Пекін відповів на слова Папи Франциска, який на загальній аудієнції 22 травня закликав молитися за китайських католиків у день свята Матері Божої Шешанської, яке припадає на сьогодні. Ця п’ятниця є VI Днем молитви за Церкву в Китаї, що був встановлений Бенедиктом XVI.
Хун Лей, представник міністерства закордонних справ, повідомив, що Китай «стоїть на сторожі релігійної свободи», і запевнив, що Церква в цій країні нормально розвивається. «Китай завжди щирий у своєму прагненні виправити стосунки з Ватиканом, і вжив для цього позитивних зусиль», – сказав Хун Лей. Уряд, додав він, «підтримує роль, яку відіграють представники релігії та віруючі в економічному та суспільному розвиткові». Водночас він зазначив, що традицією Церкви у Китаї є керування своїми справами «незалежним чином». Для виправлення стосунків «ми чекаємо на створення сприятливих умов з боку Ватикану», – підкреслив речник.
Китайська Народна Республіка офіційно є атеїстичною державою, її комуністичний уряд прагне до повної лаїзизації суспільства. При цьому він намагається контролювати кожний прояв життя громадян – не тільки релігійного. Китай розірвав дипломатичні стосунки з Апостольським Престолом 1951 року, а за шість років, 1957-го, створили Патріотичний союз китайських католиків, аби через нього здійснювати нагляд над Церквою, та незалежну від Папи конференцію єпископату. Китай намагається створити щось на кшталт національної Церкви, і з цією метою там стали виділяти і висвячувати на єпископів своїх кандидатів, нелегальних на погляд церковного права. На практиці вийшло так, що дієцезії мають подвійне керівництво: єпископа від властей і з папської номінації. Це призвело до розколу серед вірних. Частина їх увійшла до офіційних церковних структур, а частина – до підпільної Церкви, яку визнає тільки Апостольська Столиця. З часом Папа визнав більшість офіційних ієрархів.
Однак влада й надалі велить висвячувати священиків без папського мандату. Нещодавно оприлюднені нові принципи номінації єпископів визнали останнє слово у цьому питанні за Єпископською конференцією Католицької Церкви в Китаї (не визнаною з боку Апостольського Престолу). Згідно з цими приписами, єпископи повинні підтримувати керівництво Комуністичної партії Китаю та його соціалістичну систему. Передбачається, що дієцезія повинна отримувати згоду Єпископської конференції та Відділу з питань релігій для початку виборів нового єпископа. Це має зміцнити владу обох згаданих інституцій. Нові вказівки також детально описують, як саме встановлювати виборчий комітет. Раніше процедура відбувалася на рівні провінції, і якщо стосунки між Церквою і місцевими властями були добрі, можливим було виділити кандидатів, яких могла схвалити Апостольська Столиця.
За матеріалами: wiara.pl