У київську парафію Пресвятої Діви Марії Матері Церкви, якою опікуються капуцини, служителі Християнської служби порятунку та лицарі святого Йоана Павла ІІ привезли з Польщі ікону Матері Божої Ласкавої (Милостивої) — покровительки Варшави та опікунки Польщі.
Саме з нею пов’язують легендарне «Чудо над Віслою» — розгром більшовицьких військ під Варшавою в серпні 1920 року. Тоді на полі бою проти переважних сил червоної орди разом стояли польське ополчення та українці з армії УНР. Тоді здавалося, що стримати ворожу навалу немає ні сил, ні ресурсів, ні можливостей. Численні очевидці по обидва боки фронту стверджували, що певної миті в небі над полем битви з’явилася Божа Мати — саме так, як зображено на іконі, і це вселило тваринний жах в атеїстів-більшовиків та вирішило долю всієї військової кампанії. Отож, Чудо над Віслою — це вже славна історія. Настав час Чуда над Дніпром. Твори, Господи, Твою перемогу за заступництвом Божої Матері Ласкавої!
Це зображення Богородиці, яка тримає зламані стріли Божого гніву в піднесених руках. Ця ікона постала на знак вдячності після припинення епідемії чуми в італійському місті Фаенці на початку XV ст. (1410 р.). Тоді Марія об’явилася одній жінці з обітницею припинити пошесть за умови загального триденного посту і благальних молитов мешканців міста.
Пізніше культ Діви Марії Ласкавої (Милостивої) поширився поза межі Італії завдяки уродженцю з околиць Фаенци о. Гіацинту Орселлі — першому настоятелю монастиря піаристів на польських землях. Цей образ Богородиці Ласкавої є копією ікони з Фаенци в Італії. Його намалював художник королівського двору у Варшаві. Напередодні урочистості Благовіщення Господнього 24 березня 1651 р. ікону було освячено та офіційно представлено мешканцям Варшави.
Вже наступного, 1652 року Варшаву, як і всю тодішню Європу, вразила пандемія чуми, або, як ще її називали, «чорної смерті». Наслідуючи приклад молитовно-покутної практики під час чуми у Фаенці, з ініціативи отця Орселлі магістрат Варшави наказав проводити особливі благальні молитви перед образом Божої Матері Ласкавої, несучи Її ікону вздовж внутрішніх мурів міста, що і врятувало його мешканців.
Після закінчення епідемії Матір Божу Ласкаву проголосили Покровителькою міста Варшави, а Її образ прикрасили короною. Згодом Їй довірили опіку не лише над столицею, а й над цілим Королівством Польським, називаючи її «Милосердна Матір Варшавська, Захисниця Польщі».
Образ Божої Матері Ласкавої відіграв дуже важливу роль в історії Польщі. Два Її публічні об`явлення перед більшовицькими військами під Варшавою (14 і 15 серпня 1920 р. — напередодні та в день урочистості Внебовзяття Пресвятої Діви Марії) стали поворотним моментом у Варшавській битві. Завдяки чудесному втручанню Богородиці Ласкавої польське військо зупинило наступ більшовицької чуми і завдало червоній армії нищівної поразки. Там було остаточно поховано кремлівські мрії про світову революцію.
Вперше за 370 років перебування ікони у Польщі, 2021 року відбулася перша в історії перегринація (урочисте паломництво) цієї ікони — подорож образу Марії Ласкавої, Покровительки Варшави, парафіями Польщі. Тепер вона відвідала і Україну під час підступного нападу росіян.
Сьогодні ми, українці, повинні продовжувати молитися й вірити в те, що Матір Божа Ласкава може і сьогодні зламати стріли, спрямовані проти України.
Намір організаторів паломництва ікони — молитися за заступництвом Матері Христа в образі Богородиці Ласкавої, щоб Пресвята Богородиця дарувала нам захист і перемогу в цей важкий для України час.
