церкві. Певною мірою Tohu wa-bohu пануватиме у Церкві, доки Господь не повернеться у славі. Одне з завдань уряду Петра — звести неминучий хаос і сум’яття до мінімуму. Не загострювати їх. І вже точно до них не заохочувати.
Переклад CREDO за: Джордж Вайґель, Catholic World Report