Хоча в книзі Буття немає очевидного пояснення того, чому Господь не прийняв приношення Каїна, між жертвами двох братів є відмінності у деталях, які дають певні підказки.
По-перше, Авель віддає первородних ягнят своєї отари. Натомість нічого не сказано про те, що Каїн віддав перші плоди свого врожаю.
Згідно з біблійним Законом, Бог наказав віддавати десятину. Але це була не «якась» десята частина, а радше перша десятина. Отже, Каїн схибив, не принісши Богові перших плодів, і Бог не зважив на його жертву. Ми не повинні віддавати Богові залишки. «Ось тобі, Боже, що мені негоже» — це не жертва.
Друга, хоч і менш явна проблема може полягати в тому, що Каїн приніс жертву хліба, а не крові. Святе Письмо свідчить, що для прощення гріхів необхідно було пролити кров жертовних тварин. У Посланні до євреїв сказано: «Зрештою, за законом, майже все очищується кров’ю, і без кровопролиття відпущення немає» (Євр 9, 22). Це підтверджується Старим Завітом, де Бог визначає певних тварин як жертовних, що годяться для жертвування у Храмі. Однак ця теорія не бездоганна, оскільки приношення зернових культур та інших плодів урожаю подекуди описані як заповідані й прийнятні для Бога (Лев 2, 14 — лише один приклад).
Так чи інакше, але Послання до євреїв засвідчує: «Вірою Авель приніс Богу кращу, ніж Каїн, жертву; вона засвідчила про нього, що він праведний, коли сам Бог дав свідоцтво на користь його дарів; нею він, хоч і мертвий, далі промовляє» (Євр 11, 4).
Реакція Каїна на Божу відповідь увиразнює ще одне «проблемне місце» — вже не щодо самого жертвоприношення Каїна, а щодо його постави. Апостол Йоан у своєму Посланні згодом напише: «Каїн, який був від лукавого й убив брата свого. Та й за що він забив його? Бо лихі були його вчинки, а брата його — справедливі» (1Йн 3, 12). Це вказує не лише на зовнішню проблему жертви Каїна, а на внутрішню схильність до гріха, яка робить його жертву неприємною Богові. Можна принести Богові технічно досконалу жертву, але якщо ми принесемо її за нерозкаяний і тяжкий гріх, Бог буде незадоволений, і ми навіть можемо накликати на себе осуд.
Текст Буття також натякає на «проблему серця», яка поставила Каїна у його ситуацію. «Розсердився Каїн вельми і похмурнів. І сказав Господь до Каїна: “Чого ти розсердився? Чому похмурнів? Коли чиниш добре, будь погідний, а коли ні — гріх на порозі чигає: він і так оволодів тобою, але мусиш над ним панувати”» (Бут 4, 5-7).
Образ гріха, який чигає на порозі, це дуже сильний образ. Дозволяючи зростати своєму гніву та заздрості до брата, Каїн рухається у бік темряви та гріха. Він мав би навчитися опановувати свій гнів і свої пристрасті.
Та на жаль, Каїн піддається гріху і вбиває свого брата — «бо лихі були його вчинки, а брата його — справедливі».