Сприйняття не дорівнює реальності, але це не означає, що воно не важливе. Репутація має значення.
Я часто повертаюся до цього питання: наскільки мені, як священнику, потрібно піклуватися про свою репутацію?
Можливо, вас здивує, коли ви дізнаєтеся, що кожен священник має недоброзичливців. Цього не уникнути. Якби ви шукали в Інтернеті відгуки про мою парафію, ви побачили би, що більшість із них — коректні, ввічливі та позитивні. Дехто, однак, нападає персонально на мене, згадуючи, який я жахливий.
Буквально кожна парафія має такі відгуки — переважно виважені, але серед них завжди знайдеться кілька нападок на репутацію душпастиря. Ці думки можуть базуватися на реальних фактах, але не обов’язково.
Звичайно, мене це бентежить. З одного боку, це не така вже й велика справа, цього не уникнути, і, зрештою, люди які насправді мене знають, не звертають уваги на такі речі. У цьому сенсі такі атаки не дуже важливі. Більшість людей — великодушні, здатні до прощення, вони розуміють, що ніхто не ідеальний, і нашій парафії це ніяк не зашкодило — наша відвідуваність зростає, у нас багато щасливих сімей, і люди щодня приходять до церкви помолитися.
З іншого боку, мене хвилює той факт, що коли навіть одна людина відходить від Церкви через негатив — це проблема. Навіть якщо одна людина отримує неправильне загальне уявлення про людей, що присвятили себе священству, і це погіршує віру або змушує молодих чоловіків вагатися стосовно свого покликання — це також проблема.
Як можна відстояти свою репутацію, залишаючись при цьому смиренним? Чи справді скромна людина просто відпускає все? Захищати себе — чи це не зарозуміло?
Звичайно, священники — не єдині, хто стикається з цією проблемою. Це проявляється у різноманітних контекстах, зокрема у міжособистісних стосунках та відносинах із колегами по роботі. Всі ми маємо репутацію, яку потрібно захищати, і іноді це дуже важливо.
Святий Франциск Сальський присвятив цій проблемі цілий розділ своєї книги «Вступ до благочестивого життя».
По-перше, він зазначає, що хоча смирення диктує нам не шукати навмисне похвали і пошани, це не забороняє нам зберігати добре ім’я.
Якщо подумати, то хороша репутація — це не похвала за певний талант. Це означає визнання певних чеснот. Це ті люди, якими ми захоплюємося, якими ми всі хочемо бути — чесними, стійкими, розважливими та з добрим характером.
Святий каже, що не дбати про репутацію — це недолік: «Смирення може зробити нас байдужими навіть до доброї репутації… але оскільки це основа суспільства, без неї ми можемо бути не просто марними, а й шкідливими для світу через скандал, що його може викликати такий недолік; тому милосердя вимагає, а смирення дозволяє нам бажати доброї репутації й підтримувати її».
Іншими словами, намагайтеся дбати про хорошу репутацію, бо це йде на користь репутації Церкви, вашого роботодавця, родини або друзів. Якщо люди, наприклад, обмовляють священника, цим вони теж шкодять репутації Церкви.
По-друге, святий Франциск Сальський вказує на особисту вигоду від доброї репутації — життя відповідно до неї.
Якщо ми маємо добре ім’я, це породжує бажання бути насправді гідними його. Чим краща ваша репутація, тим сумлінніше ви будете жити у чесноті.
Він також зауважує, що захищати свою репутацію не означає сперечатися з людьми або бути надмірно чутливими. Він пише: «Ті, хто надто вибагливо ставляться до свого доброго імені, ризикують повністю його втратити, бо вони стають примхливими, дратівливими і неприємними, що викликає в інших недоброзичливість».
Не обов’язково викликати кожного пліткаря на дуель із пістолетами на світанку. Найкращий захист доброї репутації — це ігнорувати плітки і дозволити своїм добрим рисам говорити за себе. А тоді вже, якщо буде потрібно, висловлюватися.
І нарешті, святий Франциск вказує на одну конкретну ситуацію, з приводу якої нам зовсім не варто хвилюватися.
«Якщо вас звинувачують або обмовляють за побожні практики, надмірну серйозність у вашій відданості Богові або щось інше, що веде до життя вічного, то нехай ваші наклепники йдуть своїм шляхом, як собаки, що виють на місяць!»
Коли нас зневажають за доброчесну поведінку, ми не повинні турбуватися про те, що люди, які це роблять, робитимуть так і надалі. Вони роблять це на власний сором. Бог може захистити свою власну репутацію — і вашу також.
З роками я зрозумів, що подобаюся не всім — і це нормально. Моя відповідальність — стати такою людиною, якій буде легше сподобатися іншим. А далі — все у Божих руках. Якщо моя репутація постраждає таким чином, що це нашкодить моєму священницькому служінню, я можу бути активнішим у її захисті, але попри це, як каже святий Франциск Сальський, краще витрачати свій час на щасливе, доброчесне життя. Добре ім’я стане його наслідком.
Переклад CREDO за: о. Майкл Реньє, Aleteia