Чудо над Віслою
Буремний 1920-й рік. Польське військо разом з армією УНР після невдалої спроби утримати здобутий у більшовиків Київ змушені відступати. Фронт наближається до Варшави. Новостворена Польська держава може реально завершити своє існування, а її території можуть стати черговою «радянською республікою». В той нелегкий час весь народ піднімається на боротьбу. Історія Польщі наскрізь переплетена чудовими перемогами, здійсненими Божою рукою, та значною кількістю важких ситуацій, у яких сама Божа Мати рятувала людей. Пам’ятаючи про це, вже 19 червня 1920 року в Старому місті Варшави, на Площі Ринок, у присутності найвищої церковної та державної влади — також і керівника держави Юзефа Пілсудського, вся країна була присвячена Пресвятому Серцю Ісуса. За місяць церемонію повторили вже на Ясній Горі в Ченстохові. А ще зібрані там єпископи наново проголосили Матір Божу Царицею Польщі.
В усьому суспільстві починається молитовний рух, який пізніше сучасники назвуть «молитовним хрестовим походом». Поки головне військове керівництво Другої Республіки готувалося до вирішальної битви на підступах до Варшави, безперервні молитви тривали в усіх варшавських храмах. Духовенство ініціювало новенну (дев’ятиденну молитву) за батьківщину, яка тривала від 6 до 15 серпня, а на Ясній Горі збиралося стільки людей, що богослужіння доводилося переносити з храму на довколишні поля. Всі, хто не пішов в армію, були присутні на цих Службах Божих. На варшавській Замковій площі тридцять тисяч людей молилися Розарій, просячи Богородицю про порятунок.
Папа Бенедикт ХV написав послання «Про змилування Бога над нещасною Польщею» до всіх єпископів світу. Святіший Отець закликав молитися за перемогу над більшовиками й підкреслив, що це справедлива війна не тільки на захист країни, а також і проти ворогів християнства.
Те, що сталося потім, описав монах о. Юзеф Бартнік у газеті «Наш Щоденник». Уночі з 14 на 15 серпня 1920 року Марія, в образі покровительки Варшави, з’являється на ранковому небі. «Мати Ласкава з’являється на небі перед світанком, монументальна постать, яка займає майже все небо, ще темне. Вона вбрана в широкий розпростертий плащ, яким закриває столицю. З’являється в оточенні гусарів, які під Віднем із кличем “В ім’я Марії!” розігнала ворожі війська. Матір Божа тримає у своїх долонях ніби щит, яким захищає місто, ввірене під Її опіку».
Багато більшовицьких солдатів, які атакували тоді Варшаву, бачили це явлення та опісля свідчили про нього з великим страхом. Отець Юзеф так пише про це: «Жах і паніка, викликані появою Матері Божої на небі, були такі сильні, що ніхто не думав про наслідки втечі з поля бою — смертну кару для дезертирів». Утікачі почулися в безпеці лише в околицях Вишкова (а це за 50 кілометрів від Варшави). Звідти від їхніх співрозмовників і походять перші оповідання про це дивовижне явище.
Варшавську битву було виграно. Польща залишилася незалежною державою, оборонивши також цілу Європу. Сам маршал Пілсудський підкреслював, що ця вирішальна перемога була здобута передусім не людськими руками. Невдовзі після битви він сказав до кардинала Каковського: «Ваше Преосвященство, я сам не розумію, як ми цю війну виграли». Відтоді й поширився у сучасній Польщі крилатий вислів «Чудо над Віслою».
З 1834 року ікона перебуває в храмі отців-єзуїтів у Варшаві, який тепер є санктуарієм Божої Матері Ласкавої.
«Мати Воплоченого Слова, Цариця Благодаті,… бережи присутність Твого Сина в серцях усіх охрещених…
Випроси, Маріє, для Твого народу витривалості, якої люди потребують, щоб бути здатними виконувати волю Небесного Батька та отримати сповнення обітниці спасіння».
(з Акту ввірення Пречистій Богородиці, св. Йоан Павло ІІ)